Ski - doo 2014

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nästa gång du byter rem kör en mil och titta på slit ytan och gämför med den gammla så förstår du vad vi menar. Så skulle jag tro kord trådarna ska mjukas upp under några mil för att hålla bättre. Som t.ex ett par vinterdäck på en bil ska dubbarna köras in för att sitta kvar så länge som möjligt.

Många hävdar också det är bra att sätta remmen åt fel håll och köra en bit och sedan sätta den rätt. Dragrace åkare brukar också köra däcken åt fel håll en repa och sedan vända dom åt rätt och påstår dom håller längre då.

Inkörning eller ej. jag körde 55 på första remen och 5 på andra. den första var inkörd inte den andra.
En kompis körde ca 50 mil med sin freeride och satt sedan på en ny 388 rem som någon här skrev höll för allt 391 inte höll för. och den höll hela 3 mil utan inkörning.

Så kör du inte extremt hårt är det inte direkt nödvändigt att köra in den men kör du hårt måste du dels för den inte håller varven och för att den inte håller. Innan jag började köra skog på det sätt jag gör nu så har jag aldrig haft problem om jag kört in remmen 3 eller 10 mil. brukade bara ta 2-3 mil på ledan och sedan vara nöjd men det räcker inte till nu längre.
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
Jag har då testat köra in remmen 10 mil och för mig har det inte gjort nån skillnad.. Men man kanske haft otur! Jag tycker däremot det kan vara stor skillnad från rem till rem.. Hur som helst så tror inte jag problemet ligger i inkörningen när remmarna går efter 10-15 mil!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag har då testat köra in remmen 10 mil och för mig har det inte gjort nån skillnad.. Men man kanske haft otur! Jag tycker däremot det kan vara stor skillnad från rem till rem.. Hur som helst så tror inte jag problemet ligger i inkörningen när remmarna går efter 10-15 mil!
Jag är också skeptisk.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Sen är ju varmkörning av remmen något jag intalat mig är av fördel.
En gummirem som är -20 borde rimligtvis greppa sämre än en som är +20.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Sen är ju varmkörning av remmen något jag intalat mig är av fördel.
En gummirem som är -20 borde rimligtvis greppa sämre än en som är +20.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Ja de är vad min åf sa till mig, varmkör remmen innan du hårdkör annars kommer 800an spränga remmen på en gång! Så jag kör alltid en bit lugnt innan jag drar på
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men hur många är det som rycker igång sin maskin när den är kall och sedan håller stumt nästan direkt?
Framför allt så finns det nog ingen som har en lössnömaskin som gör så.
Om man inte byggt bo i en bäckravin då...

Man transporterar sig iallafall några km innan man börjar åka, det är min erfarenhet...

Så sprängda remmar orsakat av en för kall rem tror jag är väldigt ovanligt.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Men hur många är det som rycker igång sin maskin när den är kall och sedan håller stumt nästan direkt?
Framför allt så finns det nog ingen som har en lössnömaskin som gör så.
Om man inte byggt bo i en bäckravin då...

Man transporterar sig iallafall några km innan man börjar åka, det är min erfarenhet...

Så sprängda remmar orsakat av en för kall rem tror jag är väldigt ovanligt.

Håller med. Men kollar man i andra trådar så åker folk djupsnö från start till stopp. Så jag antar det finns mycket småhus i raviner och dalgångar
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
För dom som inte följt tråden så skriver jag väl igen, min är inte original. Den har meshade öppningar, motorstödet "sänkt" så den blir rakare, nerdrevad till 21/49 och sist men inte minst 441 ramper med 160/360 fjäder. Och den går riktigt fint med drevningen och ramperna.
Och ang köpa tied kit, visst är det en bra lösning men jag tycker inte man ska behöva göra det på en ny maskin. Vore mkt bättre om alla försökte köra med den kassa qrs sekundären och klagade konstant hos era åf så det KANSKE kan komma någon åtgärd.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Men hur många är det som rycker igång sin maskin när den är kall och sedan håller stumt nästan direkt?
Alldeles för många...

Nä men tror inte heller det är något större problem. Men att skotern står på tomgång å blir varm ger ju inget för remmen heller. Så nog lär det ske att folk kör direkt ut i nån halvmeter lössnö efter att motorn blivit varm men remmen är kall. Men njä inte tror jag det är nå jätte problem ändå. =)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
För dom som inte följt tråden så skriver jag väl igen, min är inte original. Den har meshade öppningar, motorstödet "sänkt" så den blir rakare, nerdrevad till 21/49 och sist men inte minst 441 ramper med 160/360 fjäder. Och den går riktigt fint med drevningen och ramperna.
Och ang köpa tied kit, visst är det en bra lösning men jag tycker inte man ska behöva göra det på en ny maskin. Vore mkt bättre om alla försökte köra med den kassa qrs sekundären och klagade konstant hos era åf så det KANSKE kan komma någon åtgärd.
Jasså det har jag het missat att du redan bytt ut grejjerna i primären. trodde du körde std fortfarande.
Ne har du problem då kommer nog knappast en team sekundär lösa problemen häller.

Hur ligger den i varven? Både på hårt och vid lös snö körning.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Nerdrevad till 21/49???? Det ska väl vara orginal drevning?
Måste kolla i Boondockern men enligt racingtipsen så ska den ha 19/49 standard.


Nyfiken på hur motorstödet är sänkt??
Nog tror jag ett Team Tied kit kommer göra saken bättre för din del men om det blir bättre pga tied eller för att den är flytande ska jag låta vara osagt, jag gillar inte den blå fjädern så jag tänker jobba runt den lila i min och en annan maskin och ha Lynx kalibreringen i en tredje som referens.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Här är ett litet citat från Dynamo Joe ang hans egen MXZ800

I've blown 3 belts in 370 miles and its all my own fault. Im geared too tall for what im pushing the sled through. I have correct engine speed, its them 40mph track speed and 10mph sled speed that's killing me.

Anyhoo, I dropped down to 22:49 (From 24) and running in the same places now I have a bit more track speed and when coming out of a hard climb getting on to the flats, I can hear the whirl of the track increase way quicker now.



I have a floating secondary on with 3 shims in pushed out. The alignment is great. My belts not doing so great because of my "happy thumb"....sometimes you get that conscience growing out of your stomach saying "you should back off man"....and no, I just keep on going thinking "this is going to be worth it" I stop and give it a break and i find the chord that's popped out and snip it with these short handle wire snips, put the cover back on and go do more happy throttle.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nerdrevad till 21/49???? Det ska väl vara orginal drevning?
Måste kolla i Boondockern men enligt racingtipsen så ska den ha 19/49 standard.


Nyfiken på hur motorstödet är sänkt??
Nog tror jag ett Team Tied kit kommer göra saken bättre för din del men om det blir bättre pga tied eller för att den är flytande ska jag låta vara osagt, jag gillar inte den blå fjädern så jag tänker jobba runt den lila i min och en annan maskin och ha Lynx kalibreringen i en tredje som referens.
Verkar inte som drevningen stämmer mot vad ski-doo specar i år. alla verkar vara drevade högre. Min summit 154 ska ha 19/49 men sitter 21/49.

Visst gör tiden det lite bättre pga mindre friktion och flytande så linjeringen stämmer men om det gör så remmarna sluta sprängar på 10 mil vet jag ej.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
För dom som inte följt tråden så skriver jag väl igen, min är inte original. Den har meshade öppningar, motorstödet "sänkt" så den blir rakare, nerdrevad till 21/49 och sist men inte minst 441 ramper med 160/360 fjäder. Och den går riktigt fint med drevningen och ramperna.
Och ang köpa tied kit, visst är det en bra lösning men jag tycker inte man ska behöva göra det på en ny maskin. Vore mkt bättre om alla försökte köra med den kassa qrs sekundären och klagade konstant hos era åf så det KANSKE kan komma någon åtgärd.
Har du kört nått med högre drevning med 441 ramperna? För original hadde du en mesig setup och nu har du bra i primären men blir det nog belastning på variatorernamed en så kort matta med lägre drevning än min 154? För med för "lätta" variatorer kan du också bränna remmar lika som när det går för tungt.

Och åter igen hur ligger du i varven?
För 441 ramperna är igentliga avsedda för högre höjder så jag kan inte svara på hur det fungerar ihop med original sekundären på relativt låga höjder.
men med min team lösning fungerar dom klockrent i alla fall
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Europa specen för 2013 Summit X 154 är 21/49, höghöjdsspec 19/49, USA sealevel 23/49

Lite knepigt att hitta alla dessa men just summitens drevning står i SEA-Level/high altitude calibration bulletin.