Yamaha 2014

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
saken är ju den att yamaha teknikerna troligen inte kommer fixa några kvalitetsproblem som procrossen haft eftersom skotrarna som jag förstått det kommer byggas och monteras ihop av arctic i theif river falls
Jag tror ni har sjukt fel. Yamaha koncernens kvalitets krav kommer inte att åsidosättas. Har jag fel kommer det inom max 6månade efter första maskin sålts till en vanlig kund. Synas i tv den ansvarige chefe i tårar bugandes och ursäktandes. Och har han inte rentvått sitt na mn innom ytterligare 6mån begår han harakiri.. kommer ni inte ihåg Toyota r dom tvingades återkalla några hundr tusen bilar.... så funkar japanerna! En tekniker som sumpar sej hos yammo jobbar hos hynai dagen efter!

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
722
82
28
Norderåsen
Enligt yamaha specs.
Och vad säger det? Ta tex Saab 9-7x, den tillverkades enligt Saabs specar (andra bussningar, dämpare, fjädrar osv) men den skruvades ju ihop av samma amerikaner med tum-noggrannhet i Moraine, Ohio. Det blev ju ingen europeisk kvalité på den bilen. Så varför ska det bli såååååå mycket bättre på Arctic Cats produktion bara för att motorn de stoppar i kommer från Yamaha?

Jag tror ni har sjukt fel. Yamaha koncernens kvalitets krav kommer inte att åsidosättas. Har jag fel kommer det inom max 6månade efter första maskin sålts till en vanlig kund. Synas i tv den ansvarige chefe i tårar bugandes och ursäktandes. Och har han inte rentvått sitt na mn innom ytterligare 6mån begår han harakiri.. kommer ni inte ihåg Toyota r dom tvingades återkalla några hundr tusen bilar.... så funkar japanerna! En tekniker som sumpar sej hos yammo jobbar hos hynai dagen efter!
Jag tror du har fel här, för ingen på Yamaha behöver ta på sig något. Problemet ligger ju i sådana fall hos Arctic Cat i USA där de inte ens kan vända en bränslefilterhållare rätt väg och inte hos Yamaha.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Toyotas lyxmärke Lexus tillverkas ju i USA enligt Toyotas spec och är väl en av dom bilar som det är minst problem med enligt olika mätningar...

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Ni som tycker att skotern skulle bli bättre om den byggdes av yamaha istället för i usa....yamaha har ju byggt skotrar i över 50år och aldrig fått till ett bra chassie så varför ska dom bygga dom??
Och om ni nu tycker att yamaha bygger bra chassie, köp då en yamaha som inte är byggd i usa, finns ju flera å välja på?
Förstår inte vad det är ni tjafsar om.

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Ni som tycker att skotern skulle bli bättre om den byggdes av yamaha istället för i usa....yamaha har ju byggt skotrar i över 50år och aldrig fått till ett bra chassie så varför ska dom bygga dom??
Och om ni nu tycker att yamaha bygger bra chassie, köp då en yamaha som inte är byggd i usa, finns ju flera å välja på?
+1 på den.
Om inte Yamma kunde bygga något bra själv, varför skulle dom då stå med mössan i hand och be om hjälp av arctic?

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Fattar inte varför alla är så negativa? om man gillar 4T så är det ju bara positivt med samarbete med ett skotermärke som ligger så långt fram och genom alla tider stått för nytänkande och innovation som Arctic gör! Om man är såld på 2T så förstår jag om man inte blir så begajstrad av samarbetet men som Yamma fan så ser framtiden väldigt ljus ut!

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Håller med dig om det. Tycker den ser mycket lovande ut.
Tror inte att Yamaha prutar på sin kvalitet.
Man blir sugen på att byta upp sig. Få se vad den får för effekt, vikt och pris !
150 hk kanske :)

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Håller med. I början var jag lite negativ då jag ville se en dräpare designad av Yamaha själva men det här är nog nästan fullt så bra. Arctic gör ju snyggaste skotrarna numera och med en riktig motor i så kan det inte bli fel, det är dock jäkligt synd att Yamaha inte satsa på turbo direkt och att dom inte kom med en lång maskin till 2014 också då jag är sugen på att byta till nästa säsong.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ser mer ut som en Arctic med Yamahamotor ärligt talat. Kolla reglage osv. Eftersom Arctic sagt upp samarbetet med Suzuki var det väl logiskt också. Men farhågorna om kvalitet lär kvarstå tills motsatsen bevisats. Det är mycket stor skillnad mellan Japan och USA i det avseendet.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det handlar om prioriteringar skulle jag säga. Yamahas chassin har väl aldrig varit direkt dåliga, däremot har de aldrig haft renodlade crossmaskiner i sin produktlina och de har ju aldrig förfallit till extremerna i respektive segment. Men kvalitetsmässigt har de alltid legat flera snäpp över konkurrenterna, det tror jag de flesta håller med om.

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
722
82
28
Norderåsen
Toyotas lyxmärke Lexus tillverkas ju i USA enligt Toyotas spec och är väl en av dom bilar som det är minst problem med enligt olika mätningar...
Daranello skrev:
I have a friend at LEXUS head office' the RX350 is made in both Japan and Canada (Cambridge) and BOTH sold here....they have MORE warranty claims and problems with the Canadian built RX.. I challenge you to goto your local Lexus dealer and drive both (look at the VIN, Japan is "J" CDN is "2") first thing your notice in the wind noise from the sunroof on the CDN built RX. Now remember both are built to the SAME specifications...and both are built by TOYOTA!!! If toyata can't maintain the quality after 10years building them in Canada, how in the world can arctic cat???
Källa: http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=118443

Nu pratar vi väl om två olika saker. Jag tror inte det är många som säger att Arctic Cats chassie är dåligt, däremot är kvalitén och passformen på det de skruvar ihop lite sådär. Ta bara en sådan enkel sak som att de inte kan montera bränselfilterhållaren rätt väg så att tex Davids Arctic Cat ProClimb M 1100 Turbo brann upp.

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
Vilket gnäll o grin de är på folk alla vill väl ha de bästa av den här sporten. Det kommer synas svart på vitt vart samarbetet tar vägen när cat kommer med sina nya maskiner.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Källa: http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=118443

Nu pratar vi väl om två olika saker. Jag tror inte det är många som säger att Arctic Cats chassie är dåligt, däremot är kvalitén och passformen på det de skruvar ihop lite sådär. Ta bara en sådan enkel sak som att de inte kan montera bränselfilterhållaren rätt väg så att tex Davids Arctic Cat ProClimb M 1100 Turbo brann upp.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Kan uppfattas som jag hatar saker som Arctic men så är inte fallet. Man hatar Pol pott och Adolf H. Arcticar Polarisar Skiddos har gjort prylar som är jväligt bra hanterings mässigt. Där emot är det få som är både jävligt bra & dessutom tillförlitliga/fin kvalitet och fitt in på prylarna. Yamaha är alltid tillförlitliga men hanterligheten och anpassningen för våran micro marknad rätt dålig.

Maskinen ser som sagt underbart läcker ut och jag ser fram emot en provkörning.

Last edited:

DARXOL

Aktiv medlem
21 mar 2011
64
0
6
Dark Forests
http://maxsled.com/snowmobile/maxsled-first-impressions-2014-yamaha-sr-viper/[/URL]
Här verkar dom då INTE missnöjda...

J

Jona$

looks like a genuine arctic cat. definitely not built in japan. self tapping torx head screws everywhere that will strip out after removing them 2 or 3 times.

chassis is all old technology riveted sheet metal, tubing welded and bolted....no precision lightweight cast aluminum bulkhead parts....really? Yamaha has incredible technology for this (so does polaris for that matter)

the gauge, key switch, 12v outlet, handlebar pad, switches scream made in china.

the header is a hack job

the japanese yamaha engineers must be ready to slit their wrists after looking at these pics

oh and don't forget your metric AND SAE tools when you pack your lightweight tool kit