Switchback assault 800 tips och knep

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Min 13 har ja kört 110mil med över både stock och sten å kört fort på hård is inte tappat en enda kam inte ens en tendens till att den ska gå sönder. Min bror har en 13 han med och den fattas det 2sidokammar på efter att stått still och slirat på vass sten vid en fastkörning, tkr att dom här mattorna håller grymt bra. Bättre än dom 44:eek:r som vi provat på förr.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Hade en likadan på min förra 600, ingen kam borta på 220 mil.

Nu har min nya gått 90 och sett 1 1/2 sidokam borta, dock vet jag att jag varit på en sten/stubbe så nöjd med hållbarheten änsålänge.

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Min matta har gått ca 180mil och jag tycker den ser som ny ut och inte sett någon trasig kam trots flertalet sten och stubbkänningar så anser att det är väldigt bra hållbarhet på min matta.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Är ju stor skillnad på körstil bland folk också.

Sett kamsoppa från betydligt lägre kammar bara för att det rågasas på en vass stenkant eller spinnande på liggande trädstammar med vassa kviständar.

Sen har jag sett gamla RMK med orginalmattan som gått 1500mil.

Sett video då burandt sidehillar och ställer skotern mot ett träd, fortsätter utan mattspinn. Corri Micku har ett liknande klipp då han stannar på trädet men spinner då han ska iväg igen. Vill tro att Burandts matta kommer hålla längst.

Därför håller dom nog olika :)

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
självklart spelar körstil in. och jag ska kanske erkänna att jag inte tänker på hur mattan mår när jag kör. tror att kvaliten kan skifta ganska kraftigt beroende på vilket exemplar man fått. jag togta med min handlare före 1a service och han sa att det princip är omöjligt att få en ny matta på garantin om inte mattan smällt rätt av. och att jag fått ett måndagsex och att de bara va att bita i det sura äpplet...
är det någon som fått ny matta på garantin?

Jag hittade 6st kammar på gräsmattan när jag vårstädade, bara en sån sak.

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
tänkte höra om någon vet om TEAM sekundär är original på SWB -11 eller är de något tillval ? köpte iaf min skoter av en kompis så jag kollade inte så noga och allt skulle vara original i den men nu då jag kollar upp skotern så har jag ju en TEAM variator i den (jag är positiv mot den och INTE neg om de låter som de :p) men tänkte om de är original för jag har hört att de ska sitta en annan sekundär på -11 ? :)

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Nog är det team sekundär orginal.
Okej de jag funderar på då är varför jag har fått tips att spänna fjädern på sekundären, alltså typ klicka upp den ? de går väl inte att göra på team variatorn eller har jag missat den funktionen totalt på alla team variatorer jag kollat på typ ? :p

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Okej de jag funderar på då är varför jag har fått tips att spänna fjädern på sekundären, alltså typ klicka upp den ? de går väl inte att göra på team variatorn eller har jag missat den funktionen totalt på alla team variatorer jag kollat på typ ? :p
det enda som går ändra är remspänningen/justera skivorna.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
[video=youtube;I0OQ7MAw-nE]http://www.youtube.com/watch?v=I0OQ7MAw-nE[/video]

Peak Mattan gör susen!

Standard i variatorerna maskinen i filmen.

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
[video=youtube;I0OQ7MAw-nE]http://www.youtube.com/watch?v=I0OQ7MAw-nE[/video]

Peak Mattan gör susen!

Standard i variatorerna maskinen i filmen.

Vackert :)
Är det peakmattan som är 146"? Kan man slänga på den utan att göra något annat? Eller finns den 144" (inte hittat)....

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Peaken är 146" och passar på swb 144", nya drivhjul behövs då det är 3" delning!
NEJ! Delningen är 2,86" på 146".

Ett tips till er som funderar på att byta till denna matta är att montera no-slip hjul direkt. Nackdelen med det är att man då måste kapa skenorna och montera en anti-stab axel. Men med en matta som biter så pass hårt i packad snö så är no-slip nästan ett måste.

Sedan kan jag rekommendera att man antingen gör om bakaxeln så man kör med endast två inre vändhjul, eller monterar ett extra (4 totalt). Det "ensamma" hjulet orginal klarar inte riktigt belastningen som blir med så pass bra grepp.

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Anledningen till att jag frågar är för att jag och en polare som har en XF800 -12 var i arvidsjaur och klättra. Då tog våra lika mycket.
Förra helgen i sandviken med exakt samma körning igen så tog min 20 liter mer än hans. Och då menar jag identisk körning hela tiden.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
ojojoj vad den ville åka rulle, då vart de avgjort. måste köpa mig en peak. ingen som provat multiduro eller känner man ingen 2000kroners skillnad.