Polaris 2014

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Hur håller era mattor? Min har skickat två halva sidokammar på var sin sida på 54 mil. På min förra maskin med powerclaw matta så rök endast en halv sidokam på 260 mil.. Å Med den har jag gjort bra många mer "fullgas fastkörningar" än vad jag har med Pro'n.. Tycker mattorna ska hålla bättre när dom e ny å mjuk.

Skotern i fråga är en Pro RMK -14
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Mattan är väl det som hållit förvånansvärt bra, jämfört med resten och sett till körstil. Två halva mittenkammar åkte på min förra
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vet inte på -14 hur det håller än(för lite mil), men kört med en likadan, dock ett par år äldre matta ca.450mil hittils, ser ut som ny än.
Tror inte kammarna flyger lös av att gräva i snö, du har förmodligen spunnit över nått vasst...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Mattorna håller ju hur bra som hellst, skitnöjd med polaris mattan så man är inte sugen på att prova något annat.
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Vet inte på -14 hur det håller än(för lite mil), men kört med en likadan, dock ett par år äldre matta ca.450mil hittils, ser ut som ny än.
Tror inte kammarna flyger lös av att gräva i snö, du har förmodligen spunnit över nått vasst...
Okej, jo det verkar som jag har lyckats med det..
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
låter spännande, vad har han för prylar i sitt kit som kan skilja sig mot övrigas? Det enda jag inte provat att byta är helix men det kanske är dags för det:)
Jag kör Diablokittet, vikterna är SuperTorquer, kör rätt mkt vikt och högt starttryck i primärfjädern. Det som är fint med de vikterna är ju att man har en rörlig häl som lägger sig närmare 'centrum of gravity' när du tex tar om, vilket medför ruskigt bra backshift.
Blev sinnessjuk skillnad mot original.
Helixen som sitter är en rak 44a, om jag vänder den får jag en rak 42a. Men de har tydligen fått ner värmen i variatorerna genom att köra 44an.
Sen byter många fjäder i sekundären, vilket inte alls ska vara nödvändigt.

Mitt tips är att åka till Christian på KNR Sledtech (Diablo).

Du kommer ej vara missnöjd.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag kör Diablokittet, vikterna är SuperTorquer, kör rätt mkt vikt och högt starttryck i primärfjädern. Det som är fint med de vikterna är ju att man har en rörlig häl som lägger sig närmare 'centrum of gravity' när du tex tar om, vilket medför ruskigt bra backshift.
Blev sinnessjuk skillnad mot original.
Helixen som sitter är en rak 44a, om jag vänder den får jag en rak 42a. Men de har tydligen fått ner värmen i variatorerna genom att köra 44an.
Sen byter många fjäder i sekundären, vilket inte alls ska vara nödvändigt.

Mitt tips är att åka till Christian på KNR Sledtech (Diablo).

Du kommer ej vara missnöjd.
Orkar den hålla varven (8200-8100) i djupsnö med rak 44 helix?
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Ja, 8200 i blötsnö och barometriskt tryck på 980.
Och blir det riktigt grisföre plockar jag bara lite vikt, tar ju 1 min i fält. Har sett 8500 när jag plockade bort för mkt vikter! :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Jag kör Diablokittet, vikterna är SuperTorquer, kör rätt mkt vikt och högt starttryck i primärfjädern. Det som är fint med de vikterna är ju att man har en rörlig häl som lägger sig närmare 'centrum of gravity' när du tex tar om, vilket medför ruskigt bra backshift.
Blev sinnessjuk skillnad mot original.
................

Mitt tips är att åka till Christian på KNR Sledtech (Diablo).

Du kommer ej vara missnöjd.
Är det dessa vikter?
http://heelclickerclutching.com/snowmobile/polaris/heelclicker-2-speed.php
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Hursomhelst så var vaksamma på den lösa hälen. En del har ramlat loss och en del blivit glappa, (kan ha blivit bättre numera). Dom vanliga Heelclickervikterna funkar för övrigt jävligt bra också, inte samma finish som t.ex supertipvikterna från Supreme Tool däremot.
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Hursomhelst så var vaksamma på den lösa hälen. En del har ramlat loss och en del blivit glappa, (kan ha blivit bättre numera). Dom vanliga Heelclickervikterna funkar för övrigt jävligt bra också, inte samma finish som t.ex supertipvikterna från Supreme Tool däremot.
finish är väl skitsamma;) man kör inte med utseende:p
Det som är bra som fan med heelclicker 2 speed, är just den rörliga hälen.
Vikten har bara ca 40-45g centrifugalvikt att bromsa ist för 66-68g på en vanlig vikt.
vilket medför en sjuk backshift:)

Har inte riktigt bestämt mig ännu för vilka vikter jag ska köra med, har du nått tips på andra produkter till ett vettigt pris från staterna?
mvh
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Var och hämtade min pro rmk 800 -14 från åf idag..
min tps var helt galet justerad. vilket medförde mitt extremt låga varvtal.

Så hittils har variatorerna varit felaktigt linjerade, och tps felinställd.
Hoppas på en skoter som fungerar klockrent nu till helgen.

OM fler har problem med sina, tex remfransning o låga varvtal åk in till ÅF så att det händer nått från POLARIS!
dom påstår att det inte är något problem med remslitage osv på 14, för dom har inte fått indikationer från ÅF ang detta.
men uppenbarligen finns ju problemen
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Fan va tråkigt att det strular för dig, men skönt att dom hittade och fixade felet hyggligt fort. Är det för mycket begärt att linjeringen kollas hos ÅF innan leverans!?

Nån som vet om man kan kolla linjeringen själv med stållinjal el liknande?
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Fan va tråkigt att det strular för dig, men skönt att dom hittade och fixade felet hyggligt fort. Är det för mycket begärt att linjeringen kollas hos ÅF innan leverans!?

Nån som vet om man kan kolla linjeringen själv med stållinjal el liknande?
Jo verkligen, jobbigt att åka jojjo fram och tillbaka till ÅF.
Sen gör dom ju vad dom kan men utan hjälp av polaris står dom ju lite på knäna :/
Jo hoppas verkligen att det funkar bra nu i helgen, ska åka o pressa den o se hur varven och remmen ser ut=)

Linjeringen kollar dom ju på 2 sek så det borde fan ingå i leverans att spana den.
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Summering efter dagens körning:

nu peakar den på 7850-7900.
Har dock problem att komma ner i tomgångsvarvtal, vilket medför att man inte får i backen.
grymt enerverande!
så nu får jag åka tillbaka med den till åf i veckan.
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
äre någon som vet dimension på lyftbågen bak? nu har kolfiberröret gått sönt och tänk inte köpa samma veka skit! Så tänkte he dit nå annat! så tacksam för nått svaR ! :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
äre någon som vet dimension på lyftbågen bak? nu har kolfiberröret gått sönt och tänk inte köpa samma veka skit! Så tänkte he dit nå annat! så tacksam för nått svaR ! :)
Oavsett vilken båge du köper så köp iaf INTE en båge med hål mellan infästningarna , deformationsområdet ska vara utanför chassiet och inte innanför som stock , har sett ett tiotal som knäckt sina både original o eftermarknads bågar som fläkt upp bakändan på chassiet när bågen knäcks mellan infästningarna.
Det är nämligen en alukant i chassiet som sticker ut rätt ovanför bågen som tar sgtsm all kraft.