Märkes***eritråden...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Rbanan.

Jag får anta att din körning är mycket hårdare än min, för oavsett om det varit blandad körning, eller ospårat från morgon till kväll så har jag aldrig varit över 4 liter, om ens det....
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
För övrigt då klämde jag ur 6,x l/mil genom spridarna på M8an.
Word!

Fick aldrig min M8 att gå under 3 l/milen. Men hellre det än kolv&vev byte efter 3-400mil som man tydligen bör räkna med om man har en skoter såm går under 2 l/milen.

Måste kännas tryggt! :D
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Word!

Fick aldrig min M8 att gå under 3 l/milen. Men hellre det än kolv&vev byte efter 3-400mil som man tydligen bör räkna med om man har en skoter såm går under 2 l/milen.

Måste kännas tryggt! :D
Som kuriosa så fick jag ner M8an på 1.6 l/mil under en långtur, men då hade vi också med oss en 600 e-tec som drog 0.8l/milen på samma sträcka.

Nu har man iofs köpt sig en ski-doo så nu kanske man får ha lite kärlekstid i garaget, det fick jag aldrig med arcticen då den bara gick och gick.. (360 mil på 1.5 säsong)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har en stackars kamrat som köpte en polaris assault-09 tills i vinter.
Hyfsat pris samt att hela motorn var nyrenoverad för typ 30' gjorde väl att det lät ok till en början eftersom han var lite rädd för att köpa en rotax 800 efter att ha läst om några ras.

Som sagt polaris= jävla rappel.
Vinterns facit:
Först små konstiga hål på insidan av mattan där glasfiberstavarna försöker nöta sig ut.
"Punka" på ena luftdämparen fram.
En primär som inte vill växla ner helt ibland vilket gör att den drar iväg när man startar den.
På vår fjällresa hann vi åka 2km innan bakre saxen i boggien gick rakt av och även dödade dämparen som spydde ut all olja.
Sist men inte minst så har nu den nyrenoverade motorn tappat kompet på en cylinder.

Sedan hjälper det inte direkt att maskinen har en fit och finish som gör att man tror att den lokala bysmeden byggt maskinen på en kafferast.
Nu är den isärplockad och knappt 100mil efter helrenoveringen för 30´ så har en bit kolvring lossnat och pickat sönder kolv och topp samt att den slagit bort en bit ur cylinderväggen vid en av portarna.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Alla pratar om soppaförbrukningen, skönt att ligga på under litern (oftast 0,7-0,8) med Summiten,
Sen är det bara jag som märkt att Arctic och Polaris låter som en gammal 5900? (1a generationens 5900) Går lite ojämt och rycker mycket avgaser?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Alla pratar om soppaförbrukningen, skönt att ligga på under litern (oftast 0,7-0,8) med Summiten,
Sen är det bara jag som märkt att Arctic och Polaris låter som en gammal 5900? (1a generationens 5900) Går lite ojämt och rycker mycket avgaser?
Min drar också 0,7-0,8.. på släp.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Det är ju just det jag gör, 0,7-,08 om man kör led, med rask tempo,
1,65 om det är puder snö och uppåt med öppnaspjäll
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Har alltid haft teorin att det är bara kärringar och ***ar som räknar bränsleförbrukning i decimaler. Tror fan det stämmer. Bensin räknar man i liter och avrundar uppåt. Ingen blir impad av att man kör kärringaktikgt och får skotern att gå på öitern. Eller 1.2341 l/mil för att vara ***.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Åker E-tech och visst, det är ju trevligt att betala så lite som möjligt för soppa för transportsträckorna.

Men ärligt talat så är den enda beräkningen som är intressant om man har nog med soppa för att klara sig till nästa tankning. Börjar man räkna ur ekonomisk aspekt så är det fel hobby.

Liter/mil är något jag inte förstått riktigt när det kommer till snöskoter såvida man inte bara åker preparerad led.

Visst, en e-tech drar mindre än konkurrenterna men siffror som figurerar för backcountry är ju rena fantasisiffrorna, eller så körs det inte så hårt. I vintras kunde jag klocka typ 4-5mil på mätaren efter en dag i lössnön och fick i 15-20 liter på macken.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Pengar är pengar!

Jag vill gärna spendera så lite som möjligt för så mycket som möjligt.

Räckvidd är också viktigt. Inte kul att behöva puttra led hem för att en polares Rmk har slut soppa.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det är ju just det jag gör, 0,7-,08 om man kör led, med rask tempo,
1,65 om det är puder snö och uppåt med öppnaspjäll
Arcticen min brukar ligga på 1,5 om jag håller stumt hela dagen.
Det går inte i mer än så i en modern tvåtaktsåttahundra!