Ski - doo 2014

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Hur funkar era dess-snören? Min får man vrida till nästan varje gång man startar. Var exakt lika på min -08 xp men den var ju utsliten!!! DÅLIGT
Det är standard BRP tillsammans med soppamätare som visar mängd beroende på humör och morgondagens väderlek...



Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Har fått ihop 40 mil på min summit 800 154" remmen ser ut som ny trots mycket påfrestningar på den! Säger som alla andra "satan vilken rulle maskin när det börjar bli brantare!" Kanon nöjd med maskin inge krångel än så länge! Hur långt körde ni innan maskin var inkörd? Har inte nya uppdateringen så ser inge procent..
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
På 154, släpp på centrumdämparen och ställ på bak. Då reser den sig bara om man vill men knappt alls om man ställer sig framtill.

Mellan 45-50 mil så brukar den vara inkörd.
Ja, brukar ligga där ungefär. Min står på 41% och har gått 24 mil.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Nä, datorn i E-tec ställer om sig automatiskt efter inkörning, första service är ju egentligen bara koll, och kanske smörja ett par nipplar.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja det här med inkörning,
Står i boken att 50 mil, 10h eller två tankar bensin..
Min har väl gått 25 mil kanske och 12-13h men inte tror jag det runnit igenom 80 liter sås riktigt än..
-Skulle vart kul att ha haft de där inkörningsprocenten.
 

Malm88

Välkänd medlem
27 nov 2008
181
0
16
Sundsvall
Blev stoppad av polisen i Åkersjön idag. Blåsa och kollade upp regnummer. Mitt regnr sitter på tunneln och det var inga problem .

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo är det någon stanns man blir stoppad så är det åkersjön =)
Helekoptern?

Påpekade dom inte änns att skylten satt fel?
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Demonterande skotern lite halverst idag och hittade en instruktionsbok under dynan!!
Och tyckte att de kunde vara en bra sak att veta :D
(Utifall att nån annan också missat det hela)

 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hur funkar era dess-snören? Min får man vrida till nästan varje gång man startar. Var exakt lika på min -08 xp men den var ju utsliten!!! DÅLIGT
Upplever också att min DESS är känsligare nu än på min förra 12:a som aldrig krånglade.
Men inte varje gång iaf.

Har nu fått provat min lite mera rejält under nyår och här kommer lite mera tankar:

Ledåkning:
Åker en del led och det är också anledningen till att jag åker freeride och inte summit.
Här märks det väl att maskinen är betydligt piggare än min förra tolva trots att den fortfarande är under inkörning.
Trots att jag åker med skidorna i det smalare läget så känns den helt ok så länge skidorna är i backen men så fort man gasar lite så lyfter den skidorna och då känns den ganska riktningsostabil jämfört med en ledmaskin som har skidorna i luften.
Fjädring då?
Fram är det inga konstigheter, fullgoda justeringsmöjligheter åt alla håll, har inte hunnit pilla så mycket än.
Bak däremot har jag lite svårt att komma överens med, mer specifikt nämligen den bakre dämparen.
Om jag ställer in den som jag vill ha den så saknar jag returdämpning och får returkickar som märks störande mycket speciellt om man sitter ner.
Hoppas att det går att fixa med en omshimsning vid första dämparservicen.
Överlag så är "skojfaktorn" på topp efter led, maskinen känns som ett monster som reser skidorna direkt vid gaspådrag och framkallar en härlig pirr i magtrakten.
Frågan är bara om det blir tråkigt i längden.

Friåkning:
Är ganska grön på detta området måste jag medge, men det känns som att denna maskin har öppnat en helt ny värld av möjligheter för mig.
Har nu med hjälp av lite instruktioner både "sidehillat" och vänt i nedförsbacke och kan bara säga wow skitskoj men ack så jobbigt.
Måste fixa kondisen.
Har nu bara testat den i tung snö som inte var så djup och det var nog inte vad denna maskin byggdes för känns det som.
Man känner klart och tydligt hur t-motion jobbar och hur den lägger sig lite åt höger eller vänster bara man flyttar vikten mellan höger eller vänster fot, detta blir ännu tydligare om man tar bort snabbkopplingen på krängningshämmaren.
Men vill man sedan fortsätta rörelsen blir det tyngre speciellt i sursnön som jag testade i.
Jag tror att denna upplevda skillnad i lätthet att vika ner beroende på vinkel kommer att försvinna i lättare snö som är lite djupare.
Vid klättring med skidorna i vädret som den har en förmåga att alltid ha så är det extremt enkelt att byta riktning bara genom att förflytta tyngden mellan fotbrädorna.
Steget från kopplad 137 till okopplad 146 var enorm i fråga om framkomlighet, har svårt att se att jag kommer att behöva en 154 för att ta mig fram.
På en 146 får man nog jobba lite mera ibland men den är nog också betydligt roligare.
Enda nackdelen som jag kan se är att den ständigt vill gå med skidorna i luften vid klättring.
Får nog köpa en 154 när kroppen blir äldre och tröttare känns det som nu.
Återstår att se hur det känns med lite mera snö.

[video=youtube;N6IfWGXqs7g]http://www.youtube.com/watch?v=N6IfWGXqs7g[/video]
 
Last edited: