Ski - doo 2014

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Tycker dom är glattare nu för tiden än vad jag är van med (några år sen jag körde ski-doo)

Körde 288 remmar förr också och dom höll jävlat för allt som (377/391) inte gjorde på den maskinen.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Tycker dom är glattare nu för tiden än vad jag är van med (några år sen jag körde ski-doo)

Körde 288 remmar förr också och dom höll jävlat för allt som (377/391) inte gjorde på den maskinen.
Jo precis, blir nog att testa både 288 och 425( nya rs remmen), dom var ju billigare dessutom. Man kanske får vikta av nåt gram, men det spelar då ingen roll för mig. Bättre grepp borde ju ge mindre värme.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.860
105
63
Skellefteå
Har också gått och funderat på om remproblemen i år är som nämnts remrelaterade. Kan inte se ngn annan förklaring då det inte är ändrat ngt i drivlinan från tidigare år.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Viktigt att era ÅF verkligen raporterar in era remproblem på rätt sätt. Det måste bli ett slut på detta.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
V-kit från DJ. (441 ramp, 130/350 primfjäder, PL/PL sekfjäder, NC-D2 helix, knappt 19g i pinnarna)
Flytande sekundär.
Epoxifyllda motorkuddar
Momentstopp i hårdplast, justerad till 0-spel
Nät över hålen i nosen.
Hålborrade kåpor för bättre ventilation.

En jämförelse:
Förra året vid en veckas lössnöåkning med originalskoter så tog det två timmar första dagen för skotern att fransa en inkörd 391-rem, blev totalt 2 st remmar på 6 dagars körning. Räddade remmarna många gånger genom att skära bort fransar.

I år så åkte jag en hel vecka på samma rem, fick skära bort en enda frans.
Det är jag nöjd med...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Tänkte bara ge er lite annat att tänka på!!
Jag byggde ett kit till 11 freeride som jag körde 130mil på samma rem! Var sen över till Burandt och efter det så ändrade jag körstil från klassisk led/myr/fjäll klättring.. Till tekniskt bland träden, och mot slutet höll remmarna 15mil på samma setup!? Mina 2cent är att vi alla utvecklas och belastar lössnö maskinerna så mycket hårdare än bara för några år sedan!
Jag har kört skoter i gränsen sedan 1990 och kan låvar att där vi och alla ni andra som brinner för den tekniska åkningen lägger linjer har aldrig tidigare en skoter ens kört nedförs!!
Visst kan det finnas kvalitets skillnader år till år på remmar.. Men vi blir alla bättre ju mer vi tränar!
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Fransade också remmar innan jag satte kit från DJ men har även fransat efter det. Dock efter mer än dubbla milen. Inte ventilerat eller gjort något annat åt variatorerna. Så det är klart värt det då ett kit inte kostar mycket mer än en rem från ÅF...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Men å andra sidan då, om man kan utveckla tex motorerna från 90-100hk med förgasare till direktinsprutade 150hk maskiner - hur svårt ska det då va att fixa en variator/rem som funkar?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.860
105
63
Skellefteå
Kan bara hålla med Krillekravalls senaste inlägg. Inbillar mig också att vi här i norden anammar "Burandt/Rasmussen" körstilen mer än kollegorna på andra sidan pölen, vilket gör att vi i kombination med en låghöjdskalibrering i variatorerna bränner remmar som procentuellt blir tokmycket högre än nordamerikanerna.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men å andra sidan då, om man kan utveckla tex motorerna från 90-100hk med förgasare till direktinsprutade 150hk maskiner - hur svårt ska det då va att fixa en variator/rem som funkar?
Det sägs vara lika komplext om inte ännu svårare att utveckla drivlinan och dess komponenter jmf motorutveckling för att inte tala om kostnaden.

Pågår en del utveckling och finns olika patent på t ex externt "by wire" justerbara variatorer mm men det är nog flera år innan vi ser dessa i produktion, kan vara så att de även kräver ännu mer elektroniskt kontrollerad motorstyrning typ ETEC II mm.

Kan bara hålla med Krillekravalls senaste inlägg. Inbillar mig också att vi här i norden anammar "Burandt/Rasmussen" körstilen mer än kollegorna på andra sidan pölen, vilket gör att vi i kombination med en låghöjdskalibrering i variatorerna bränner remmar som procentuellt blir tokmycket högre än nordamerikanerna.
Helt rätt och ofta bortglömt, wannabees som skär linjer på lågland här i Skandinavien har betydligt mer att köra med, dessutom i en annan typ av snö.
Visst, individer (maskiner..) som är helt off finns alltid
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ligger mycket i det Krillekravall säger.

I vårat gäng är det blandade märken och verkar inte vara någon inte änns polarisarna som det skryts så mycket om så tar mer eller mindre rem än någon annan.

Ända raka jag kan säga till alla se till att du alltid varvar 8000+ aldrig under för då blir det varmt.
Jag personligen har dåliga erfarenhet av att ändra klicker nr. jag viktar om om den inte håller varven. Börjar bara bete sej konstigt på andra klicker nr än 3.
Ändrar bara som nödlösning när jag är på fjället sen viktar jag om när jag kommer hem.

Provkörde en Std summit 2013 i helgen i tung snö i närmare 0 gradigt och den orkade aldrig hålla varven och helt utan backshift.
Rent av nästan tråkigt att köra för det händer ingenting.
Så uppskattade jag mina variatorer mkt mer pga jag inte är riktigt nöjd med dom ännu men min gick grymmt mycket bättre på alla vis =)
 

Kendo

Medlem
30 mar 2013
15
0
1
V-kit från DJ. (441 ramp, 130/350 primfjäder, PL/PL sekfjäder, NC-D2 helix, knappt 19g i pinnarna)
Flytande sekundär.
Epoxifyllda motorkuddar
Momentstopp i hårdplast, justerad till 0-spel
Nät över hålen i nosen.
Hålborrade kåpor för bättre ventilation.

En jämförelse:
Förra året vid en veckas lössnöåkning med originalskoter så tog det två timmar första dagen för skotern att fransa en inkörd 391-rem, blev totalt 2 st remmar på 6 dagars körning. Räddade remmarna många gånger genom att skära bort fransar.

I år så åkte jag en hel vecka på samma rem, fick skära bort en enda frans.
Det är jag nöjd med...
Tack. Trevligt att höra då jag har ett DJ kitt på väg. Kör du ski-doo's eller doodoctors lösning för att få flytande sekundär? Gjorde just den förändringen någon skillnad i temperatur?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Tyvärr är det ju betydligt lättare att utveckla starkare motorer och pga alla EPA krav så är det där pengarna måste brännas,
Starkare motor säljer
I andra änden har vi mattan, busenkelt att göra den längre med lite högre kammar, dessutom så greppar den även snö bättre ju mer de utvecklar.

Mellan motor och matta sitter den där stackars gummisnodden.....
De flesta clutch tuners verkar vara överens om att det alltid kommer smälla remmar om man plågar.
Dagens nya chassien är dessutom busenkla att plåga om man gämför med den förra generationen.
Förr plågade skotrarna oss och nu plågar vi dem.
Har inte kunnat köra speciellt många mil de senaste säsongerna för att kunna avgöra men på 2012an freeride hade jag en 377rem som jag verkligen misshandlade, full gas i cirklar på myrar, klättrande tills skotern stog still eller slog runt, toppfartstester. Den gick några mil med blandad körning 2011 sen flyttade jag över den till 12an, och sålde maskinen, han som köpte den kör fruktansvärt mycket hårdare än mig, den höll 60mil för han. Allt som allt kanske 80-100mil.

På min summit 800-03 höll remmarna 30-40 mil, på Summit XRS-07 50mil.
Det verkar ha gått åt rätt håll i mina ögon iaf.
Skillnaden är att nu skyfflar 154mattan 2.5gånger så mycket snö per varv som den gjorde på 03an. den accar myckat snabbare.
Nu kör man på skogtrånga ställen utan att bry sig där man inte ens vågade fundera ut en lämplig väg 2003.....

Variatorkitt är fortfarande rätt billigt, man sparar remmar och har mycket roligare. Vi köpter skotrarna för att ha roligt, nog kan vi peta in ett par tusenlappar till för att ha lite roligare varje gång och dessutom inte lägga lika många tusenlappar på att ha tråkigt(köpa remmar)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.860
105
63
Skellefteå
Återigen en bra sammanfattning av ett dagsaktuellt körläge, denna gång av Doo!
Btw, variatorkiten som DJ utvecklar och säljer har alltid funkat bra här i norden. DJ ärr hans initialer och står för Dynamo Joe, hans riktiga namn är för de som inte vet det Joe Imhoff, och hans nya websida har adressen ibackshift.com Köpte hans kit redan 2005 till en renegade 800 och var grymt nöjd. Konstaterar också att hans variator tänk verkar fungera med dagens så populära Rasmussen/Burandt körstil. Kort sammanfattat har han låg profil på sekundärkammen och hög vikt på armarna, detta ganska linjärt. Medför ett ordentligt remtryck och verkar harmoniera väl med dagens populära djupsnökörstil. Kan väl inflika att när jag köpte hans kit 2005, så var den nyss nämnda körstilen helt okänd i vårt land, och kan således konstatera att Joe's variatortänk fungerar sett över en bred körmässig stil och modellflora (dragrace till djupsnöplåg, kort som lång).
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tack. Trevligt att höra då jag har ett DJ kitt på väg. Kör du ski-doo's eller doodoctors lösning för att få flytande sekundär? Gjorde just den förändringen någon skillnad i temperatur?
Kör Holm´s lösning, dvs egengjord.
En kopia av Doodoctors lösning.

Vet inte hur mycket det spelar in.
Hade DJ kitet monterat ifjol, dock med en lite styvare primfjäder.
Funkade bättre än original, men inte helt bra. I år så har jag gjort de övriga punkterna som jag listade upp, så jag vet inte hur mycket var och en påverkar.

Idag var ännu en dag med rätt tung körning.
1.5m med kramsnö på toppen i Sälen.
Kört fast så in i h*****e. Suttit fast i nerförsbacke med 154" maskin. Packar snön under maskin, sen hänger man där och mattan snurrar fritt under...
Enda chansen att ta sig var att hålla rätt hög fart, så det blev mycket fullgas idag.
Remmen höll idag med, helt otroligt...