Arctic Cat 2014

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Är ni säkra att det blir stora kylaren? Isf blir det ingen 14 från arctic för mig iaf då jag va grymt nöjd med min gamla hcr-12a när det gällde kylning och minde snö på tunneln.
Sverige får stora kylaren bak. Men dock är ju tunnlarna lackade och packar inte lika mkt snö som dom andra.
Kgk ville ha den stora kylaren, för mig hade de också funkat med bara den fram, men nu är det så.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Sverige får stora kylaren bak. Men dock är ju tunnlarna lackade och packar inte lika mkt snö som dom andra.
Kgk ville ha den stora kylaren, för mig hade de också funkat med bara den fram, men nu är det så.
Samma här, min hcr gick aldrig varm, fick givetvis ha rivarna nere nån gång men det må då vara hänt.
När jag beställde min nya så gick jag in hos handlarn och tog för givet att jag skulle få maskinen med bara den främre kylaren, men icket.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Here’s everything that changed from last year’s 2013 M800 to this year’s 2014 M 8000 ... including the extra zero in its name. The 2014 ProClimb M-Series sleds got lighter. A lot lighter. A 2014 M 8000 SnoPro is 17 lbs. lighter than a 2013 M800 SnoPro. Here’s how they shaved the weight:

The spindles are machined to cut one pound and maintain strength.
Shock hardware dropped from 10mm to 8mm fasteners.
Rear suspension cross axles are machined down in diameter.
On models with telescopic steering, the top bar clamp is die cast aluminum rather than steel.
New downspars on the chassis are aluminum rather than steel.
The shorter HCR-style heat exchanger is now standard. Ice scratchers are included.
A new race sled-inspired mountain seat slips over the back of the fuel tank (also new). The seat is 1.5 inches lower and 5 inches shorter and 4.5 lbs. lighter.

The drive sprockets are lighter.
A machined brake disc (from the race sled) is 1.5 lbs. lighter.
SnoPro and Limited models have an aluminum bottom gearcase sprocket
Performance-wise, Arctic Cat made the following updates to the 2014 Mseries:
Gearing has been changed from 21:49 on 2012-2013 models to 19:50 on the 2014.

The clutches have a softer driven spring with lighter cam arms for better engagement and reduced belt temperatures.
The driven clutch has a new Vespal bearing in the moveable sheave.
The clutch sheaves are also redesigned with taller fins for more airflow and better cooling.
The brake system’s master cylinder has a 9/16-inch piston for more response.
The running boards feature a cutout in the rear gusset piece for reduced snow buildup, and the rear bumper has been cut out to prevent the rider’s boot from contacting it.
The rear suspension mounting location is 3/4-inch back from the 2013 location with a new rear hanger.
The new fuel tank increases capacity by 1.5 gallons.

Additional updates and improvements for 2014 include:
New plastic steering block with tighter tolerance for less slop.
The clear plastic vent hose on the gear case has been replaced with a plastic fitting and check valve.
A taller rail cap prevents track stabbing.
A new brake disc cover is stronger, more square and less likely to dent when kicked.
Last year’s black tube coolant reservoir is replaced with a new coolant bottle with incorporated spare spark plug holders. The new unit is lighter than the black hose design.
New Float 3 ski shocks for the front end, with easier access to air filler nozzle.
A new one-piece clutch guard replaces the old two-piece unit. The new fuel tank opens up more room for the new clutch guard.
Side panel venting has been improved for reduced clutch temperatures.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ang. vikten så lär det väl inte bli så mycket skillnad här i svedala.
Dom hade skalat bort 17l lbs totalt.
Men gissningsvis 10 av dessa är för att M:en i USA kommer med HCR-kylaren.
Här i Sverige kommer den väl med den långa std-kylaren som 2013 har.
Så den kanske blir 7 lbs lättare...

Men det var en del andra grejer som var bra.

New plastic steering block with tighter tolerance for less slop.
Bör väl vara övre plastlagringen för styrstången, då slipper man plocka undan den och slipa ner den för mindre glapp.
Last year’s black tube coolant reservoir is replaced with a new coolant bottle with incorporated spare spark plug holders. The new unit is lighter than the black hose design.
Bra att kunna se kylvätskenivän...
A new one-piece clutch guard replaces the old two-piece unit. The new fuel tank opens up more room for the new clutch guard.
Hoopas det funkar bättre än skämtet som sitter där idag. Synd att det inte verkar passa 2012 och 2013 då tanken är ny för att rymma skyddet.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Synd att det inte verkar passa 2012 och 2013 då tanken är ny för att rymma skyddet.
4. Updated Clutch Guard - $39-$44 Special Retail (MSRP $89-$99) – Arctic Cat has developed a more durable clutch guard that will retro-fit back to all 2012 & 2013 Procross and Proclimb snowmobiles. The updated clutch guard also improves cooling when used in conjunction with the 2014 Big Fin Driven Clutch.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
nu äre väl M6000 du vill veta pris på, men 6000 RR skulle iaf kosta 12.000$ (enligt en bild på facebook, kanske inget spikat!) lite dyrt känns det som fast samtidigt finns ju Le Tigre som är billigare.

*står ju i länken? :p m6000 153" $10,949 USD
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Japp det där priset står i länken om du nu vill importera från usa, Men med det priset hade min m8000 som jag har beställt kostat 84525kr också (med dagens valuta) och den där för 72591kr . Så det stämmer ju inte riktigt för oss här i sverige.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
vad duktig du är på att räkna :p ursäkta då ment du får ju ett riktpris mot alla andra arcticmodeller iaf. vet inte när kgk lämnat svenska priser samma dag som världspremiären bara, kanske har hänt
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Tror m6000 kommer bli en trevilg maskin hoppas kgk sätter ett rimligt pris på den så det säljs många så sambon har ett bra begangnat alternativ till m5an om några år.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Dessa 2 nya 600 maskiner ska tydligen inte säljas i sverige som årsmodell 2014. De kommer att tillverkas så sent att halva vintern hinner passera innan dom är här. Dom kommer att finnas i lineupen för 2015.
 

m@rke

Aktiv medlem
30 okt 2009
92
0
6
luleå
Japp det där priset står i länken om du nu vill importera från usa, Men med det priset hade min m8000 som jag har beställt kostat 84525kr också (med dagens valuta) och den där för 72591kr . Så det stämmer ju inte riktigt för oss här i sverige.
JAmen tänk på de priset ska de ju tull och moms inreggning plus ett intyg för ett par tusen från kgk typ 5000:- så de blir typ va den kostar i sverige hos en handlare