Ski - doo 2014

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Enpatte.
Shimsa dämparna är värt vart enda öre.
Jag körde knappt någon led med min Freeride 12 och hoppade endast små hopp men jag tyckte ändå original shimsningen var helt KASS. Värdelös rent ut av.

Ställer du dom på mjuk så är dom mjuk hela vägen så dom slår igenom hela tiden. ställer du dom hårdare för att inte slå igenom blir den bara hård och stötig och slår du i hårt slår dom likt förbannat igenom.

Men om shimsning blev det som en ny maskin. Mjuk och smidig men slår aldrig igenom. Körde nästan uteslutande på mjukaste men slog ändå inte igenom. Men andra ord fick jag progresiva dämpare iställe för linjära som dom är original
 

viking67

Ny medlem
19 dec 2013
2
0
1
Härna
Hej
Köpt en ny freeride 800-146 , är du nöjd med din ?, för lite snö för att kunna köra än.
Står i garaget..
Håkan i Härna
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Kollade till remmen idag på Summiten!! (Summit x 800 154")
Den såg riktigt fin ut trots att jag kört 94 mil på den!! :D inga skador eller dylikt, och sidorna är blå/grön skimrande!! Detta är då 90% hård körning i backar, pudersnö och packad snö!!
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Det verkar ju onekligen vara ett problem med linjering för Ski-doo. Skulle tro att det har med fabriken att göra, ska gå fort och krävs för stora kontroller för att få exakt linjering. Verkar ju inte vara samma problem för Lynx. Själv gillar jag inte Arctic så värst, men dom verkar ha en helt annan inställning till sina kunder. Alla 12/13 ska ju tydligen få en ny sekundär i år, en kompis har fått det på sin M800 -13, utan kostnad.
Så där har tyvärr Ski-doo lite att förbättra, men det kanske är svårt att vara ödmjuk då man är störst :blink1:
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det verkar ju onekligen vara ett problem med linjering för Ski-doo. Skulle tro att det har med fabriken att göra, ska gå fort och krävs för stora kontroller för att få exakt linjering. Verkar ju inte vara samma problem för Lynx. Själv gillar jag inte Arctic så värst, men dom verkar ha en helt annan inställning till sina kunder. Alla 12/13 ska ju tydligen få en ny sekundär i år, en kompis har fått det på sin M800 -13, utan kostnad.
Så där har tyvärr Ski-doo lite att förbättra, men det kanske är svårt att vara ödmjuk då man är störst :blink1:
Dummaste jag hört.
Av dom fyra arcticförarna jag känner så har tre fått byta remmar var 20e mil och fått betala fullpris för varenda en.
-Har vart ett helvete för grabbarna som velat köra istället för att jävlas.
Antagligen så har dom kunderna som kunnat käfta emot tillräckligt vart anledningen till att en lösning (ny sek. variator) ramlat fram.
Garantiåtaganden är INTE arctics starka sida, därav tre års garanti?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
266
103
43
Vittangi
Ruskigt nöjd med min hur min maskin (freeride 154) är att köra än så länge (kört ca. 25 mil). Har inte sett någon åverkan på bakre boggiedämparen ännu från kontakt med staget i boggien. Har inte kollat detta med lösa justerskruvar för mattspänningen, men får göra det imorgon. Däremot så har jag lite andra småproblem.
- Vänstra sidokåpan hålls inte på plats vid tanken.
- Fjäderförspänningen på vänstra framdämparen kärvat (går inte att vrida runt justeringsringen).
- Styre samt gashandtag något lösa, rör på sig vid lite större gupp och hopp. Ska dra åt imorgon.

Det är väl främst detta med fjäderförspänningen som jag stör mig på nu, det övriga är ju bara småsaker. Är det någon annan som haft problem med att justerringen för fjäderförspänning på någon av dämparna kärvat fast?
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
_Marcus: du kan vara lugn. Så här ser min ut


Antar att dom vinklat upp boggien för att den ska vara smidigare på leden. Lika som bla Polaris har
 

burkman

Aktiv medlem
13 jan 2011
86
0
6
Är de samma monteringssats till xm som till xp? Har ett par slp skidor liggandes och undrar om de passar på min freeride med fäste till xp? :) Är de någon ide att byta eller är original bättre?:)
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Borde vara samma då de är lika skidor på 2014 freeride som tex 2012 freeride. Bara färgen som skilljer. Tror knappast orginal är bättre i lössnö! Gillar inte slp pp när de är tungt före, någon som har testat BLADE skidan, hur är den i puder/packat före?
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Dummaste jag hört.
Av dom fyra arcticförarna jag känner så har tre fått byta remmar var 20e mil och fått betala fullpris för varenda en.
-Har vart ett helvete för grabbarna som velat köra istället för att jävlas.
Antagligen så har dom kunderna som kunnat käfta emot tillräckligt vart anledningen till att en lösning (ny sek. variator) ramlat fram.
Garantiåtaganden är INTE arctics starka sida, därav tre års garanti?
Ja fast arctics nya chassi har nu funnits i två år å dom slänger på en ny sekundär på alla maskiner utan extra kostnad.
Ski-doo har haft remproblem på 800etec i tre år och dom verkar fortfarande finnas kvar. Varför inte bara standardmontera QRS racingstag, inte dyrt och alla skulle vara nöjda.
Ok, jag ska inte säga att Arctic är bättre på kundservice, men Ski-doo skulle enkelt kunna åtgärda problemet med remmar.