Polaris 2014

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Du får gärna dela med dig om vart du hittar 1.5 meter puder i Sverige hela tiden? :)

Men bättre dämpare är väl inget krav, kom dock inte på något annat vettigt som är möjligt. Någon ny motor lär vi inte få t.e.x

Behövs väl inga märkvärdiga stötdämpare på en maskin som är tillverkad för att gå i 1,5m djup pudersnö?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Du får gärna dela med dig om vart du hittar 1.5 meter puder i Sverige hela tiden? :)

Men bättre dämpare är väl inget krav, kom dock inte på något annat vettigt som är möjligt. Någon ny motor lär vi inte få t.e.x
Beror väl på hur man mäter :eyebrows: på längden eller.. :heh:
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Är väl just det som är problemet med långa maskiner 155"-163" i Sverige, finns få platser och kort säsong där dom kan köras vilket medför att folk kör på led och i mindre snö vilket dom inte är byggda för eller har dämpare för att klara. Tror helt enkelt att folk i regel väljer fel maskin med tanke på vilka förhållanden det finns att köra på, Pro-rmk, Summit XM, Arctic va dom nu heter är byggda för att köras i Rocky mountains, revelstoke mfl mfl där det är 1.5m snö, håller dom inte i Sverige? Tycker inte att det är så konstigt... Drivaxlarna på rmk är ju dock en miss i material-lära hos polaris...

Bara en tanke, vad tror ni?
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Är väl just det som är problemet med långa maskiner 155"-163" i Sverige, finns få platser och kort säsong där dom kan köras vilket medför att folk kör på led och i mindre snö vilket dom inte är byggda för eller har dämpare för att klara. Tror helt enkelt att folk i regel väljer fel maskin med tanke på vilka förhållanden det finns att köra på, Pro-rmk, Summit XM, Arctic va dom nu heter är byggda för att köras i Rocky mountains, revelstoke mfl mfl där det är 1.5m snö, håller dom inte i Sverige? Tycker inte att det är så konstigt... Drivaxlarna på rmk är ju dock en miss i material-lära hos polaris...

Bara en tanke, vad tror ni?
Exakt vad jag var ute efter. 9 av 10 som kör Pro RMK har förmodligen valt fel snöskoter för svenska snöförhållanden.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Exakt vad jag var ute efter. 9 av 10 som kör Pro RMK har förmodligen valt fel snöskoter för svenska snöförhållanden.
Fel för stor del av körningen, men sååååå rätt för den bästa körningen.

Dessutom kan det vara ett medvetet val "håller det så håller det" :)

Det håller för mig - peppar peppar...
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Fel för stor del av körningen, men sååååå rätt för den bästa körningen.
Håller med, som föret är nu i inlandet hade jag inte velat ha något annat än en rmk. Så då offrar jag mig och tar de lugnt med led och hopp.

De är mycket roligare att ta sig längst bland berg och skog :)

Däremot är jag lite småsugen på att testa en 163" nästa säsong bara för att. Ni som har kört både 155 och 163, känns den klumpig eller känner man inte extra längden förutom att man tar sig bättre?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Att äga en lång skoter är samma sak som att ta med sig en kondom på krogen (om man är singel)...

man har heldre en man inte behöver, än behöver en man inte har...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Exakt vad jag var ute efter. 9 av 10 som kör Pro RMK har förmodligen valt fel snöskoter för svenska snöförhållanden.
Nu håller jag med om att många säkert köper för långa maskiner i förhållande till deras behov men för att ge nyans tror jag att 9/10 är att ta i. Körde med Summit 600 146" 51mm kammar för någon helg sedan, den hade inte en chans att ta fram nånstans när det blev mer tekniskt (även jag kände det när jag provkörde). Visst nu var effekten begränsande men nog finns det ett behov för långa maskiner även Sverige.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Exakt vad jag var ute efter. 9 av 10 som kör Pro RMK har förmodligen valt fel snöskoter för svenska snöförhållanden.
Håller inte alls med. Om man tycker det är roligt att snurra runt p en myr behöver man nog ingen rmk. Om man däremot gillar att köra teknisk brant skogskörning som är galet kul och utvecklande räcker det med 60-70 cm snö för att köra fast en rmk. Hänger på föraren. Sen är det även den smalare framvagnen man vill åt på en rmk. Är ju ganska dyrt att byta framvagnen o dämpare..
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Är inte detta "-14 Tråden"?

Kan ni inte skapa en ny tråd om ni vill diskutera hur onödigt/nödvändigt det är med längre boggie i Sverige?

..pulsen går ju upp i onödan ffs när man ser att det är nya inlägg sen inser man att dom är helt offtopic istället för någon spionbild eller något smaskigt rykte ;)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det där med turbo tillval är ju kul,men inte troligt?eller?..blir nog lite uppdat.till det bättre framöver,tror typ samma setup blir kvar 14&15 innan det blir större ändringar...snowcheckar nog en 14&byter in 12an.så kör man 2 säsonger igen innan nästa byte...fast är ju så jävla nöjd med 12an.235mil&inte ett fel än:wondering:
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
de lär väll modifierat beltdriven och drivaxeln kan man ju misstänka..

Tycker dock att det är på tiden för en updatering av polaris skotrar som inte är lössnö maskiner, deras arbetsmaskiner ser ju ut som från mitten av 90 talet...
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Till skillnad från vikingen som dom ändrat så mycket på....
Den finns ju i 4takt också. Håll arbetsmaskinerna som dom är, för det funkar väldigt bra, widetrack är en fin och billig skoter att dra en sladd med, även 2t vikingen.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Den finns ju i 4takt också. Håll arbetsmaskinerna som dom är, för det funkar väldigt bra, widetrack är en fin och billig skoter att dra en sladd med, även 2t vikingen.
Inte behöver du citera mig,det var inte jag som var negativ till old school -13 :)

Jag vet att både viking och widetrak finns som 2t/4t,tror inte köpgruppen som köper i alla fall 2t av dessa är särskilt prioriterade av tillverkarna.
Dom köper inte nya maskiner särskilt ofta och köper inte märkvärdigt mycket grejer till sin maskin och är egentligen bara intresserad av att det ska fungera och inte gå varmt.
Dvs det funkar perfekt som dom är och har varit länge nu :)
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Håller med, som föret är nu i inlandet hade jag inte velat ha något annat än en rmk. Så då offrar jag mig och tar de lugnt med led och hopp.

De är mycket roligare att ta sig längst bland berg och skog :)

Däremot är jag lite småsugen på att testa en 163" nästa säsong bara för att. Ni som har kört både 155 och 163, känns den klumpig eller känner man inte extra längden förutom att man tar sig bättre?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Den input jag fått från duktiga filurer är att när det blir riktigt tekniskt är det svårare att hämta fart runt tex ett träd pga att den behöver lite mer vändradie, samt när föret blev som vi ändå har rätt ofta här i sverige ( liten skar yta med socker under) svor burandt att han har då inte suttit fast så här mycket på flera år... Resten av tiden körde all 155, vi hade rätt kassa snöförhållanden.. Men han menade att 163an blev svårare att få upp på snön, det kan ju bero på att dom bara har ca 114hp på den höjden...... Och vi har i regel mer teknisk terräng då det är tätare mellan granarna här...
Men visst är det så att när det dumpar 1meter på fyra timmar i gränsen, så hade man gärna kört 174"