Märkes***eritråden...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har en stackars kamrat som köpte en polaris assault-09 tills i vinter.
Hyfsat pris samt att hela motorn var nyrenoverad för typ 30' gjorde väl att det lät ok till en början eftersom han var lite rädd för att köpa en rotax 800 efter att ha läst om några ras.

Som sagt polaris= jävla rappel.
Vinterns facit:
Först små konstiga hål på insidan av mattan där glasfiberstavarna försöker nöta sig ut.
"Punka" på ena luftdämparen fram.
En primär som inte vill växla ner helt ibland vilket gör att den drar iväg när man startar den.
På vår fjällresa hann vi åka 2km innan bakre saxen i boggien gick rakt av och även dödade dämparen som spydde ut all olja.
Sist men inte minst så har nu den nyrenoverade motorn tappat kompet på en cylinder.

Sedan hjälper det inte direkt att maskinen har en fit och finish som gör att man tror att den lokala bysmeden byggt maskinen på en kafferast.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Har en stackars kamrat som köpte en polaris assault-09 tills i vinter.
Hyfsat pris samt att hela motorn var nyrenoverad för typ 30' gjorde väl att det lät ok till en början eftersom han var lite rädd för att köpa en rotax 800 efter att ha läst om några ras.

Som sagt polaris= jävla rappel.
Vinterns facit:
Först små konstiga hål på insidan av mattan där glasfiberstavarna försöker nöta sig ut.
"Punka" på ena luftdämparen fram.
En primär som inte vill växla ner helt ibland vilket gör att den drar iväg när man startar den.
På vår fjällresa hann vi åka 2km innan bakre saxen i boggien gick rakt av och även dödade dämparen som spydde ut all olja.
Sist men inte minst så har nu den nyrenoverade motorn tappat kompet på en cylinder.

Sedan hjälper det inte direkt att maskinen har en fit och finish som gör att man tror att den lokala bysmeden byggt maskinen på en kafferast.
Har tre polare som kör/kört Assault -09 i vinter. Dom hatar skotrarna. Nough said.
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
var ute och körde med farsan i helgen (han kör en 2013 nytro x-ride och jag kör en 2007 iq 440/600) och vi körde drygt 5mil blandad körning man de största problemet var att yamahan gick varm hela tiden så han fick stanna och kyla ner den medans jag kunde fortsätta köra runt med min polaris, de säger mycket!! :D
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Ska vara sån kvalitet det där Yamaha men jag tycker de går varma hela tiden polarn drog upp ark med hans 13s 39:a och inte en varmgång. Medans en annan med nytro drog upp en i samma veva fast mindre och lättare och den gick varm två gånger, säger mycket om Yamaha när den till och med går varmare än tvåtakts 800an...
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
var ute och körde med farsan i helgen (han kör en 2013 nytro x-ride och jag kör en 2007 iq 440/600) och vi körde drygt 5mil blandad körning man de största problemet var att yamahan gick varm hela tiden så han fick stanna och kyla ner den medans jag kunde fortsätta köra runt med min polaris, de säger mycket!! :D
Haha ja det är väl bättre att den varmar för att det är varmt så man kan göra något åt saken än att som man polaris det bara nyper direkt =D
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
En Polaris varnar ju också om den går varm?? Det har alla vätskekylda skotrar gjort så länge jag vet iaf?
Att den nyper är en annan femma.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Hade inte nytrons kylsystem bantats för nått år sen ? läst och glömt men ringer en liten klocka.

Var ju tung som faaan då farsan hade en, men några varmgångar vill jag inte minnas trotts skare och tunga pulkor.
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Hade inte nytrons kylsystem bantats för nått år sen ? läst och glömt men ringer en liten klocka.

Var ju tung som faaan då farsan hade en, men några varmgångar vill jag inte minnas trotts skare och tunga pulkor.
Nytron är fortfarande tung som faaan. Men jag säger bara att den här gjorde det och då var det inte så hårt heller.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Montera i en 1cyl Fläktkyld 2T 250 med små skit variatorer och släng bort kylsystemet. Bort med oljebehållaren. Kapa bort det mesta av 50mm från alla kammar. Gör man det är man nog rätt nära vikten på en BR =)

Att sen en BR lär vika sig på mitten av hopp t.o.m en PRO RMK klarar är en annan femma =)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Montera i en 1cyl Fläktkyld 2T 250 med små skit variatorer och släng bort kylsystemet. Bort med oljebehållaren. Kapa bort det mesta av 50mm från alla kammar. Gör man det är man nog rätt nära vikten på en BR =)

Att sen en BR lär vika sig på mitten av hopp t.o.m en PRO RMK klarar är en annan femma =)
Nu lyckades du faktiskt beskriva mina drömmars skoter.....
Fick jag bara tag på ett billigt chassi så blev det en motor från en gammal XT eller DR350
små "skitvariatorer"eftersom jag inte behöver större och en låång matta med 25mm kammar .
Samt en LTS-fjädring från någon gammal Viking så att man inte fastnar i skogen ......

Hoppade gjorde man med 500-crossen , ingen normal skoter tålde lika mycket...
numera med övervikt och diskbråck är det färdighoppat