Polaris 2014

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej hopp, jag kör pimpad rmk, rox styre, evol r fram burandt edition i boggin. Svin nöjd.. Men följ stenmans bygge, till nästa år finns det garanterat mer options på drevning, men byta drivhjul duger för mej, billigt och effektivt! Och nog måste poo klara av att få till en rem som håller! Jag menar C3 har kört med liknande system på turbon i flera år.. I takt med att du utvecklas kommer den roterande massan att betyda mer och mer..
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Det är ett jäv... Tjat om remmen kör in den 16mil JAJA vet att det är långt men då håller den !! 70mil inga problem å Inge meskörning !!
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Det är ett jäv... Tjat om remmen kör in den 16mil JAJA vet att det är långt men då håller den !! 70mil inga problem å Inge meskörning !!
Du tror vi är nybörjar när det gäller skoter?? Har haft diverse inkörda remmar, allt från ingen inkörning till 30 mil och det har inte haft någon som helst betydelse för hållbarheten. Att tillägga är att jag kör en 163" väger +90 och använder grejerna rejält. Dock är det inte en ursäkt, remmarna ska hålla! Nu gör det som tur är det!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
...... Och nog måste poo klara av att få till en rem som håller! Jag menar C3 har kört med liknande system på turbon i flera år.. I takt med att du utvecklas kommer den roterande massan att betyda mer och mer..
Sålänge Polaris vägrar sätta dit en sträckare kommer det INTE bli problemfritt. Det räcker med att remmen lättar någon tiondel från botten på drevens kuggar, (och det gör dom automatiskt om det finns slack p.g.a kuggarnas utformning), så tappar remmen något oerhört i hållbarhet. Jag sätter dessutom en dubbeljapp på att det lilla slacket som blir då dom vägrar använda en sträckare rår för varmgångsproblemen många jänkare rapporterar om. Min tanke är att "Suddegumseffekten" mellan drev och rem ökar då remmen tillåts klättra upp en bit på kuggarna och friktion blir värme.

Skulle mycket väl kunna tänka mej att de som har små remproblem är de som har tillverkningstoleranserna på sin sida och de med större problem har dom mot sej och har slackare rem
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Då får man köpa ett c3 kit, innehåller ett litet skydd, längre rem med pu belagd insida samt sträckare.. Dom har dessutom lite fler utv.
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
:) Tänkte du hittat någon viktig strukturell skillnad. Det är dock krångligare än man tror att byta det där 90-tals-reglaget då jag hittills inte hittat någon som har ett kit med reglage och kabelstam för detta. Man vill ju inte börja klippa i orginalkablaget på en 14... Sen ser bromsskivan riktigt fjantig ut åxå på std RMK men man får undvika att öppna den sidan på parkeringen :)
Nog vet du det Bakkman:) dvs fåfäng detaljer förutom dämpare.
Assaulten har Pro:ns alla finesser dvs reglage, styre, lättviktsdetaljer förutom beltdrive.
Det som är mindre bra är andra rails men det blir bättre om man lyfter främre boggi infästningen samt lite andra justeringar.

STD Rmk har sin fördelar om man byter dämpare och styre. Snabbare och lättare upp på snön även om man justerar Assaultens boggi.

Svårt val enl mig då båda är bra val, naturligtvis beroende på körstil men hyfsat lika.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Du tror vi är nybörjar när det gäller skoter?? Har haft diverse inkörda remmar, allt från ingen inkörning till 30 mil och det har inte haft någon som helst betydelse för hållbarheten. Att tillägga är att jag kör en 163" väger +90 och använder grejerna rejält. Dock är det inte en ursäkt, remmarna ska hålla! Nu gör det som tur är det!
Hoppas vi pratar om samma sak. menar beltdriven. Sen variatorremmen den håller dåligt tycker jag med orginal så jag kör FLY vikter annan fjäder och Rak 44 helix i min 13 pro och nu har remmen gått 30mil utan problem iaf. Ska till kittelfjäll på söndag en vecka så få se hur den håller då !
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Jag byter nog bort min pro till en vanlig rmk tills nästa vinter då kan jag dreva som jag vill o dessutom slipper jag kolfiber prylarna.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Hur många är det egentligen som knäckt kolfiberstagen? Verkar ju som att det är 95% som gjort det om man ska höra kommentarerna kring det?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hur många är det egentligen som knäckt kolfiberstagen? Verkar ju som att det är 95% som gjort det om man ska höra kommentarerna kring det?
Har det inte varit flera som släppt i limningen än som knäckts?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Det rullar såklart många fler problemfria maskiner än de som råkat ut för såna fel, men gissa vilka som hörs mest :smile1:
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
det är limmat i pyramiden å men jag känner bara en som knäckt ett pyramid stag men lyftbågarna knäcks ju lite då och då och dom är inte gratis direkt..
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Hoppas vi pratar om samma sak. menar beltdriven. Sen variatorremmen den håller dåligt tycker jag med orginal så jag kör FLY vikter annan fjäder och Rak 44 helix i min 13 pro och nu har remmen gått 30mil utan problem iaf. Ska till kittelfjäll på söndag en vecka så få se hur den håller då !
Rak 44as Helix?
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Hmmm, undrar om man skulle byta till en STD Rmk nästa säsong och pimpa den med diverse godis? Ser att fler här på forumet funderar på det, hur resonerar ni? Kedjehus och alupyramid tycker jag är det som väger över jämfört med Pro. Sen kan man ju alltid utrusta STD med nya dämpare och fixa till något vettigt med styret och reglagen.

Pro'n är en underbar maskin i snön men man vill inte få en käftsmäll med problem när timmarna/milen börjat ticka på och med problem menar jag pyramiden och QD-remmen. Sen har väl inte variatorerna funkat problemfritt direkt, glödheta och fransar remmar...

Krillekravall är du "behålla-den-till-nästa-säsong-nöjd" med din STD Rmk?
 
Last edited:

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Om/när man knäcker lyftbågen finns det ju massor av alternativ, tycker att skins variant ser fin ut
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
tycker pro 155" LE ser förjävla grym ut! men jag är alldeles för nöjd med min tunga och hållbara gammla 12a för att fundera över nått byte