Switchback assault 800 tips och knep

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag funderar på att byta vikter på min SWB Assault men frågan är vad ska man ha för vikter ? Är Slp Mtx vikter nått att ha och vilken startvikt ska man ha på dessa ?
Om man ska byta vikter är det något annat man måste göra ?
Samt finns det någon runt Norrbotten som säljer/monterar kompletta v-kitt ?
ska du byta till polaris serie 11vikter behöver du chimsa korset pga av tjockar häl. slp mtx tror jag bara man behöver montera? någon som kan säga säkert? men justerbara hade varit smutt.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ska du byta till polaris serie 11vikter behöver du chimsa korset pga av tjockar häl. slp mtx tror jag bara man behöver montera? någon som kan säga säkert? men justerbara hade varit smutt.
Fråga i en annan tråd här om man behövde shimsa korset med 11 serie men fick som inte direkt svar.
Så man behöver alltså de?
Vart köper man shims?

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Jag har eventuellt ett par Mds ställbara vikter på gång. Är dessa något att ha och måste man ändra något annat för att kunna använda dessa?

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
När jag beställnde mina vikter från Vilhelmina så fråga jag om chims men fick till svar då att det inte behövdes, men nu var detta förra säsongen så det har kanske kommit fram nya uppgifter som tyder på att man måste chimsa om korset.

Exakt vad är det som gör att du måste chimsa om? vad blir påföljden om du inte gör det?

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
När jag beställnde mina vikter från Vilhelmina så fråga jag om chims men fick till svar då att det inte behövdes, men nu var detta förra säsongen så det har kanske kommit fram nya uppgifter som tyder på att man måste chimsa om korset.

Exakt vad är det som gör att du måste chimsa om? vad blir påföljden om du inte gör det?
Du får hålla lite koll på remspelet efter 11 seriens vikter, jag struntade i och schimsa om då jag inte krypkör så mycket! Remspelet blev lite större så det slår lite hårdare när skivorna går ihop.

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Jaha på så vis. Krypkör sällan jag med men dom gånger det hänt har jag inte upplevt något problem med hårt slående variator.

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Jaha på så vis. Krypkör sällan jag med men dom gånger det hänt har jag inte upplevt något problem med hårt slående variator.
Nej precis, det slår lite hårdare för mig när skivorna går ihop och greppar remmen. Men oftast har jag driv hela tiden så det gör mig inte så mycket!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
remspelet blir tightare med grövre häl (läs serie11) så vill man ha samma remspel som innan så måste man schimsa om. sen så är det upp till var och en hur man vill ha de.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
kan ha tendens till remgnissel efter man eldat på ordentligt. men bara en liten stund sen slutar det.
Hade det inte innan jag satte in 11 serie. Så men grövre häl så skulle man alltså ha chimsat isär den?

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
uppenbarligen så funkar det för vissa och inte för vissa. kan det va så att toleranserna skiljer så pass mycket mellan olika variatorer? är ju trots allt amerikanskt.

kolla så att det finns ett spel på nån mm mellan rem och skiva.
prova schimsa lite om du upplever det för tight, din handlare borde kunna plocka fram nå schims.

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
remspelet blir tightare med grövre häl (läs serie11) så vill man ha samma remspel som innan så måste man schimsa om. sen så är det upp till var och en hur man vill ha de.
Det blev det dock inte för mig, jag kan ha samma remspel som förut har inte mätt. Men remspelet blev inte mindre vad jag kan se med ögat iaf. Sen att det slår hårdare när skivorna går ihop har väl kanske med och göra att det sitter hårdare fjäder i den.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
p1000495.jpg

(undre vikter är 11 och övre är 10. sådär mycket blir remspelet mindre. inte mycke att se med ögat.

i teorin så blir remspelet mindre eftersom serie 11 tar upp mer plats mellan skivan och korset.

ang garantin så beror det nog på hur hårt man ska dra det. men jag tror ingen handlare nekar garanti pga andra variatorprylar. dom behöver ju inte tala om allt för polaris Sverige heller. men skulle maskinen skära och man är rädd att man varvat ihjäl den pga lätta vikter så kan man ju sätta dit original innan man lämnar in maskin om man är orolig.:rock::rock:

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Bästa man kan göra med denna skoter enligt mig är:
Team Tied sekundär
SLT skidor
Hel/halv-ljusbrytare på styret
Högre ruta
Pro Ride defrost bag nr 2879090

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Bästa man kan göra med denna skoter enligt mig är:
Team Tied sekundär
SLT skidor
Hel/halv-ljusbrytare på styret
Högre ruta
Pro Ride defrost bag nr 2879090
hur bra fungerar tieden? man har ju hört mycke bra. men vad tycker du`?
det bästa är ju att ha ett rent styre!! jag kör ofta på helljus hela tiden. fast det är klart, kör du där man möter mycke skotrar så kan de ju va lite irriterande.

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
hur bra fungerar tieden? man har ju hört mycke bra. men vad tycker du`?
det bästa är ju att ha ett rent styre!! jag kör ofta på helljus hela tiden. fast det är klart, kör du där man möter mycke skotrar så kan de ju va lite irriterande.
Fungerar mycket bra. Inget "klonk" eller andra störande ljud när man bromsar eller lägger i backen. Växlar bra och snällt.
Ljusknapp på styret stör inte mig. Däremot den otroligt dumt till orginal så den åkte i soptunnan och dit hamnade ett fegsnöre istället.

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske

Då har man lyckats knäcka en undre a-arm (Alternative impact) . ingen som har en höger a-arm eller vet vars någon säljer dom i sverige ? :)

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Är det något som vet hur hög styrhöjare man kan stoppa på en swb A -13 utan att man måste förlänga kablar osv ? Samt hur mycket varvar era då ni trycker jävlat stumt ?

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
samma arm som jag ifjol. finns endel lösa armar på blocket om man håller ögonen öppna. men passa på att montera zbroz 39"

2TUM är nog max. jag köpte en 2tum för att ha på våren när skogskörningen är slut. tycker det är perfekt för att glida runt å hoppa å resa. avslappnad ståuppställning. (180cm)