Ski - doo 2014

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Sprängde min första rem idag, 18 mil hade skotern gått...
Kört en hel del på rulle & lite lössnö i Arvidsjaur annars nå dikes körning & lite led
Skotern är en Freeride 137" 2014...
 

Spik

Medlem
14 apr 2013
48
0
1
Norrbotten
problem med back/elstarts kanppen??
körde i ca 12 h en dag sen slutade kanppen funka var på väg hem då men jäkligt irriterande!!! tog iaf hem skotern när jag kom hem så funkade den igen :) även en kompis knapp slutade funka men hans var full i snö.
Är det någon annan som har haft problem?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Grabbar, ni kan ge fan i att ha verktygen på sin plats på CVT-skyddet om ni håller på med någon form av "inspirerad" körning.
Mina lossnade nämligen igår vid en rullning och jag vet inte om jag har dom kvar i buken eller om dom är borta.
-Tröttsamt att köra med vetskapen att nått kan ramla in i variatorerna när som helst.
 

Alle377

Medlem
1 sept 2010
40
0
6
Grabbar, ni kan ge fan i att ha verktygen på sin plats på CVT-skyddet om ni håller på med någon form av "inspirerad" körning.
Mina lossnade nämligen igår vid en rullning och jag vet inte om jag har dom kvar i buken eller om dom är borta.
-Tröttsamt att köra med vetskapen att nått kan ramla in i variatorerna när som helst.

Frågan är ju om det skulle hända att en nyckel lossnar och åker in i variatorn om det blir en garanti åtgärd? Eller att man får skylla sig själv att man inte kollade att grejerna satt fast?
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
3800 är med amerikanska setupen med 441 ramper och 160/350 fjäder.
Nu bör du ha en 100/260 fjäder. = strax över 3000 i tillslag. alltså inget fel.
Men gissar det inte går att öka tillslaget med 413 ramperna pga dom inte änns matar på med en 100/260 fjäder. Kommer nog bara kännas ännu mer tom vaarvig.

Vidare uttväckla dedär med arkdragar känsla. Menar du det känns som det går tungt?
Nja arkdragarkänslan är väl mer att det var sjukt mycket bättre klipp i min förra skoter en A/C HCR 800.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Frågan är ju om det skulle hända att en nyckel lossnar och åker in i variatorn om det blir en garanti åtgärd? Eller att man får skylla sig själv att man inte kollade att grejerna satt fast?
Hann fundera en del över det igår eftermiddag, antagligen åker man väl på det själv.
-Jag tänker då inte sätta dig några fler verktyg.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nja arkdragarkänslan är väl mer att det var sjukt mycket bättre klipp i min förra skoter en A/C HCR 800.
Jag har kört väldigt lite AC och vist är det bättre klipp men när det väl klippt till så händer det inge mer...
Tycker skidoon har betydligt mer kraft. Men gissar mycket ligger i variatorerna på AC också att det känns som den matade dåligt. Samma på skidoon är en stor del variatorerna som är sävliga men hur du än gör kommer du aldrig få samma gassvar ur en E-Tec på låga varv. Men på lite högre varv går det att få fint gassvar =)

Mycket pga det väldigt låga tillslaget sen är 413 ramperna som sitter i inte särskilt omtyckte pga dom bara tomvarvar.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hann fundera en del över det igår eftermiddag, antagligen åker man väl på det själv.
-Jag tänker då inte sätta dig några fler verktyg.
Jag förstår inte ens varför de gjort sig omaket att ens tillverka "hållare" till verktygen.
Sen att folk sedan använder detta idioti är ju... En annan sak.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Varit i vuogga i helgen. Men helvete vad skotern går!
Kan omöjligt hålla stumt när man klättrar, skulle slå över på engång.
Man for runt som Cory Micku bland träden :)
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Hann fundera en del över det igår eftermiddag, antagligen åker man väl på det själv.
-Jag tänker då inte sätta dig några fler verktyg.
Hur många verktyg ska egentligen sitta där?
Var kommer du att förvara dina?
Håller med om att de sitter helt idiotiskt till, flera av mina verktyg hade ramlat under variatorn när jag sprängde en variator rem.

Kan inte förstå varför de slutat med att ha alla verktyg i den där påsen sen ett gummispänne runt. Funkade ju klockrent!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja jag är väl idiot då.
Det är blocknyckeln, specialnyckeln för fjädrar/remspännare/osv, insexnyckeln och plastflärpen för startr på variatorn. De två sistnämnda satt iaf kvar.
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Jag har gröpt ur under sätet vart instruktuonsboken var och lagt alla verktyg dit, har dom i en skinnpåse, gjorde även så på min förra summit.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Då var första remhaveriet avklarat.... hela 10,5mil höll den... suck. Vad göra härnäst för att få denna annars så underbara skoter att fungera? Är ju en hel del pengar i nerdrevning, variatorprylar, å i värsta fall tied+axel. Tips tack... . . . . . . . . . . . . .
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Någon som kört på ultimax xs rem på sin freeride? Är variatorerna verkligen så illa att remmen kastar in direkt, eller är brp remmarna av dålig kvalitet?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Någon som kört på ultimax xs rem på sin freeride? Är variatorerna verkligen så illa att remmen kastar in direkt, eller är brp remmarna av dålig kvalitet?
Kontakta i första hand din Åf, så att dom i sin tur kan gå vidare till BRP.
Verkar vara många som har problem i år på sina FR.
Om alla problem kommer ända fram till BRP å är chansen större att dom gör något åt det.
Om man gnäller lite på nätet och sedan fixar det själv kommer BRP inte göra nåt åt saken...

Det är oftast inte själva remmen som är felet, utan dålig variatorkalibrering, fel linjering, för dålig ventilation mm.