Polaris 2014

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom har väll inte kommit med nått mindre än något annat märke till 2014 ?
inte tycker jag att A-C eller Ski-doo kom med något herre jösses .
Nog har Polaris minst nyheter i år, men det känns väl nästan bra att dom inte släpper en massa nytt utan filar på det som finns och får det att fungera.
Alla märken borde ta det lite lugnare och kolla så allt funkar innan det hamnar hos kund.

Fråga:
Hur många är det som kommer köra på "pimpade" std RMK istället för PRO-maskiner nästa år?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Polaris har väl en 7-8 nya modeller till -14?

Har dom andra mer?
Nej det vet jag inte.
Men det verkar inte som Polaris kommer med nåt nytt rent tekniskt, utan plockar ihop fler modeller med de grejer dom har.

Lite trög nu men är det nå speciellt med dom till 14 eller för att slippa q-drive och lite andra lättningar?
Nej det är väl inget annat vad jag förstått, utan en std RMK liknar 12:an mer.
Slippa beltdrive= kunna dreva maskin som man vill.
Slippa pyramiden i kolfiber.
Få en väl beprövad drivaxel.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
om man kör sönder kolfiber stagen , är det då möjligt att stoppa dit stag från en standard rmk ? passar det ?
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Om man ska köra en "pimpad std rmk" som A.holm skriver, vad är anledningen till att man väljer en std rmk ist för en assault rmk? Om man nu ska byta framvagn, dämperi mm.. Är det mattan som är grymmare på std rmk? Och skiljer sig lutningen på boggie-skenorna med?
 

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Skulle gissa på att det blir billigast så. Sen så är det ju som du säger olika mattor och det är väl så att om man vill ha en lössnö maskin så passar mattan från std rmk bättre än assault mattan
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nej det vet jag inte.
Men det verkar inte som Polaris kommer med nåt nytt rent tekniskt, utan plockar ihop fler modeller med de grejer dom har.



Nej det är väl inget annat vad jag förstått, utan en std RMK liknar 12:an mer.
Slippa beltdrive= kunna dreva maskin som man vill.
Slippa pyramiden i kolfiber.
Få en väl beprövad drivaxel.
Större kylsystem hänger väl också troligtvis med till 2014 på STD-modellerna av RMK.
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Har en 11 std RMK och valde denna just pga extra kylaren. "Pimpad" med Float2 i fronten och Exit i boggien samt Burandt-boards. Nu med QD-drevningsproblemet och kolfibertjafset så är ju anledningarna desto fler att köra vidare med en 14 std RMK. Bara lyfta över dämperiet och köra vidare :). Det jag saknar på std RMK är ju Pro Taper, inte så mycket för själva styret men org bromsklump med alla reglagen ser lite 90-tal ut minst sagt.
 
Last edited:

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Som vanligt för oss här i Norden, tråkigt utbud, nog borde vi få välja på fler färger och grafikalternativ än en std och en LE modell på PRO:n!

Varför inte få välja matta på Assault RMK!!??

Ang std rmk med andra dämpare eller en Assault rmk med smalare a armar och annan matta, den senare ca 10 tkr dyrare i inköp men matta och a armar blir ungefär samma peng som 4 kvalitetsdämpare.Vad blir bäst....?
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Vart hittar du en smalare framvagn till Assaulten. alla jag har hittat passar ju bara på rmk;n, Dämparna verkar bli ganska så för långa vid byte till samma som Rmk
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Som vanligt för oss här i Norden, tråkigt utbud, nog borde vi få välja på fler färger och grafikalternativ än en std och en LE modell på PRO:n!

Varför inte få välja matta på Assault RMK!!??

Ang std rmk med andra dämpare eller en Assault rmk med smalare a armar och annan matta, den senare ca 10 tkr dyrare i inköp men matta och a armar blir ungefär samma peng som 4 kvalitetsdämpare.Vad blir bäst....?
original framvagn och assaultmattan ligger väll ganska bra till beg oanvända på blocket? samtidigt så ger jag inte mycke för att w/e ska va de "bättre" dämparna.
jag hade nog kört på std med tex fox runt om.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Assaulten har lite andra kvalitéer som STD Rmk:n saknar men då har den bättre kylning, om man nu finner kylningen som ett problem vilket jag inte gör!

Bara att sätta en distans i Assault dämparna så kan du använda 36 eller 39" a-armar.

Svårt val!! Om man ska byta över huvud taget:)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
För som jag förstod det så behövde man svarva någon slags distans?
Är de inte så kanske de blir en assault ändå.
inte omöjligt. jag har haft fel förut. men jag har funderat en hel del på 39"zbroz till min swb och så vitt jag vet så är längden lika på w/e och infästningen samma. och jag har då fått veta, bla av en zbroz åf att de inte ska va några problem till rmk assault. men nu när du nämner det så verkar de konstigt om både rmk dämparna och assaultdämparna skulle passa i samma a-arm..... men pro rmk dämparna skiljer sig väll i längd 2013 gentemot 2012 ??

vågar inte lova något längre,, ;) men ring till någon som säljer zbroz så vet dom. ska inte va nå fasliga moddar iaf.
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Vilka kvaliteter då exakt?
Assaulten har lite andra kvalitéer som STD Rmk:n saknar men då har den bättre kylning, om man nu finner kylningen som ett problem vilket jag inte gör!

Bara att sätta en distans i Assault dämparna så kan du använda 36 eller 39" a-armar.

Svårt val!! Om man ska byta över huvud taget:)
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Varför stoppar man en distans, är de för att korta ner dämpningsvägen/längden eller?
Vart Stoppar man distansen?
Vet nån om de finns någon slags ritning?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Nog vet du det Bakkman:) dvs fåfäng detaljer förutom dämpare.
Assaulten har Pro:ns alla finesser dvs reglage, styre, lättviktsdetaljer förutom beltdrive.
Det som är mindre bra är andra rails men det blir bättre om man lyfter främre boggi infästningen samt lite andra justeringar.

STD Rmk har sin fördelar om man byter dämpare och styre. Snabbare och lättare upp på snön även om man justerar Assaultens boggi.

Svårt val enl mig då båda är bra val, naturligtvis beroende på körstil men hyfsat lika.