Märkes***eritråden...

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ursäkta ni får bli hur snäv ni vill men medelåldern på dom som skriver i denna tråd måste vara 6,3
år, man känner sej som ett gubbsvål på 96 panner när man läser inläggen den senaste tiden, dom 30
första var riktigt rolig läsning men nu börjar det gå överstyr och ja vet att det skulle klankas ned på
märken men nu känns det mer som en hetsjakt på ett visst märke som nu råkar vara YAMAHA så om
det nu är en sån värdelös skoter hur orkar alla ni som inte kör YAMAHA skriva om skiten ens fundera
hur ni ska formulera era inlägg måste ju vara roligare ta ut era guldklimpar på en repa i dom svenska
klippiga bergen och håll gasen stumt mot styrpinen fem sex timmar som det inte verkar nåt problem med
förutsatt att det inte är en YAMAHA ni har mellan benen.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Någon som tog åt sig hör jag :) Är nog lite avundsjuka då Yamaha turbo är inte för alla! Givetvis är 4t överlägset 2t vad gäller hållbarhet, det vet nog dom flesta som förstår uppbyggnaden på båda motorerna, sen att det givetvis är dyrare att renovera en 4t maskin är knappast några konstigheter.

Jämför jag min körstil mot dom andra jag åker med i mitt gäng så håller jag fullgas en hel del längre då min är av dom kortaste med lägsta kammarna samt att Yamahan inte flyter lika bra.

Ja, det är skitjobbigt när en helrenovering av motorn kostar en halv månadslön... Till skillnad från en Yamaha där det krävs en halv årslön...


(detta baserat på en "normal" Svenssonlön och inte nån gruvarbetare eller läkarjävels)

Och jag förutsätter att du varit med om detta, då du rattar skiten, detta då jag som inte ens kör Yamaha har fått renovera ett "par" stycken.

Och ska du kontra med att man "med en rätt inställd Yamaha turbo så håller det"... Bullshit

Skulle alla 2t åka runt med halvgas bara för att de är rädda för att öppna spjällen så skulle de också hålla till pensionsåldern är inne.

Håll tummen mot styret lika långa stunder i samma terränger som normalt folk så vet du snart vad du ska lägga lönen på.

Och påstår du att det är för mycket effekt för att stumma kika många sekunder mellan träden som man gör med en riktig skoter, så får du vakna och inse att du har ner eeffekt än du klarar av, fast du är så stor och stark.

.... Man trimmar inte mopeden förrän man vågar åka fullgas i vurparkurvan...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ursäkta ni får bli hur snäv ni vill men medelåldern på dom som skriver i denna tråd måste vara 6,3
år, man känner sej som ett gubbsvål på 96 panner när man läser inläggen den senaste tiden, dom 30
första var riktigt rolig läsning men nu börjar det gå överstyr och ja vet att det skulle klankas ned på
märken men nu känns det mer som en hetsjakt på ett visst märke som nu råkar vara YAMAHA så om
det nu är en sån värdelös skoter hur orkar alla ni som inte kör YAMAHA skriva om skiten ens fundera
hur ni ska formulera era inlägg måste ju vara roligare ta ut era guldklimpar på en repa i dom svenska
klippiga bergen och håll gasen stumt mot styrpinen fem sex timmar som det inte verkar nåt problem med
förutsatt att det inte är en YAMAHA ni har mellan benen.
Enda som är snäv här är väll du....

Förstår man inte att syftet med tråden är att klanka ner på skit så ska man inte klicka sig in och grina över att alla ärligheter som yttras...

I denna tråd avslöjas alla brister med alla skitskotrar, så är det bara. Klarar du inte av det så pröva bukefalos eller något...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Nejdå, blev bara lite brist på smilegubbar i senaste inlägget=)

Alla tycker vi olika och det är det som är det härliga med denna tråd. Är för övrigt inte avundsjuk på yamaha turbos då jag, som skrivit, testat för många för att vilja ha en själv.

Kan dock förstå att annat folk gillar dem, absolut. Det finns ju trotts allt de som tycker att 740s med kjolpaket är snyggt också :D

Men kan inte gilla allt här i världen:p

Någon som tog åt sig hör jag :) Är nog lite avundsjuka då Yamaha turbo är inte för alla! Givetvis är 4t överlägset 2t vad gäller hållbarhet, det vet nog dom flesta som förstår uppbyggnaden på båda motorerna, sen att det givetvis är dyrare att renovera en 4t maskin är knappast några konstigheter.

Jämför jag min körstil mot dom andra jag åker med i mitt gäng så håller jag fullgas en hel del längre då min är av dom kortaste med lägsta kammarna samt att Yamahan inte flyter lika bra.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ursäkta ni får bli hur snäv ni vill men medelåldern på dom som skriver i denna tråd måste vara 6,3
år, man känner sej som ett gubbsvål på 96 panner när man läser inläggen den senaste tiden, dom 30
första var riktigt rolig läsning men nu börjar det gå överstyr och ja vet att det skulle klankas ned på
märken men nu känns det mer som en hetsjakt på ett visst märke som nu råkar vara YAMAHA så om
det nu är en sån värdelös skoter hur orkar alla ni som inte kör YAMAHA skriva om skiten ens fundera
hur ni ska formulera era inlägg måste ju vara roligare ta ut era guldklimpar på en repa i dom svenska
klippiga bergen och håll gasen stumt mot styrpinen fem sex timmar som det inte verkar nåt problem med
förutsatt att det inte är en YAMAHA ni har mellan benen.
Skitjobbigt att läsa när du kör fullrad sen tre ord på nästa rad för att sen göra om det om och om igen.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Ursäkta ni får bli hur snäv ni vill men medelåldern på dom som skriver i denna tråd måste vara 6,3
år, man känner sej som ett gubbsvål på 96 panner när man läser inläggen den senaste tiden, dom 30
första var riktigt rolig läsning men nu börjar det gå överstyr och ja vet att det skulle klankas ned på
märken men nu känns det mer som en hetsjakt på ett visst märke som nu råkar vara YAMAHA så om
det nu är en sån värdelös skoter hur orkar alla ni som inte kör YAMAHA skriva om skiten ens fundera
hur ni ska formulera era inlägg måste ju vara roligare ta ut era guldklimpar på en repa i dom svenska
klippiga bergen och håll gasen stumt mot styrpinen fem sex timmar som det inte verkar nåt problem med
förutsatt att det inte är en YAMAHA ni har mellan benen.
jag förstår att du är bitter och högst troligt även en, jag citerar: "gubbsvål på 96 panner" med tanke på att du kör just Yamaha....

Är ju inte så konstigt att det klagas mest på Yamaha då det är överlägset det sämsta märket... och då inkluderar jag även uddamärken med liknande snögång såsom spark och stiga bob...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Svågern min köpte en nytro för två år sedan. Efter premiärturen blev det bestämt att maskinen skulle förlängas, den gick ju uppenbarligen inte att köra i snö med. Sagt och gjort maskinen blev 365 lång och förväntningarna var höga. Tyvärr så blev saken endast marginellt bättre, skotern gick fortfarande inte i snön...
Svågern tänkte att det kanske inte var längden på mattan som var avgörande, utan hastigheten på mattan. Sagt och gjort, 40000kr senare hade skotern 270hk. Tyvärr även det en besvikelse då skotern förvisso gick som ett skållat upp på rullen, men så fort man släppte gasen dök skotern genom snön igen och blev oftast kvar där.
Svågern har som alla yamahaägare obegränsat med pengar, men även en skruvgalen kusin som tutar i honom att det saknas både hästkrafter och längd för att få nytron att gå i snön.
Sista chansen. Svågern går ihop med den skruvgalna kusinen och de bygger sig var sin nypex, lättar skotern 20kg, samt förlänger till 174".
Nu jävlar blev det åka av, skotern klättrade upp för det högsta fjället i riksgränsen på tre röda sekunder och svåger och kusin kramas och intalar varandra att det var värt varenda krona och skavd mekarknoge.
Helgen efter blev det pudersväng i arvidsjaur och svågern och kusinen stod ner vid bergets fot och tittade på polarisarna som en efter en slingrade sig upp mellan granarna i bottenlös snö. Kusinen och svåger viskade tyst för sig själva i hjälmen: "yes I can, Yes I can, Yes I caaaan.
Vad hände? Jo, den skruvgalna kusinen sålde skotern vid hemkomst med svepskälet att han skulle ha en mer familjevänlig skoter. Svågern då?

Han kör numera Polaris...
Fan, är vi släkt? :O
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Den som söker kvalite i skoterkörning köper inte en Yamaha.

Yamaha är för mig märket som man måste ta stolthet i att äga, för utan den så har man praktiskt taget ingenting förutom en tungstyrd maskin som KRÄVER styrservo.
Ungefär som en bilägares Bentley eller Rolls Royce, finns massor av tillbehör som är absolut nödvändiga för att bilen ens ska vara åkbar, mugghållare i baksätet etc etc.
Har under hela min livstid som skoteråkare träffat 1 människa som är missnöjd med sitt piano, han kör numera en Comander som är ihopsydd i Finland.

Vet betydligt fler som bytt märke från Yamaha, men missnöja är dom inte, nej nej...men dom har ändå bytt?
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Haha, vilken rolig tråd=) Tycker mig se vissa mönster när det gäller val av skoter:

Yamaha: Föraren är kring 40, vikten och smidigheten är ungefär som på skotern. Svindyra och åtstramande kläder, turbo är ett måste, gärna över 300 hk så att viljan att gå rakt fram förstärks. Vare sig förare eller maskin gillar att svänga.

Ski-doo: "klart bäst" här hittar vi de största och mest insnöade märkesfanatikerna, oavsett vad andra märken erbjuder så är det ski-doo som gäller..."drar lite soppa" Kan motvilligt prova en maskin av annat märke och bli helt frälst, försöker dölja det på bästa sätt och skulle ändå aldrig överge sin rååtax. När övriga argument tar slut så kan man alltid hänvisa till försäljningsstatistik. Sen vill man inte överge polarna som givetvis kör samma märke.

Polaris: Det börjar i tonåren med en IQ RR med 22" styrhörare och ett obligatoriskt rockstar dekalkit, kanske monterar freestyledyna även om det bara blir ledåkning och ett och annat hoppförsök över farsans 3 kammarbrunn. Avancerar senare till en Pro/Ass/Swb och dekalerna byts ut mot nått som Burandt har signerat.
Delar på den nya maskinen byts ut i förebyggande syfte, för det har man minsann läst på ett forum att man ska göra.

Lynx: En Ski-doo i pansar, köps av de som är övertygade om att den kanadensiske kusinen inte håller för deras körning eller den som bombar led/bana.
"är det nån som kan bygga skotrar för våra förhållanden så är det finnarna" Även här har givetvis Rååtaxsnurran gjort sina avtryck=)

Arctic cat: Snarlikt polaris, inte lika mycket ombyggnad, man minns 90-talet och är nu så nöjd att skotern inte går sönder hela tiden så man passar på att bara köra, nån liten slutburk kan det dock bli.
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Haha helt klockren! :) Men även fast man kör ski doo nu så är man inte insnöad! Ser ut att bli märkesbyte till en Polaris nästa år ;)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
"Yamaha: Föraren är kring 40, vikten och smidigheten är ungefär som på skotern."

Jag är 42 , väger 120 kilo och är INTE smidig som en leopard , klockrent :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

Däremot har min skoter 18 hästar och är ungefär jämntung med mig.....
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Haha, vilken rolig tråd=) Tycker mig se vissa mönster när det gäller val av skoter:

Yamaha: Föraren är kring 40, vikten och smidigheten är ungefär som på skotern. Svindyra och åtstramande kläder, turbo är ett måste, gärna över 300 hk så att viljan att gå rakt fram förstärks. Vare sig förare eller maskin gillar att svänga.


Polaris: Det börjar i tonåren med en IQ RR med 22" styrhörare och ett obligatoriskt rockstar dekalkit, kanske monterar freestyledyna även om det bara blir ledåkning och ett och annat hoppförsök över farsans 3 kammarbrunn. Avancerar senare till en Pro/Ass/Swb och dekalerna byts ut mot nått som Burandt har signerat.
Delar på den nya maskinen byts ut i förebyggande syfte, för det har man minsann läst på ett forum att man ska göra.
*Fniss*
41 år gammal, så där stämmer ju beskrivningen bra-är dock lite blyg och tillbakadragen, så jag nöjde mig med 240hk...
Polaris har jag mest för att upplevas som yngre än jag är-dekalkitet stämmer inte heller...det är designat av Bret Rasmussen. ;)
Har dock tillbringat dom flesta av mina ungdomsår på Arctic, så jag vet inte hur det kunde gå så snett såhär på ålderns höst?