Tjena! Vad är det som behöver åtgärdas på en summit 600 e-tec när den börjar komma upp till 500 mil?
Typ inget Kolla i din instruktionsbok där står det grundligt vad som ska göras enligt en km-tabell. Dock kan man ta mycket med en nypa salt. Du kan byta kedjehusolja(kolla drev+kedja), kolla tändstift och en allmän översyn. När jag köpte en 600 e-tec sa handlarn att du kan köra 1000 mil utan att röra motorn i princip. Den driftsäkraste 600 på marknaden. Men som sagt kolla i instruktionsboken där står det.Tjena! Vad är det som behöver åtgärdas på en summit 600 e-tec när den börjar komma upp till 500 mil?
jag har bara hört de om dom gamla summitarna men då är de 400 mil har jag för mig, har aldrig hört nå om dom nyaOkej det trodde jag inte. har hört att vevaxellagren ska fettas in och att ett kolvbyte är på sin plats? :S
hehe nä fel av mig.. Brp har garantier på stiften. Ska inte behöva bytas =)Byta tändstift på en e-tec...
Är det inte så att stiften måste indexeras efter byte? Så är det iaf på E-tec båtmotorerna.. Vad det innebär vet jag inte, då första service är efter 300h
Räcker nog att kolla kedja/drev skulle jag tro.. Men beror såklart på hur man kör. Det är väldigt viktigt att man kollar kedjespänning med jämna mellanrum. Själv kollar jag säkert 5-8 gånger per säsong. Felet många kör på xp chassit är att spänna kedjan för hårt vilket leder till extra slitage..Efter 500 mil bör du byta kedjan i kedjehuset för att ha en fortsatt bra funktion. På min lite äldre maskin gick kedjan av efter 501 mil. Säkert maximal otur. Men den gick av.
Korrekt! Ska inte göras på nya summit 600jag har bara hört de om dom gamla summitarna men då är de 400 mil har jag för mig, har aldrig hört nå om dom nya
Ett tips är att ta ur spännskruven direkt när maskinen är ny och stålborsta bort loctite´t som är på den, så kan man spänna kedjan med fingrarna som på tidigare rev, så blir de lagom och inte för hårt !Det är väldigt viktigt att man kollar kedjespänning med jämna mellanrum. Själv kollar jag säkert 5-8 gånger per säsong. Felet många kör på xp chassit är att spänna kedjan för hårt vilket leder till extra slitage..