Polaris 2014

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Det blir inte overkill att både vikta ner och dreva om ? Man vill kanske försöka undvika att dreva ner med tanke på mattans hastighet ?
Först till JOK. Hehe jo jag såg inte att det var en Assault snubben hade! För då är Peak mattan en klar förbättring och bibehåller skoterns ursprungliga egenskaper!!
Skulle nog säga att 19/43 är maxdrevning på en i övrigt std assault! Peaken är sjukt tungdriven och med ett sinnes sjukt grepp...
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
vi får hoppas inte skotrarna blivit slöare? :/ min varvade 8100 med orgnalvikterna sen med rtr kittet var det ungefär samma men skulle vilja ha upp varven 150-200 varv mer :)
Ja alltså dom ska vara minst 8250 för att få ut max effekt.
Diablo som håller på med bänkning menar att dom ska vara 8300rpm, samt att polaris digitala missvisar med +100rpm, 8300 = 8200.
så den digitala bör väl visa ca 8400 för att ha ut maxeffekt.
Var in till ÅF idag och det är flera stycken som har varit in o klagat på bla lågt varv och remslitage.
Mekanikern hoppades att polaris skulle komma ut med en servicebulletin snarast då det verkar vara ett omfattande problem på årets maskiner :/
SUCK!:)
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Ja alltså dom ska vara minst 8250 för att få ut max effekt.
Diablo som håller på med bänkning menar att dom ska vara 8300rpm, samt att polaris digitala missvisar med +100rpm, 8300 = 8200.
så den digitala bör väl visa ca 8400 för att ha ut maxeffekt.
Var in till ÅF idag och det är flera stycken som har varit in o klagat på bla lågt varv och remslitage.
Mekanikern hoppades att polaris skulle komma ut med en servicebulletin snarast då det verkar vara ett omfattande problem på årets maskiner :/
SUCK!:)
Har du handlat på hemmaplan?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Ok, blir spännande att se vad dom kommer fram till men kändes lite surt om dom bara går och väntar på en lösning från andra sidan pölen.. Jag drar ut och testar min imorn igen, återkommer med info..
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Gillar du inte vår lokala lirare?
Jo har absolut inget emot Kenneth. Problemet var det att jag bokade min innan slutdatum för bränslechecken och han var i fjällen då och det gick inte att få tag i han där. Och sista dagen innan deadline gav jag upp o drog till Luleå istället :/ kändes surt men 4000:- är rätt mycke stålar
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Ok, blir spännande att se vad dom kommer fram till men kändes lite surt om dom bara går och väntar på en lösning från andra sidan pölen.. Jag drar ut och testar min imorn igen, återkommer med info..
Låter kanon. Ska bli spännande att höra
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Bytte min remslukande Pro-13 till en ny -14!
Har nu kört 9 mil puder i djävligt taskig terräng med dryga metern snö och remmen ser fin ut ännu, peppar peppar!

Har dock drevat ned min samt kör med Slp mtx ca 71 gram samt 160/340 i primär och svart/lila i sekundären

Hoppas att detta räcker för att få remmen att hålla!
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Bytte min remslukande Pro-13 till en ny -14!
Har nu kört 9 mil puder i djävligt taskig terräng med dryga metern snö och remmen ser fin ut ännu, peppar peppar!

Har dock drevat ned min samt kör med Slp mtx ca 71 gram samt 160/340 i primär och svart/lila i sekundären

Hoppas att detta räcker för att få remmen att hålla!
Hur har du gjort för att dreva ner den???
 

v1ppe

Aktiv medlem
15 maj 2011
54
0
6
Karlstad
Kollade över min PRO 600 efter ca 15mil. Hade lite olja på expansions kärlet samt plasten bakom starsnöret. . Verkade kommit från luftintaget över. Inga mängder men lite. Nån som råkat ut för det? Den varvar inte Heller mer än 7950 vid 0 grader temp ute.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det är nog bara olja från dragsnöret, har varit så på alla mina PRO Rmk.s
Sprättar lite fin oljedimma i början från det olje smorda snöret, när du rycker igång den.
 

v1ppe

Aktiv medlem
15 maj 2011
54
0
6
Karlstad
Det är nog bara olja från dragsnöret, har varit så på alla mina PRO Rmk.s
Sprättar lite fin oljedimma i början från det olje smorda snöret, när du rycker igång den.
Ok. Inget att oroa sig för så länge det inte blir några mängder då. Tack för svaret!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
No shit sherlock!!! Nää man ska inte va elak så här på årets första dag.. Ett litet tips till er som vägrar göra något åt variatorerna! Kör på Ultimax XS809 den får ni ut betydligt fler mil på! Och den slirar fan så mycket mindre från början! Kände extremt stor skillnad då jag hoppade från 13 till 14 för nån helg sedan! Men tänkte att jag spränger originalet innan jag byter til 809, men fan den lever ännu kring 20mil..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
XS809 är nog inte lösnigen om man inte vill röra i variatorerna, jo kankse om man nöjer sig med 7800 om man hade över 8100 innan med original remmen. Men den kanske håller bättre jämfört mot ett dåligt ex av original remmen.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm! Har ju hört snyft historier både från Yammo å Poo handlare att förra årets remmar var en dålig batch serie!! Ge mej då 3 org på garanti så jag kan sälja dem å köpa 5 809 för degen! Asker ta en inkörd rem av vardera fabrikat, kör dem varm skifta fram å tebacks... Återkom sen med vilken rem du kommer åka på! Den har större yta att fördela kraften på = mindre slir å kallare skivor!
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Förstår faktiskt inte det där med remslitaget och remmar som "exploderat" efter 3 mil.... Körde drygt 60 mil på min orginalrem nu och bytte den för att ha en inkörd i reserv. Satte på en ny och jämförde dom rygg mot rygg. Typ noll slitage (0,5mm skillnad kanske) Inte en frans på den och inte en frans på den nya heller efter ca 6 mil. Vi bytte på polarns PRO som gått dubbelt så långt 100-120mil. Inte en fransning. Dammar folk ut i pudret och håller stumt direkt kan ja ju förstå det.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Först till JOK. Hehe jo jag såg inte att det var en Assault snubben hade! För då är Peak mattan en klar förbättring och bibehåller skoterns ursprungliga egenskaper!!
Skulle nog säga att 19/43 är maxdrevning på en i övrigt std assault! Peaken är sjukt tungdriven och med ett sinnes sjukt grepp...
19/44 är max, finns det fördelar med att gå ner ytterligare? Funkar det utan kedjebyte?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hehe! Jo de e ingen Tuoring heller!! Och där vi kör är det inte sällan bottenlöst puder, du kan ju prova å smyga dej fram då! Nä då är det 50/50 som gäller alltså allt eller inget!
Man ska ju inte va elak, men Org setup och remmar håller finfint då dottern är ute och åker (hon är 5år)