Nu sitter det inte Elko i dom utan Asso Werke kolvar.Och varför nu ELKO återigen misslyckats med kolvringarna är ju lite underligt, en så gammal och erfaren tillverkare ska inte råka ut för sånt här. Det var ju samma visa för tio år sedan med Ski-doo och deras ELKO kolvar och kolvringar.
Åh fan, jag har själv aldrig rivit en CFI-2 800 utan gick bara på vad handlaren sa. Han kanske blandar ihop med nån äldre modell då. (?)Nu sitter det inte Elko i dom utan Asso Werke kolvar.
Bild på fabriken
Nix, att göra jobbet själv var tydligen inget alternativ, Polaris kräver att handlare utför Goodwill jobb där delarna sen ska fotograferas och eventuellt skickas in på undersökning. Återigen, detta är vad handlaren sagt åt mig. Annars hade jag med lätthet gjort jobbet själv. Både snabbare och billigare hade det dessutom blivit.Gör jobbet själv då? Att de goodwill:ar materialet är ju ett erkännande på mtrl-fel och det felet kan inte vara villkorat till att en auktoriserad ska sköta bytet? Din garanti är ju ändå över så hur kan de neka dig materialet om du vill byta själv?
Nu vill jag poängtera att jag inte har fått något haveri eller något liknande, utan enbart att ena kolvringen har fleakat. Motorn går kanonbra, kolvarna är fina, inget glapp nånstans utöver det vanliga. Den verkar bara ha tappat ca 100rpm mot förra säsongen, nu orkar den bara upp i 8100rpm.Sluta sabba mitt andrahandsvärde med massa forumproblem!!!!
(Jag skojade bara)
Kollade du oljeslangarna så det inte fanns luftbubblor?
OBS! Följande är inga fakta utan enbart hörsägen:
om man får in luft i oljeslangen till högra cylindern så kan luften inte ta sig ut iom den gör en loop efter pumpen och således kanske kan hindra olja från att ta sig vidare .
Vet dock inte varför oljetillförseln skulle stoppas av det men så sas det vid hemliga konspirationsteorimötet iaf.
Kanske något man borde kolla ifall skotern rullat eller varit på fel köl en stund
Precis detta kit jag kollat på. Kanske bärgar hem skotern, lyfter ur mina splitternya originalkolvar, och slänger in ett RKTEK kit. På så vis så får jag nya originalkolvar, och det kostar Polaris Scandinavia lite pengar (dom skänker ju bort kovlar) å så får jag väl sälja originalkolvarna eller nåt Nää, jag får se hur jag gör. Nu har jag redan gett klartecken på å repa min motor, men jag är lite kluven ännu också.Köp RKtek-dropin-kitet och be Polaris stoppa upp originalkolvarna nånstans. Blir samma pengar ( nåja +- nån lax 799$) och sägs vara "the shit" till CFI800...
Billigare alt. RK Tek Direct replacement pistons @ 375$
Jo det där har jag också läst om redan förra säsongen. Men samtidigt så menar många andra experter att detta inte är ett problem om bara kolvarna designats rätt.PAR menar att det är för korta vevstakar i CFI motorn.
"One of the biggest issues with the Polaris CFI based engines are they have too short of a rod. When a motor has too short of a rod on the crank it puts unnecessary pressures on the sidewalls of the pistons"
http://www.poweraddictionracing.com/product_info.php?products_id=119
Av nån konstig anledning kan ju faktiskt Polaris göra riktigt bra och hållbara motorer, så länge dom inte överstiger 700cc...Hoppas det går bra med goodwill grejen hos handlarna. Man känner bara att det är trist att Polaris inte kan göra motorer än då de har ett sånt fint chassi.
Amen!Av nån konstig anledning kan ju faktiskt Polaris göra riktigt bra och hållbara motorer, så länge dom inte överstiger 700cc...
Just 700an och 08-10 800 är väl värst av alla..Av nån konstig anledning kan ju faktiskt Polaris göra riktigt bra och hållbara motorer, så länge dom inte överstiger 700cc...
Dom flesta jag vet av har rasat både en och två gånger.Inte vet jag, men 700 cfin från 07 och framåt är ju vida känd för att vara skottsäker..