Ski - doo 2014

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vill absolut inte skrämma upp dig men har tidigare hört att det kunde dröja ända till vecka 2 innan alla Freeride är levererade.
Beställde min tidigt och de bör gå efter det.
Men de som kommer sist borde vara maskiner som ej bokades före midsommar och extra som handlare beställt.

På Dootalk finns det redigt förbannade människor på andra sidan atlanten som inte har fått sina maskiner än och deras säsong har börjat.
Så jag skulle tro på att Ski-doo ligger lite efter eller så har de sålt fler än förväntat, skulle tippa på det senare.
Stämmer nog det du säger, dom har nog sålt rejält. Min samt de två andra jag ska hämta kommer först v.50 och då snowcheckade vi ändå rätt tidigt, så julafton är tidigarelagd i år :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Stämmer nog det du säger, dom har nog sålt rejält. Min samt de två andra jag ska hämta kommer först v.50 och då snowcheckade vi ändå rätt tidigt, så julafton är tidigarelagd i år :)
De bästa julklapparna köper man själv. ;)
Jag beställde en 137:a den 29/3 och ändrade till en 146:a typ den 4:e april.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Släng upp några bilder när ni har möjlighet, Så man får dräggla lite!
Än kör jag med 12 Summit 600 E-tec, den får duga säsongen ut, sen Kanske man kan köpa sig en ny :)
 

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
900 fler låter mycket men tror att nya Freeridern är orsaken.. en klart grym maskin..
För egen stog det just mellan Freeride 154 och Boondocker 3900 och om Freeriden är grym så är Boondockern brutalt cool... det va dock inget lätt val..
Nu får man bara hoppas att den går lika bra som den ser ut.. :))
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Släng upp några bilder när ni har möjlighet, Så man får dräggla lite!
Än kör jag med 12 Summit 600 E-tec, den får duga säsongen ut, sen Kanske man kan köpa sig en ny :)
Kan lägga in några bilder som en handlare la upp när det monterades dekalkitt för fulla muggar.












 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Dekalkittet på näst sista bilden är jävligt snyggt. Hämtar förövrigt min 146a nu till veckan :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Efter att ha grottat ner mig lite i snowest här på morgonen så har jag hittat lite ny info om 800 E-tec 2014.
2014 ska tydligen ha ett bättre mellanregister än 2013.

Citat: DOO tweaked the ECM and ex valve openings to bring the low end up from previous years...BJ
But I swear it feels like it has a way better mid range then my 2013 !

Nytt för 2014 är också att sensorn i slutburken är kortare än tidigare vilket fått följden att många har problem med att få den att funka med slutburkar, sensorn når inte in i burken helt enkelt vilket leder till felkoder och varningslampor.

Citat:The probe (egt) from the 2014 is 3O mils (3 centimeters) or basically an inch and an eighth shorter then that of the 2013.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om man har problem med att sidopanelerna lossnar så kan det vara en liten plastring som sitter år "fel" håll.

Fel:


Rätt:



Verkar som en del har problem "over there" ändå, citat:
There is another update out, for the side panel grommets. Includes new grommet, and new ribbed post for the side panels, the shop here has ordered over 100 of them to take care of customers.
Whether upside down or right side up, the original ones don't seem to work, before flipping they are sloppy, after flipping they are actually too tight in my opinion, and will probably lead to breakage of the grommet or post, thus leaving a floppy panel.
I think Skidoo must have hired some Polaris engineers on this one, how hard is it to screw up a side panel grommet system that they have been using for years?


Någon som har problem här?
Har inte hört talas om detta tidigare.
 

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Efter att ha grottat ner mig lite i snowest här på morgonen så har jag hittat lite ny info om 800 E-tec 2014.
2014 ska tydligen ha ett bättre mellanregister än 2013.

Citat: DOO tweaked the ECM and ex valve openings to bring the low end up from previous years...BJ
But I swear it feels like it has a way better mid range then my 2013 !

Nytt för 2014 är också att sensorn i slutburken är kortare än tidigare vilket fått följden att många har problem med att få den att funka med slutburkar, sensorn når inte in i burken helt enkelt vilket leder till felkoder och varningslampor.

Citat:The probe (egt) from the 2014 is 3O mils (3 centimeters) or basically an inch and an eighth shorter then that of the 2013.
Är det nån som upplevt att 800 har bättre mellanregister på 2014, och vet nån om det gäller även för 800 som sitter i Lynx maskiner
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Har dåligt att jämföra med då jag endast har kört en -12 innan max en mil men om jag jämför den med våra -14 nu så går dessa mycket hårdare! Har åkt 3 mil nu hittills.
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Om man har problem med att sidopanelerna lossnar så kan det vara en liten plastring som sitter år "fel" håll.

Fel:


Rätt:



Verkar som en del har problem "over there" ändå, citat:
There is another update out, for the side panel grommets. Includes new grommet, and new ribbed post for the side panels, the shop here has ordered over 100 of them to take care of customers.
Whether upside down or right side up, the original ones don't seem to work, before flipping they are sloppy, after flipping they are actually too tight in my opinion, and will probably lead to breakage of the grommet or post, thus leaving a floppy panel.
I think Skidoo must have hired some Polaris engineers on this one, how hard is it to screw up a side panel grommet system that they have been using for years?


Någon som har problem här?
Har inte hört talas om detta tidigare.
Jag har fått vrida mina plastringar men den vänstra sidokåpan hoppar ibland lös ändå
 

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Det där med plastringarna har jag problem med. Omöjligt att få fast högra kåpan. Skulle dock åtgärdas på alla -14 första servicen..
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Ang plastrongarna som håller kåpan så kommer det en uppdatering på det enligt min handlare.Den skulle komma först i januari.