Yamaha 2014

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Boggien på Vipern verkar vara en okopplad variant. Brukar inte vara det bekvämaste för oss med dålig rygg som mest åker på led. Den är väl bättre i djupsnö den som sitter på Vipern.
Nåja den är nog lättare än Nytrons boggie. Funkar nog, man får väl anpassa hastigheten efter underlaget :)
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Imorgon får man se den i Statoil, Sälen. Hoppas på provkörning också! :)
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag har väntat på något nytt sedan jag fick veta att Yamaha hade en kraftig ekonomisk nedgång 2008. Nu äntligen är ekonomin på fötter och då finns det pengar till utveckling.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu får ni ursäkta, men det var nog bland det dummaste jag hört, och det absolut sista jag skulle montera på en skoter...

Funktionen, som jag förstår är att dämpa svängningar i chassit, dels för att göra det styvare men även för att förhindra självresonans.
Denna dämpning görs med en helt vanlig gasdämpare med flytande skiljekolv, såg inte ut att vara nåt hokus pokus...

Varför inte bygga ett styvt chassi från början, istället för att hänga på mer prylar som ska rädda en dålig grundkonstruktion.
Visst flex kommer man alltid ha i ett chassi, men att dämpa dessa små flexrörelser kan inte göra nån skillnad.
Det verkar som dom monterat två dämpare, en mellan stötdämpartoren och en bak mellan rören på lyfthandtaget som sitter fast i chassit.

Nån som tror att funktionen är värd sin extra vikt på skotern?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Antar att bilindudtrin är ute och cyklar när dom köper in sig i produkten då. Lär ju knappast vara nått för nån lössnöare, men för ledåka kan det säkert göra skillnad. Totala vikten är under 1kg så man får väl pissa innan man drar iväg så tar det ut sig.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kommer alla tekniker som biltillverkare köper in sig på ut på marknaden?
Tror inte det.

Om stötdämpartornen flexar några enstaka mm inbördes, att det då skulle bli bättre att dämpa det flexet köper jag inte.
Varför inte sätta dit ett stag istället?

Vilken typ av dämpare fixar att dämpa så korta rörelser som enstaka mm?
 

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Går nog bra att sälja i det förlovade landet i väster !
De verkar gilla att hänga på sina fordon så mycket tingel tangel som bara är möjligt. Sen ut och åka på breda leder helt utan gupp, sen göra paus för att äta, äta och så lite efterrätt på det.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Kommer alla tekniker som biltillverkare köper in sig på ut på marknaden?
Tror inte det.

Om stötdämpartornen flexar några enstaka mm inbördes, att det då skulle bli bättre att dämpa det flexet köper jag inte.
Varför inte sätta dit ett stag istället?

Vilken typ av dämpare fixar att dämpa så korta rörelser som enstaka mm?[/QUOTE

Den sitter sedan många år på bilmodeller från bla Toyota, Lexus och Subaru.
Även Nismo använder den http://www.nismo.co.jp/en/products/competition/lb/performance.html

Det är dumt att sitta hemma bakom tangentbordet och avfärda teknik som yamahas chassi ingenjörer blivit tilldelade priser för av bilindustrin.

Nu säger jag inte att detta är världens grej för snöskotrar, det har jag ingen aning om. Men att det funkar på bilar, det tvivlar jag inte på.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej.
Kan vara så att det kan göra skillnad på bilar...

Men att en dämpare mellan rören till lyftbågen skulle göra skillnad ställer jag mig oerhört frågande till...

Skärmklipp.JPG
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Ja, det är verkligen skumt. Men det sitter en fram med, ska endast funka om det sitter både fram och bak. Enligt uppgift så ska det troligtvis ha större verkan på en skoter än på en bil, då man redan har lagt ner stora resurser på att kontrollera dessa vibrationer på bilchassin.
Dom är alltså direkt monterade i chassit på bilar med, inga leder över huvud taget. Jag sa ju att det var intressant, eller hur.