Ski - doo 2014

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Då var första remhaveriet avklarat.... hela 10,5mil höll den... suck. Vad göra härnäst för att få denna annars så underbara skoter att fungera? Är ju en hel del pengar i nerdrevning, variatorprylar, å i värsta fall tied+axel. Tips tack... . . . . . . . . . . . . .
Du har väl 137" va? Måste ju vara nåt generalfel om en 391 spränger efter 10 mil!
Dock tror jag att mycket remproblem kommer av all skyddsolja som primären är indränkt i, utsidan är lätt att torka av men man borde också öppna den och tvätta allt inne i med brakecleaner eller liknande, kör den i diksmaskin med diskmedel eller nåt :). Skyddsoljan tillsammans med remdamm gör att armarna kan börja gå riktigt trögt efter bara några mil, det tillsammans med kass variatorkalibrering gör att remmarna inte håller speciellt länge.
Verkar ju bara vara 137" och 154" som har problem eller har nån med 146" sprängt rem vid låga mil också?

Jag hade dock inte kört 1 m med low elevation kalibreringen den är ju riktigt kass.
Men som föregående sa in med den till ÅF så dom får kolla linjering osv. Om inte annat så begär att dom sätter i high elevation kalibreringen, 441 ramper osv.
 
Last edited:

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Vi måste haft tur då eller att ÅF gjorde något innan leveransen...eller fega på gasen eller nåt.

Har 4st Freeride 154" i vårt gäng, de har gått ca 35, 30, 25 och 20 mil. Ingen har sprängt en enda rem ännu, majoriteten av åkningen har varit i tungsnön som var i Gördalen och Jorm för några veckor sedan.

Kanske totalt 5-10 mil på led, resten skogsbök och klättringar.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Vi måste haft tur då eller att ÅF gjorde något innan leveransen...eller fega på gasen eller nåt.

Har 4st Freeride 154" i vårt gäng, de har gått ca 35, 30, 25 och 20 mil. Ingen har sprängt en enda rem ännu, majoriteten av åkningen har varit i tungsnön som var i Gördalen och Jorm för några veckor sedan.

Kanske totalt 5-10 mil på led, resten skogsbök och klättringar.
Ni fiskör helt klart.....:blink1::bigsmile:

Nej skämt åsido, sådär är det ju alltid, det är ju bara dom som har problem som hörs. Såldes väl ändå en hel del freerides totalt och inte är det många som skrivit om nå remsprängningar här.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Då var första remhaveriet avklarat.... hela 10,5mil höll den... suck. Vad göra härnäst för att få denna annars så underbara skoter att fungera? Är ju en hel del pengar i nerdrevning, variatorprylar, å i värsta fall tied+axel. Tips tack... . . . . . . . . . . . . .
Reklamera remmen. Acceptera INTE att remmen håller 10 mil. Spelar ingen roll om de är olja på variatorna, de är inte din uppgift att ta bort det. Nu måste vi få slut på de här jävla rem problemen, man ska inte behöva kosta på skotern 5-10 tusen för att kunna bruka den som tillverkaren marknadsför den.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Jag har pratat med åf, men som vanligt verkade dom måttligt intresserad. Han skulle prata med brp och återkomma med ev åtgärd så får väl se vad som händer. Far dock till fjälls igen till helgen så de lär väl hinna gå en till rem. Har bräkleenat allt väldigt noga ikväll och satt på en ny rem. Tycker den är så satans tät på variatorsidan, får man verkligen in/ut nå luft? Nån som ventilerat på något sätt?
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Jag har gröpt ur under sätet vart instruktuonsboken var och lagt alla verktyg dit, har dom i en skinnpåse, gjorde även så på min förra summit.
Du orkar inte ta en bild på din konstruktion? =)
Har du både verktyg & instruktionsbok under dynan då?
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Du har väl 137" va? Måste ju vara nåt generalfel om en 391 spränger efter 10 mil!
Dock tror jag att mycket remproblem kommer av all skyddsolja som primären är indränkt i, utsidan är lätt att torka av men man borde också öppna den och tvätta allt inne i med brakecleaner eller liknande, kör den i diksmaskin med diskmedel eller nåt :). Skyddsoljan tillsammans med remdamm gör att armarna kan börja gå riktigt trögt efter bara några mil, det tillsammans med kass variatorkalibrering gör att remmarna inte håller speciellt länge.
Verkar ju bara vara 137" och 154" som har problem eller har nån med 146" sprängt rem vid låga mil också?

Jag hade dock inte kört 1 m med low elevation kalibreringen den är ju riktigt kass.
Men som föregående sa in med den till ÅF så dom får kolla linjering osv. Om inte annat så begär att dom sätter i high elevation kalibreringen, 441 ramper osv.
Vad ingår mer i high elevation kalibreringen?

Sköt en rem på min Freeride 137 2012a på de 463 mil jag hade den och den gick efter ca 250 mil lek & ledkörning blandat.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Har bräkleenat allt väldigt noga ikväll och satt på en ny rem. Tycker den är så satans tät på variatorsidan, får man verkligen in/ut nå luft? Nån som ventilerat på något sätt?
Vad jag kan minnas så finns inget lufthål alls på vänster kåpa på 2014s modell, det fanns det på 2013 & 2012 där uppe vid lyset på kåpan. Så den varma luften har nånstans att ta vägen.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Skulle vara intressant att veta, hur fort i hastighet uppskattar du att du åkt som max?
Tror inte jag kört nå mycket fortare än 90km/h, och det var väldigt kort sträcka.
Många verkar snacka om 441 ramper, vad är skillnaden? Brantare? 413 original?
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Vad jag kan minnas så finns inget lufthål alls på vänster kåpa på 2014s modell, det fanns det på 2013 & 2012 där uppe vid lyset på kåpan. Så den varma luften har nånstans att ta vägen.
Ska shoppa nå "crosskåpor" som ska få sig en massa lufthål på variatorsidan. Men tvivlar ju på att det gör nån större skillnad.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Tror inte jag kört nå mycket fortare än 90km/h, och det var väldigt kort sträcka.
Många verkar snacka om 441 ramper, vad är skillnaden? Brantare? 413 original?
Nä, 441 lr 413 är inget jag vill ha i mina Etec. Har Rave & Boondocker -14 som testskotrar i år, Boondockern nu 10mil ska jag så fort jag hinner sätta i samma variator best. som Rave'en och dreva upp den.

En till grej, av 10st tillfrågade i Gördalen om dom ändrat tra clickern till högre siffra, så visste ingen av dom 10 att man måste göra det! Från havsnivå till tunna luften däruppe är det 2steg, ändrar man inte får motorn och remmen kämpa livet ur sig.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nä, 441 lr 413 är inget jag vill ha i mina Etec. Har Rave & Boondocker -14 som testskotrar i år, Boondockern nu 10mil ska jag så fort jag hinner sätta i samma variator best. som Rave'en och dreva upp den.

En till grej, av 10st tillfrågade i Gördalen om dom ändrat tra clickern till högre siffra, så visste ingen av dom 10 att man måste göra det! Från havsnivå till tunna luften däruppe är det 2steg, ändrar man inte får motorn och remmen kämpa livet ur sig.
Mycket snack om setupen som sitter org i korta Lynxen...
Men funkar det i djupsnön?
Är lätt att få en maskin som går på lätt körning att växla satan och gå som ett skållat...
Men ska den driva runt en långmatta i djupsnö när maskin knappt håller styrfart, håller remmen då?

"måste ändra clicker"
Man kollar väl vad maskin varvar och ändrar därefter...

Ingen som testat denna Lynx-setup på en lössnöare?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Mycket snack om setupen som sitter org i korta Lynxen...
Men funkar det i djupsnön?
Är lätt att få en maskin som går på lätt körning att växla satan och gå som ett skållat...
Men ska den driva runt en långmatta i djupsnö när maskin knappt håller styrfart, håller remmen då?

"måste ändra clicker"
Man kollar väl vad maskin varvar och ändrar därefter...

Ingen som testat denna Lynx-setup på en lössnöare?
Det ger en härlig balans av gassvar & acceleration att använda till ALLT, sen är det bara att dreva till den hastighet & motorbroms kombo man trivs bäst med. Har man en bra balans på variator bestyckningen så har man således bra funktion till allt, att dra kälke,lång eller kort matta, skare eller lössnö spelar ingen roll. (och notera att det är delar man köper av närmaste handlare så detta råd är gratis. Har man detta som dagligt arbete så kan jag gärna dela med mig det.)

Tänkandet med std bestyckning i lössnö maskinerna är ju en SEG bestyckning så man ska kunna seg dra sig framåt men uppenbarligen vill majoriteten av svenska skoteråkare ha "pang" gassvar och tar sig fram bättre med ett sånt register.

Jo många kollar vad det varvar och ändrar därefter, men verkligheten är att typ 98% av alla ägare inte gör det! Kolla på höjdmätaren och 1 click räcker till 400 meters diff.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Det ger en härlig balans av gassvar & acceleration att använda till ALLT, sen är det bara att dreva till den hastighet & motorbroms kombo man trivs bäst med. Har man en bra balans på variator bestyckningen så har man således bra funktion till allt, att dra kälke,lång eller kort matta, skare eller lössnö spelar ingen roll. (och notera att det är delar man köper av närmaste handlare så detta råd är gratis. Har man detta som dagligt arbete så kan jag gärna dela med mig det.)

Tänkandet med std bestyckning i lössnö maskinerna är ju en SEG bestyckning så man ska kunna seg dra sig framåt men uppenbarligen vill majoriteten av svenska skoteråkare ha "pang" gassvar och tar sig fram bättre med ett sånt register.

Jo många kollar vad det varvar och ändrar därefter, men verkligheten är att typ 98% av alla ägare inte gör det! Kolla på höjdmätaren och 1 click räcker till 400 meters diff.


Vilken setup är det exakt då och vilken drevning? Kan man köra den setupen även med lägre drevning?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ramp 414 art nr 417222546. Fjäder Blå/Grön 130/260 art nr 414817700 Helix 44/42 art nr 417126973. Sec fjäder Grön 800/1350 Art nr 417127137

Om du söker på all text ovanför så kommer du till en tabell med vad som sitter i din skoter och bara byt dom delarna som behövs.
Ja drevningen kan du ha vilken som helst, ta den hastighet vs motorbroms kombination som passar dig bäst.