Yamaha 2014

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
Problemet är att motor och chassie inte var byggt att passa ihop ifrån början, se bara på monstret till växellåda jämfört med Polaris fina lösning. Och dragning av avgasröret kan knappast ge någon effektökning plus att det lär smälta snön fint som på dom tidiga Phazer med is över allt. Känns mer som ett ihop plock än en nyutvecklad skoter
monstret till kedjehus är ju lika stort på Arctic Cat



jag skulle hellre vilja köra en arctic med nytromotorn än med parallelltwinen, baserat helt och hållet på fördomar :) mer effekt, låter roligare och mer centraliserad placering i chassit
Frågan är om någon vill köpa en Yamaha när Arctic Cat kommer med deras line 2014?
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Det jag funderar på är vad jag får om jag byter in min -08 Nytro och lägger 80-90 000:- emellan för att få en Arctic med samma motor. Självklart ett bättre chassie men en tyngre växellåda, mindre effekt pga avgasssytemt och variator som fortfarande skramlar.

Personligen lockar det mer att fortsätta modda min Nytro eller byta märke. Konkurrenterna har kommit med många snygga lösningar som spar vikt.
Men en sak har jag lärt mig sen Nytron kom, aldrig mer köpa en skoter utan att provköra. Speciellt en ny modell
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
99
63
Örnsköldsvik
Är växellådan tyngre då?
Och hur vet du att det är mindre effekt? Visst kan man tycka att det ska vara så med den där ormen som system, men helt säkert att den är svagare äre väl inte?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Undrar också hur du kommit fram till att växelhuset är tyngre? Ser inte heller varför det skulle vara mindre effekt pga att röret har några böjar. Som jag ser det så är vipern en kraftigt mycket bättre skoter än nytron. I princip alla dåliga saker med nytron är bättre på vipern. Tex batteri bak, tank under dynan, motorn längre bak (ligger ovanför drivaxeln) fungerande framvagn och boggie. Helt klart den bästa 4t skotern som finns just nu.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kvalité och finish på grejorna, polarens Prochassie är ju ett skämt 9 mil och startmotorn bara lossna och föll in i startkransen tur det gick 5km/h och inte fortare. Det skramlar och rapplar, och den har inte ens gått 100 mil!!
Ponera detta:förmodligen är ju elstarten in monterad hos åf?vars skotern är köpt?för det är väl ett tillbehör för handikappade?Alltså så kanske man inte ska klaga på polaris iallaf.sen förstår jag inte vad polaris(tack&lov)har med yamaha 2014 tråden att göra...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Att växellådshuset är stor beror ju på att det också är torrsumpsbehållaren för motoroljan.
Hela huset är inte fyllt med drev och delar, om nån nu trodde det...
Att backväxeln är mycket tyngre på YammaCaten tror jag inte...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Yamahas tid som egen skotertillverkare har nog inte många år kvar. Dessa nya modeller tillverkas av Arctic cat hos Arctic Cat fast med Yamahas motorer. På några år så är nog Yamaha endast en leverantör av motorer till Arctic Cat. Finns ju ingen anledning sälja likadana grejer med olika dekaler
Håller helt med där,förmodligen så blir detta en test av yamaha om dom kan sälja bättre på marknaden&isåfall blir märket kvar,annars blir det nog så att dom endast levererar motorer(tar över suzukis roll)i snöskoter branchen,dock så kommer det att finnas arctic cats med yamaha dekaler&då såklart yama.motor som säljs i japan under varunamnet yamaha,för arctics del blir det ju förmodligen bättre?,men då måste ju yamaha lev.moderna di.2-T samt lätta 4-T,dom befintliga motorerna som yamaha nu har är nog alldeles för tunga för att tilltala arctic förare.
Detta kan mkt.väl vara starten på yamahas snöskoter nedläggning,men såklart bara en spekulation...
För BRP&Polaris,så är nog detta samarbete mkt.bra affärs mässigt framöver,lär ju vara en hel del yam.&cat åkare som vill gå över till något annat(speciellt då yamaha fanatikerna).
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ponera detta:förmodligen är ju elstarten in monterad hos åf?vars skotern är köpt?för det är väl ett tillbehör för handikappade?Alltså så kanske man inte ska klaga på polaris iallaf.sen förstår jag inte vad polaris(tack&lov)har med yamaha 2014 tråden att göra...
Var tydligen lite otydlig, menar Arctics pro cross o vad dom nu heter. Elstart? För handikappade? Vi lever i 2013 och betalar en bra bit över 100k för maskinerna, då SKA man väl ändå slippa dra igång den? Äre bara jag som tycker att elstart är en självklarhet?
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Två kedjor i växellådan istället för ett och ett avgasrör som böjs 180 grader, kan säkert vara bättre än det man har på nytron men ser inte så ut i mina ögon.


Finns även mycket annat intressant att lösa om Arctic´s chassie och kvalité, http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=118398

Så klart kommer det vara en bra skoter men ser inte varför Yamaha skulle vara så mycket bättre nu jämfört med konkurrenterna?
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Var tydligen lite otydlig, menar Arctics pro cross o vad dom nu heter. Elstart? För handikappade? Vi lever i 2013 och betalar en bra bit över 100k för maskinerna, då SKA man väl ändå slippa dra igång den? Äre bara jag som tycker att elstart är en självklarhet?
Absolut inte, tycker det är skönt att ha och jag är glad att min skoter har det.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ok,missförstod dig att det var polaris du menade,men är väl samma med arctic?det är väl monterat hos åf?(om det är en 2-T)är ju det vanligaste att nån klåpare monterat dit grejjorna hos åf,därav problem(för det mesta)det där med elstart menar jag ju såklart om du har en 2-T,du ökar ju bara på vikten med såna grejjor,dom är ju inte direkt svår å få igång,men givetvis självklarhet om du har 4-t motor(vad än för märke det gäller)så måste man ju ha elstart,kan ju bli tungt att få igång den vid-20:bigsmile:
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nån som vet om nytro mtx 2014 fick nå större ändringar?kollade på yamahas hemsida,men såg då inget speciellt,blir väl en yamaha M 162 eller liknande nästa år som ersätter den?
Nån som hört om vikten blev lägre på viper vs xf1100?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ok,missförstod dig att det var polaris du menade,men är väl samma med arctic?det är väl monterat hos åf?(om det är en 2-T)är ju det vanligaste att nån klåpare monterat dit grejjorna hos åf,därav problem(för det mesta)det där med elstart menar jag ju såklart om du har en 2-T,du ökar ju bara på vikten med såna grejjor,dom är ju inte direkt svår å få igång,men givetvis självklarhet om du har 4-t motor(vad än för märke det gäller)så måste man ju ha elstart,kan ju bli tungt att få igång den vid-20:bigsmile:
När det gäller Arctics 2-t så har man minskat kylaren på modeller med elstart för att kompensera i vikt. Hur många märker om elstarten väger 15 kilo lr 12? Elstart vill många ha och sitter på några "deluxe" varianter. En sådan lösning gör att många tappar sugen på just Arctics lösningar.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Å fan,det viste jag inte,nå är ju inte"hemma"på varken arctic eller yamaha,men vad tycker ni yamaha frälsta om denna fusion då?blir det kanon bra?eller avskyr ni det redan?nytron går ju att köpa än iallaf,men 2015 vette fan om den är kvar.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Men är inte det lilla "örat" bak på boggien en del av Arctic loggan som dom införde för nått år sen? Den tycker jag dom borde ta bort på Yamaha modellerna.....känns lite "B"