Polaris 2014

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Köpte den i oktober 2011 så de gick inte längre... dock fick jag lite andra grejer för ungefära värdet av snowchecken.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ännu billigare?! Jag fick då betala fullt pris för min pro utan snowcheck. Kontant.
Blir isåfall 3e året med ny maskin från samma ÅF så man tycker det borde gå att göra mer känns det som.

Hade inte blivit ny om inte gammeln blivit stulen.

Dock inte bokat så då jag inte vet hur mycket jag får ut på försäkringen och vad jag ev måste lägga mellan.
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Bokade en Pro RMK för tre veckor sen, längtar redan till nästa säsong ;) Eftersom priserna inte släppts när jag bokade så har jag inte ens diskuterat det med handlaren :) En silber turbo vore dock ett bra tillbehör att få monterat vid första service! :D
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Väntar på min offert :) Hamnade visst zbroz på den också.. Kändes som 38" var vettigaste alternativet :smile1:
 

Jompas

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Järpen
Har något pratat med sin handlare om priser?

Jag skulle få betala 134300 för RMK Assault vid rent köp, cash i handen. ink snowcheck, tycker man borde kunna få något billigare?
får man fråga var du handlar? hur räknar ni snowchecken kan dom dra av summan helt från skoterns pris om man inte vill ha ett enda tillbehör?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
får man fråga var du handlar? hur räknar ni snowchecken kan dom dra av summan helt från skoterns pris om man inte vill ha ett enda tillbehör?
Bil laget var handlaren.

4000 kan dem dra av om man inte vill ha några tillbehör.
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Då har man bokat en pro rmk 800 :) är det något mer än framvagen som kanske skulle behöva bytas ut ?
Hörde också att dom hade gjort lite förbättringar på remmen och lite sånt till nästa år :)
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Nån som kan ge en liten recension på pro rmk 163 jämfört med 155? Bör väl finnas nån som kört båda, är lite sugen på att gå upp till 163" nästa säsong
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Nån som kan ge en liten recension på pro rmk 163 jämfört med 155? Bör väl finnas nån som kört båda, är lite sugen på att gå upp till 163" nästa säsong
Äger en Assault 155" -13 och jar kört Pro RMK 155 och 163 -13 i USA..
Det beror alldeles på vart i landet du bor och hur extrem din körning är..
163" är längre och därmed bökigare att slänga runt med, med har ett helt annat driv uppför! Lite svårsvängd och svårt att slänga runt!

155an är smidigare och den känns verkligen att den är kortare men ändå smidigare och rappare.. Den kan sakna det lilla drivet när snön är riktgt lös och djup

Mitt val blir en 155" till nästa år..
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Slog slag i saken och snowcheckade en RMK 800 155" -14 till nästa år..
Kolfiber och lättade prylar är inte min melodi!
Bra val. Tror många kommer gå den vägen istället för PRO
Själv hade jag en hel kasse med trasiga kolfiberdelar blääää
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Har personligen bogserat 4 proon ur skogen. QDn och drivaxlar. Samt ett motor ras som jag helt skyller på antalet sprängda v-remmar...
Har misshandlat min std i dryga 100mil... maskinellt håller den ihop finfint.. ta i trä!
 

Bad_rasta

Medlem
16 feb 2008
34
0
1
Har också varit med när PRO 13 maskiner har gett upp, verkar inte vara en fin årgång. Har själv en 11 med 400 + mil på mätaren inga problem( ta i trä) och vi kör ju på samma ställen så snacket om fel maskin för förhållande kan man glömma bort. Sen är det ju inte fjädringen eller chassi som pajar, är ju drivremmar, drivaxlar och variatorer. Allt tror jag kopplat till limningen och qd remmen.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
En kollega körde av drivaxeln (den i mattan) på sin 800 pro och limningen i en a-arm släppte på en 600 pro som han lånade.

Man ska som inte limma saker om man inte kan det...
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Nä nu får ni ge er, vad är det för jäkla anti Pro propaganda?? Vi måste befinna oss på helt olika planeter, har själv en pro och känner ett antal med pro och inte fan har då någon pajat eller haft så dålig kvalité och hållbarhet som ni förmedlar på detta forum!!
(Pro Rmk lär inte vara Sämre -14)
Skall försöka förmedla en annan bild av PRO:n

Har en -13 PRO RMK och jag känner ungefär likadan som citatet. Hade en -11 innan och jag känner att -13 i alla lägen är en mycket bättre maskin, för lössnö. Är kvalitén sämre på -13 jämfört med -11. Nej, tycker inte det. Är hållbarheten sämre? Nej, tycker inte alls det. Allt är bättre.

De flesta i min närhet kör numer PRO. Troligtvis för att den just nu uppfattas som den värsta maskinen för just lössnöåkning. Ingen har haft de problem som man kan läsa sig till på forumet. Alla åkarna är över 40år med bakgrund ifrån bl.a. tävlingsåkning (MX, SX) mycket olika hembyggen de senaste åren. Lättade chassien, boggie, framvagnar, mm. Dvs. Åkare med mycket känsla för åkning och maskinerna.

Dagens lössnömaskiner och framför allt PRO:n har gjort att ombyggnationer inte är lika nödvändiga för att få prestanda och spara vikt som det var för 5-10 år sedan. Har utvecklingen gått för fort fram? Ja, det är en fråga som alla och en var måste ställa sig.

Jag tror att utvecklingen är bra och helt riktig om man vill ha Max prestanda för lössnökörning. Det är vad vi håller på med. Vill man ha en tyngre kanske mer allround maskin kan man köra en STD. Vill man ha max prestanda i lössnön köper man en PRO. PRO:n är lätthanterligare och känns lättare.

Jag rekommenderar en -14 PRO i alla lägen. Den är i princip helt färdig för lössnöåkning och endast lössnöåkning.