Olja?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vilken olja är egentligen mest prisvärd?
Vet att det finns 10000 olika trådar här på forumet ang olika oljor men oftast är det "vilken olja passar min skoter?".

Nu vill jag veta vilken olja är mest prisvärd och funkar bra!

rs extreme?
aspen?
sprint?
okq8/statoils egna?
Märkes oljor?
osv...

lliinkaan

Välkänd medlem
10 dec 2010
102
0
6
Salbohed
Alla har nog sin egna teori om det, både vad de gäller ÅF, privatister eller andra handlare.. Är en JÄV*A djungel rentutsagt tycker jag..

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
du har ju en XF med garanti kvar, då hade kört med AC olja, lättare för alla om de skulle hända ngt, nej den är förmodligen inte bäst och absolut inte billigast men då e man på den säkra sidan :)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Sprint och rs extreme är q8 oljor, ok:s egna heter skoter TT.

Mest prisvärt är att köpa en 20L dunk, RS extreme får du för 1499kr vilket ger ett literpris på 75kr, alternativt Q8 Sprint 1003kr för 20L blir ca 50kr/L. Snacka med Micke på OKQ8 i Norsjö, har han det inte hemma beställs det hem på ca 3dagar utan fraktkostnad.

Här hittar du ett test mellan olika tvåtakts oljor, gjort för några år sedan men väldigt intressant att se skillnaden mellan dyra original oljor och "vanlig" mack olja: http://www.q8.se/okq8_2/smo/pdf/OIL.pdf

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Som jag sagt på ett antal trådar nu så kör jag på teboil 2T Snow helsyntet funkar riktigt bra luktar inte skit och ryker inte. Mycket prisvärd 57kr litern på lakkapä och vart jag köpte en 20liters i finland blev det bara 47kr litern. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

felleboy511

Välkänd medlem
23 sept 2012
114
0
6
piteå
jag tänkte bara höra om low smoke oljorna sotar mycket mer än en "vanlig" olja, eller har jag fått det där helt om bakfoten? :)

fippen

Välkänd medlem
29 aug 2011
310
0
16
finland
Som jag sagt på ett antal trådar nu så kör jag på teboil 2T Snow helsyntet funkar riktigt bra luktar inte skit och ryker inte. Mycket prisvärd 57kr litern på lakkapä och vart jag köpte en 20liters i finland blev det bara 47kr litern. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

jag kör med samma olja, billig och fungerar riktigt bra :)

felleboy511

Välkänd medlem
23 sept 2012
114
0
6
piteå
Är det någon som har några kloka ord om statoils egna delsyntet olja? är det en prisvärd olja eller bara skit?

tacksam för svar :)

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
jag har provat en jävla massa oljor och de som ingen skillnad nästan alls förutom att billig skit stinker och ger lite fetare svart/blå rök efter sig, har som aldrig märkt nån skillnad på livs längden eller nå annat häftigt :/

tänd stiften har man fått därmed byta lite oftare märker att dom blir lite svartare och de bildas sånt där skit på dom :>

har kört med billig skit olja på cross och på smått vässad skoter däremot skar min 670 ho, vill inte tro att de är på grund av dålig olja :( tror mer på att kört på fel bensin (95 oktan jävla skit) sorry för lite off topic

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
BRP X-PS Helsyntet.

Stinker då det är riktigt kallt och är ordentligt tjock efter att jag kylt ner den till -28 grader. Hade en kölddipp då det vart så kallt så tog ner frysen till samma temp med oljan i för att testa. Ofc blir det varmare under huven när man kör men ska man starta skotern på morgonen och det är -28 grader så tar det emot lite då man sett hur tungt oljan flöt.
Jag gillade doften till en början men efter att ha stått i det en hel helg och fått andas in lite för mycket kanske så står jag verkligen inte ut med doften.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Statoil delsyntet är stenbra för livslängden på motorn. Men den ryker och luktar för mycket för mig ivf.

Ju hårdare man kör dessto högre flampunkt ska man köra. Kör man för sävligt ,låga varv kan oljer med hög flamtemp tendera att sota och ryka en hel del men det är väldigt olika mellan märkena.

Vet man med sig att man kör låga varv eller har en motorsvag fläktkyld motor funkar låg flampunkt bäst. Alt från 50-70gr är bra för låg effektsmotorer, typ båtmotorolja funkar bra för den har låg flampunkt och förbränns tidigt.

Jag tycker runt 80-100gr flampunkt är bäst allround temp för större delen av åkningen ligger inte motorn på fulla varv.

Kör man tävling cross bör man köra 115gr + flamtemp.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Köpte 20liter rs extreme 1498:- vart det dvs 75kr litern istället för minst det dubbla om man köper per liter , har dock inte hunnit testa den än då startsnöret fick för sig att gå av.

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
Statoil delsyntet är stenbra för livslängden på motorn. Men den ryker och luktar för mycket för mig ivf.

Ju hårdare man kör dessto högre flampunkt ska man köra. Kör man för sävligt ,låga varv kan oljer med hög flamtemp tendera att sota och ryka en hel del men det är väldigt olika mellan märkena.

Vet man med sig att man kör låga varv eller har en motorsvag fläktkyld motor funkar låg flampunkt bäst. Alt från 50-70gr är bra för låg effektsmotorer, typ båtmotorolja funkar bra för den har låg flampunkt och förbränns tidigt.

Jag tycker runt 80-100gr flampunkt är bäst allround temp för större delen av åkningen ligger inte motorn på fulla varv.

Kör man tävling cross bör man köra 115gr + flamtemp.
hur vet man hur mycket flampunkt olika oljor har?! :0
kan väll testas på nå sätt?! - int precis de skulle stå på flaskan heller :>

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
hur vet man hur mycket flampunkt olika oljor har?! :0
kan väll testas på nå sätt?! - int precis de skulle stå på flaskan heller :>
Det står på databladet man kan hitta på deras hemsida. Ser man inte flampunkten bör man inte köpa oljan! Jag har sett skräckexemplel på Blocket att firmor säljer ut oljer som igentligen är båtmotorolja. Dem rek varmt oljan till alla tvåtaktare &%Kvack#¤%

Båtmotoroljer har på tok för låg flampunkt så dem brinner upp just innan skotermotorn (vattenkylda) behöver den som mest dvs på högvarv. Kör inte en vattenkyld skotermotor under 70gr flampunkt om inte du kör enbart med släde eller drar ved.

I Min Et 340p kör jag gärna båtmotorolja för där smörjer den bättre än alla skoteroljer och ryker mindre. Ev finns det någon skoterolja som är gjord med låg flampunkt men jag vet inte av någon. På 70-80 talet fanns det men då regerade ju fläktkylda monster hehe.

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Åker på Aspen olja, ryker, luktar lite och smöjer bra. Flampunkt på 82gr funkar bra för min körning.
1600kr för 20liter tycker jag är helt ok pris.

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
kunde inte hitta nån flampunkt på motul 800 som jag kör på,:wondering: de va sånt påstående att flampunkten var på 92 gr stog inget på flaskan heller, :eek:hwell: roligare om man kunde testa hemma själv se va man får ut av de känns som säkrast :nuts: