Ski - doo 2014

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ni med remproblem, kolla upp så att ingen av viktarmarna går trögt. Jag hade 2 st viktarmar som inte rörde sig helt lätt. Rengjorde allt minutiöst och stoppa ihop igen, nu går allt lätt och ledigt igen.

Allt gick lätt när jag hade isär variatorn för 20 mil sedan.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Har någon en bra tabell eller liknande där jag kan se vilken drevning till vilken kedjelängd osv till brp?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Detta med problem med remmar...man hör ju i princip inte alls detta från Yamaha åkare inte ens dom som kör med turbo. Yamahas remmar är ju också betydligt billigare. 4T har ju mindre effekt men är ju också tyngre och turboåkarna har ju hur mycket effekt som helst.
Har Yamaha andra variatorer/setup/konstruktion? Eller vad gör att deras billiga remmar håller bättre?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Att framförallt Apexen inte tar rem med turbo är snudd på otroligt.
Nytro turbo kan vara riktigt sugen på rem om man inte har rätt kalibrerat.
Har varit en hel del diskussioner om varför en 4-cyl 270 hk inte tar rem medans en 3-cyl 270 gör det...

Annars beror det mest på hur man kör.
Sitter man och snurrar lite på plattlandet så håller vilken rem som helst... På alla maskiner...

Är ju inget som säger att Yamahas remmar ska vara sämre bara för att dom är billigare.
Dom har väl en sundare prissättning på dom helt enkelt...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Detta med problem med remmar...man hör ju i princip inte alls detta från Yamaha åkare inte ens dom som kör med turbo. Yamahas remmar är ju också betydligt billigare. 4T har ju mindre effekt men är ju också tyngre och turboåkarna har ju hur mycket effekt som helst.
Har Yamaha andra variatorer/setup/konstruktion? Eller vad gör att deras billiga remmar håller bättre?

Det blir väl allt vanligare att BRP-ägare kör med Yamahas remmar av den anledningen? Brorsans IQ åt remmar fram tills han fick en gammal Phazerrem av mig, vilken har hållit bra sedan dess.
Lite klurigt att veta vilken som passar vad bara.
 

ProRmk77

Välkänd medlem
18 apr 2012
114
0
6
Gällivare
Att Yamaha turbo inte tar rem är en myt. Samtliga turbo maskiner som kompisar kör med spränger rem regelbundet. Men som Holm säger det beror även på kör sätt. Sen kanske Yamaha ägare inte klagar högt så fort en rem går..
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Att Yamaha turbo inte tar rem är en myt. Samtliga turbo maskiner som kompisar kör med spränger rem regelbundet. Men som Holm säger det beror även på kör sätt. Sen kanske Yamaha ägare inte klagar högt så fort en rem går..
Stämmer inte alls isånafall har ni haft kass variator kalibrering! Hade innan summiten en nytro mtx 162" med turbo och innan det en hög med 4-taktare. Sprängde en rem och fransade en ren på 800 mil hade skotern sedan ny.. Å det var garanterat 400mil plågande! Har ny summiten inne på första service gått 97mil en rem sprängd.. Min återförsäljare tog dock det på största allvar och skulle gå igenom allt noggrant! Å det uppskattas!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Stämmer inte alls isånafall har ni haft kass variator kalibrering! Hade innan summiten en nytro mtx 162" med turbo och innan det en hög med 4-taktare. Sprängde en rem och fransade en ren på 800 mil hade skotern sedan ny.. Å det var garanterat 400mil plågande! Har ny summiten inne på första service gått 97mil en rem sprängd.. Min återförsäljare tog dock det på största allvar och skulle gå igenom allt noggrant! Å det uppskattas!
Jag har aldrig kör Yamaha men finns det änns en Yamaha som går att köra med som en summit xm? Då menar jag trång brant teknisk skogs körning. Det vill säga sådan körning som tar rem?
en arbetskompis har en Nytro turbo med avsmalnad framvagn men till och med han säger det inte går att köra som vi andra gör med pro och summit. han siktar och skjuter inte dannsar fram mellan träden.
Klättra i lite backar och vanligt fjäll åkning är inga problem så länge du inte har helt värdelösa variatorer.

Har du kört 97 mil får du vara nöjd så länge du inte bara kör led.

Säger inte att det är bra och inget behöver göras men så är verkligheten just nu fram tills någon hittar något riktigt drastiskt

Förutsättning nr 1: rätt inställda variatorer men hur bra dom än är så bildas det värme som inte har någon stans att ta vägen när man kör i skogen då du inte får någon fartvind. och oavsett snö typ har du både tätade luftitag och fotholkar av snö. Så ingen luft tar sej in eller ut.

Jag själv funderar på ett Blowhole. Det är nog pricken över i när du redan har rätt instälda variatorer linjering mm.
[video]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=42rZu0pbzLs[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=zuM9mkwylgg
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Jag har aldrig kör Yamaha men finns det änns en Yamaha som går att köra med som en summit xm? Då menar jag trång brant teknisk skogs körning. Det vill säga sådan körning som tar rem?
en arbetskompis har en Nytro turbo med avsmalnad framvagn men till och med han säger det inte går att köra som vi andra gör med pro och summit. han siktar och skjuter inte dannsar fram mellan träden.
Klättra i lite backar och vanligt fjäll åkning är inga problem så länge du inte har helt värdelösa variatorer.

Har du kört 97 mil får du vara nöjd så länge du inte bara kör led.

Säger inte att det är bra och inget behöver göras men så är verkligheten just nu fram tills någon hittar något riktigt drastiskt

Förutsättning nr 1: rätt inställda variatorer men hur bra dom än är så bildas det värme som inte har någon stans att ta vägen när man kör i skogen då du inte får någon fartvind. och oavsett snö typ har du både tätade luftitag och fotholkar av snö. Så ingen luft tar sej in eller ut.

Jag själv funderar på ett Blowhole. Det är nog pricken över i när du redan har rätt instälda variatorer linjering mm.
[video]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=42rZu0pbzLs[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=zuM9mkwylgg


Såg effektivt ut!👍 Går att köra trädkörning med nytro dock mycket jobbigare! Måste vara bestämd nästan i snudd på våldsam!:) Kan ju säga att summiten kändes som en kajak första gången jag testade den!:)
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Jag förstår inte hur vissa kan ha sånna problem och vissa har inga problem alls!? Körde me en kille som har en 14 summit X han har kört 56 mil på första remmen och den ser helt ny ut
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nytt rekord!! Tog mig 15 mil på rem nr 4!!!!!!!!!!!!!!
om inte din åf hjälper dej. Testa en 100/260 fjäder om du inte vill köpa ett helt kitt.
Vill du ha det värsta kontakta snoperformance om ett Team Tied kitt. Du har nog ändå redan betalt ett sådant med alla remmar.

En 100/260 fjäder kommer göra den slöare men då har du samma setup som en vanlig summit vilket inte är optimalt men det fungerar bra mycket bättre än ca 10 mil/rem
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nytt rekord!! Tog mig 15 mil på rem nr 4!!!!!!!!!!!!!!
Ja Ski-Doo ska ta sitt ansvar men halva vintern gått nu så säg åt dom att rappa på eller kör ett bra V-Kitt så troligen problemet ur värden.

Är du nöjd med hur den går eller har du V-Kitt i tankarna? Isåfall köp nu och sluta vänta.

Jag sköt en rem för någon helg sedan. körde 55 mil på den. körde inte in den nya och den höll ca 5 mil innan första fransen. trotts linjerade variatorer RS Motorfäste variatorstag och flytande team sekundär. så inkörning är viktigare än många tror. Men var mitt på blåsjöfjället med metervis med snö så det var värt en rem =)
Satt på en ny nu och körde ca 7 mil led men krävdes en hel dag i skogen innan den började gå som den ska och den fina gröna färgen började visa sej.

Så 5 mils inkörning är nog en stor underdrift om man vill att det ska hålla "länge" För remmen är inte inkörd efter 5 mil led.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
"Fixet" från ski-doo för bakaxlarna som kan lossna...
Ser inte bara lite billigt ut!

Every 2014 Summit or Freeride equipped with tMotion should be updated. It eliminates the aluminum spacer and hardened flat washers. Includes two large diameter hardened washer and a locking tab.
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
Köra in remmen? Kan nån ge en förklaring på det? Ska den värmas upp så att den blir hårdare på ytan eller vad?
Förstår inte vad det ska göra för skillnad? Aldrig gjort nån skillnad för mig iaf.. Mina 6 senaste skotrar har tagit rem oavsett inkörning! Känns mest som ett dåligt skyll från åf
Tycker jag!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Köra in remmen? Kan nån ge en förklaring på det? Ska den värmas upp så att den blir hårdare på ytan eller vad?
Förstår inte vad det ska göra för skillnad? Aldrig gjort nån skillnad för mig iaf.. Mina 6 senaste skotrar har tagit rem oavsett inkörning! Känns mest som ett dåligt skyll från åf
Tycker jag!
Köra in remmen innebär att man kör lugnare tills remmen "nötts" in till variatorskivornas vinklar. På det sättet har man maximal greppyta och man undviker onödigt remslir och värmebildning. Kan säga att med mitt v-kit som har ett enormt remtryck så måste jag köra upp emot 8-9 mil varierande körning innan remmen levererar rätt toppvarv, detta gäller då BRP:s 391 rem.