Polaris indy storm 800 triple skall byggas om til lekmaskin!

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
skulle köpt någon fin mellanlång boggie
Om jag ska byta vad ska jag byta till tycker du? vill ha lång slaglängd på boggie eller vad man säger, slaglängd heter det på dämpare men du förstår! Hoppa och leka!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Bygg inte ett eget boggie, då kommer du inte få köra i år. Köp ett färdigkonstruerat
Förslag på vad som är lämpligt vid hård körning? , blir ingen modifiering denna säsong förutom små men ska samla på mig lite saker inför sommaren, tror inte jag vill ha så mycket längre boggie än vad jag har nu, men jag måste ha större kammar och därmed en annan matta och kommer jag över något lämpligt med allt så spelar längden mindre roll!

Fått tag i ett fatbar-styre med höjare som jag hämtar imorgon samt beställt en liten rev-tank med tillhörande pyramid, det blir modifieringen denna säsong!
 
Last edited:

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
de ska va 2 med samma bestyckning och den på mag sidan ska ha större munstycke, pga att oljepumpsdrivningen stör till det i det vevhuset.
Efter lite efterforskningar nu så fick jag höra att förgasaren på mag-sidan ska ha störst, mitten minst och den tredje något emellan.
alltså denna ordning från mag-sida: 400, 380, 390. En polarismekaniker som vräkt ur sig detta! sitter isåfall fel nu hmmm.

Du verkar kunna pumpar, motorn startar lättare nu efter en total rengöring men är svårtstartad ibland! Fyller jag dock med bensin direkt i cylindrarna så hoppar det igång direkt!
Har öppnat båda pumparna och kollat membrana men hittade inget synligt felande och täta är dom. Bara för att jag hittade en billigt så funderade jag på att köpa en singelpump precis som du har för att testa om det är felande länken ändå!
Slangarna skall nog bytas ut också, skulle inte vara förvånad om dessa aldrig blivit utbytta!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Bygg inte ett eget boggie, då kommer du inte få köra i år. Köp ett färdigkonstruerat
Egentligen! det är ju byggandet som till stor del är jävligt roligt! men det ska som sagt inte påverka denna säsong!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
8 bar i komptryck duger bra, den ska starta lika bra ändå.

Jag har bara 8 bar också i min Tc 1000 och den startar varm som kall på 1-3 drag. Med primerpump startar den på första.
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
8 bar i komptryck duger bra, den ska starta lika bra ändå.

Jag har bara 8 bar också i min Tc 1000 och den startar varm som kall på 1-3 drag. Med primerpump startar den på första.
Primerpump är nog inte en dum idé! Verkar som om den inte får bränsle! Kan ju ses som en nödlösning, altarnativt byta pump men jag är less på att leta fel!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
boggie från en gammal switchback kanske. 365 lång 38 bred
Enligt förra ägaren är den redan förlängd till 365! Mitt ögonmått säger annat men drt blir väl till att kolla upp någon dag! Man sålde delar till både rmk och assault på blocket som kan vara av intresse! Har lagt bud på 2 spindlar! Trailingarmarna ska bort och det ska byggas A-armar!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
När man ändå ska hålla på varför inte borra upp till 1000cc? kolvar ska ändå bytas ut pga glappning! Inser precis att projekt kan ta vilken väg som helst och bli hur stor som helst!

Antar efter att jag sökt här i forumet att alternativet är borrning och stålfoder! vad rekommenderas?
 
Last edited:

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Bättre?



Fan jag vill ha bort lyktorna!!! men vill heller inte förstöra original kåporna! hmm! Eftersom det kommer att modifieras en hel del senare så är det nog lättare att bygga egen buk, egen huv och sidor! plast och kolfiber med lite förstärkning! bygga en stomme med rostfria ganska veka stänger och sedan plasta för glatta livet!
 
Last edited:

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Mycke snyggare utan ruta
Jo visst! Åh nu har det varit paus i projektet i 2 veckor men äntligen så börjas det nu igen. Ska fixa så att den går nu och så men jag bygger senare en egen huv. Allt onödigt ska bort! Ny framvagn med A-armar ska jag försöka mig på själv. Tanken är att spara alla originalkåpor och bygga egna delar som går att montera dit och bort! Mattan måste bytas för man får aldrig någe grepp! Sitter nu en 365 med 32 kammar! Någon som har lite godis till mig liggande?
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Cross huv och sidokåpor till en lynx rave, kan det vara något att använda till denna maskin? kom ihåg att den kommer att få nya upphängningar fram!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
en rcg boggie plus nå variator setup hade jag satsat på!
Vad är det som är så bra med en sådan? kan man bygga om det själv till något liknande? den har redan variator-kit men man kan ju byta fjädrar och tyngder.
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Fy fan vad denna maskin är framtung, körde lite tösnö i helgen och bestämde mig i samma stund för att plocka ner den, blev less.
Men nu får ni hjälpa mig! motorn ska flyttas bakåt och hur gör jag, vad kan jag använda mig av för delar?

Behöver ett annat kedjehus/drev med ett längre cc mått mellan axlarna för att kunna luta det och på så vis få sekundäraxeln bakåt och uppåt. Motorn flyttas bakåt och nedåt för att behålla samma mått mellan variatorn, alternativt byta till en kortare rem också!
Allt ska bort, bygga lite rörrram, A- armar och en helt annan körställning. Måste ha värre kamar som kan hantera 150hk bättre än 32mm. körde fast direkt och 300 kg är inte roligt att gräva fram!

Jag ska försöka att spara in vikt lite här och där och funderar på att kapa tunneln fram till de bakre infästningarna till boggien och där sedan svetsa på en liten förlängning i vinkel!

Har ni några tankar/synpunkter?