Märkes***eritråden...

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vad gäller Summit vs Rmk så kan man ju slå ett getöga i nyaste SnoWest och kolla vad dom tycker...
Alla i testlaget var överens om att SkiDoon var sämre än Polarisen!(Naturligtvis...)

Jo, jag vet att det är som att skjuta på öppet mål då alla redan visste fakta sedan tidigare, men jag tänkte att det kanske fanns ngn som inte läst tidningen-nu slipper ni det, inga nyheter alls nu heller.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hahaha, ang att leva i förnekelse;
BRP-nissarna anser ju till och med att riva motor, lagra om eller fetta samt byta diverse annat kraffs i motorn för 20 000:- (på verkstad) per 400-500:e mil är normal service... om dom håller så långt. Suck. De som gör det själva blir nog duktiga skruvare åtminstone :)

Say no more.

Vi som äger våra skotrar längre än ett år väljer ju gärna något som håller.

K-len,
jag håller fullständigt med ang BMW, men det är faktiskt fantastiska bilar, bränslesnåla och otroligt välisolerade från vägljud m.m.
Helt enkelt outstanding
- när dom funkar...

Ski-Dogs är säkert också bra, när dom funkar.
Riva motor och Lagra om och fetta? ÄR inget jag ens gjort under alla dessa år på Skidoo, och då har jag ändå kört det sen dag 1 (haft nån lynx också) Aldrig ens pillat i skotern, mer än diverse "modifieringar" Läs : Lägre ruta, högre styra, sånt fräänt

Då borde min Summit rasat va? Köpt den ny, och kört 450 mil med den sen förrförra årets Februari, I -35c när man skulle med bussen till skolan, första rycket, så hoppade 2taktaren igång
Inte rört en pinal mer än monterat lägre ruta, inte bytt styrstål ens, (Ski-doos original, kvallite ;) )

Höjjer min fråga igen, varför kör dem flesta Renskötarna med Ski-doo då?
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Riva motor och Lagra om och fetta? ÄR inget jag ens gjort under alla dessa år på Skidoo, och då har jag ändå kört det sen dag 1 (haft nån lynx också) Aldrig ens pillat i skotern, mer än diverse "modifieringar" Läs : Lägre ruta, högre styra, sånt fräänt

Då borde min Summit rasat va? Köpt den ny, och kört 450 mil med den sen förrförra årets Februari, I -35c när man skulle med bussen till skolan, första rycket, så hoppade 2taktaren igång
Inte rört en pinal mer än monterat lägre ruta, inte bytt styrstål ens, (Ski-doos original, kvallite ;) )

Höjjer min fråga igen, varför kör dem flesta Renskötarna med Ski-doo då?
Jag sa aldrig att den skulle rasa inom 400-500 mil, men ojoj, jag skulle vara orolig om jag var du...
Renskötarna lämnar ju bara in och renoverar såklart, kostar väl bara 4-5 renar.

Du verkar ha förbisett alla diskussioner om ROTAX 800-motorn (samma tveksamma konstruktion i 600, mindre drabbad dock) i er del av forumet. Men ok, du kanske anser det är en lyckad konstruktion, det gör inte jag. Därom kommer vi aldrig bli ense. Punkt.

I övrigt verkar Ski-Doo vara fina maskiner.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jag sa aldrig att den skulle rasa inom 400-500 mil, men ojoj, jag skulle vara orolig om jag var du...
Renskötarna lämnar ju bara in och renoverar såklart, kostar väl bara 4-5 renar.

Du verkar ha förbisett alla diskussioner om ROTAX 800-motorn (samma tveksamma konstruktion i 600, mindre drabbad dock) i er del av forumet. Men ok, du kanske anser det är en lyckad konstruktion, det gör inte jag. Därom kommer vi aldrig bli ense. Punkt.

I övrigt verkar Ski-Doo vara fina maskiner.
Nej dem Renskötare jag är bekanta med, dem lämnar inte in dem och repar dem, 'Många lämnar inte ens in på Service,
Nej Rotax 800 motor är ju kvallite har jag hört

Japp Skidoo är dem finaste Maskinerna! :)))

Höjjer min fråga för 3e gången nu, Varför kör Renskötarna mestadels Ski-doo då?
 

emilcrazy

Aktiv medlem
28 sept 2011
70
0
6
Bollnäs
Sen beror väll mycket på hur man kör maskinerna, en skoter som blir riktigt tuktad har högre chans att rasa vid 500 mil medans en som är mer finkörd kan gå över 1000 mil utan problem,
Renskötarna gör nog dom flesta milen i relativt lugn takt så det förklarar att dom inte behöver göra lika mycket åt dom som oss andra kanske behöver. (bara en teori men verkar rimlig)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag kör Ski-doo, för det är Absolut bäst, och jag tycker redan en skoter är Dyr nog när man köper den, så då håller jag ju reperationskostanderna nere, (Om det vore Polaris, Yama, eller Plasticat så hade repartionskostnaderan ju skjutits högre upp än Ersrange rakterna) Och så ogillar jag att tanka, därför valde jag en E-tec, (max 2,0l/milen oavsett före, och öppna spjäll)

Inte kan man ju hålla på skruva mer än man kör, Som dem som äger dem övriga märkerna än Brp
Riva motor och Lagra om och fetta? ÄR inget jag ens gjort under alla dessa år på Skidoo, och då har jag ändå kört det sen dag 1 (haft nån lynx också) Aldrig ens pillat i skotern, mer än diverse "modifieringar" Läs : Lägre ruta, högre styra, sånt fräänt

Då borde min Summit rasat va? Köpt den ny, och kört 450 mil med den sen förrförra årets Februari, I -35c när man skulle med bussen till skolan, första rycket, så hoppade 2taktaren igång
Inte rört en pinal mer än monterat lägre ruta, inte bytt styrstål ens, (Ski-doos original, kvallite ;) )

Höjjer min fråga igen, varför kör dem flesta Renskötarna med Ski-doo då?
Med en bränsle förbrukning på MAX 2lit/mil, så kan du ju inte ha hittat gasen&helt säkert vet inte din motor vad öppna spjäll innebär... prova använd den, så ska du se att du får tanka ständigt, samt renovera motorn mellan varje full tank:heh:
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
K len: nu har jag ju en 144" mach z, snart förlängd till 153" så de där med toppfart kanske inte är optimalt fastän den är vässad!

Läste förra året på tikka.se att dom hade mätt upp en original mach-z 99 till 201km/h, helt original uppmätt med laser. Tror det är snabbaste originalskotern som tillverkats fram till -02 eller nåt sånt, men inte helt säker så om du kan hitta en källa som bevisar annat så kniper jag käft :D

tror dock ingen 800 varit i närheten på väldigt länge, om än idag?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag tycker inte man ska prata illa om renskötarna :)
Haha, månadens kommentar! ;)

Japp, kan pumpgasa hur mycket jag vill, och i tö, inget händer bränsleförbrukningen stiger aldrig mer än 2,0L/milen,

BRP säger jag bara, det funkar bäst, och dem ser snyggast ut!
Nær farbrøderna med vita rockar kommer och vill ta på dig en mysig "kramasigsjælvtrøja", stæll inte till något trubbel før dom vill dig bara væl!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Först skriver du att thundercat aldrig kom ikapp machz:s toppfart, sen skriver du att det är år 2002 som de var snabbare (säger inte emot)

Det är samma år som Arctic slutade med thundercat efter att ha valt att inte ta deras nya trippel tusen i produktion tack vare de nya bit bore twinarna....

Betyder inte det att det var mach z som äntligen kom ikapp? och det när thundern tagit bort lite effekt varje år i 4 år....

Waow....
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Kan ju också vara så att mach-zorna hade sin bästa årsmodell -99 (Iaf tills dess) och sen får man ju inte glömma att thundercat inte är nån 800.

För övrigt så går everesten från -79 på originalkolvar tror jag då den förra ägaren köpte den -84 och sen dess har det inte bytts. Och jag har misshandlat den i många år med endast en kedja som havererat.
Såklart så ligger ju effekten kring -30 hästar kanske, men el-tigren ja hade för många år sen såldes som skrot efter många haverier :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Du svarar ju på din egen fråga...

Det gör jag väll inte? Vart ser du att jag svarat varför dem kör Ski-doo? Menar du för när jag sa att Lynx slutade tillverka Foxen?

Menar ju Varför dem Kör Ski-doo, och inte t.ex Polaris, Plasticat, eller Tungyamaha?

--------------------------------
Att RenSkötarna kör lugnt jämfört med oss övriga?? DÅ har du Aldrig sett en kan jag lova dig, dem kör ju hårt , alltså inte håller dem på Stegra och hoppa för rosskull precis, men det är då Fullgas ofta, in i stubbar stenar ja, det mesta som kommer i summitens väg,
Har själv varit med och kört med dem en gång i tiden


henrico : Det låter jag vara osagt, Har ingen koll på hur det ser ut med Vargproblem för renarna, men även jag, om det är som du säger att dem ska ha "Cred" för det, så håller jag med, Är inte mycket alls för vargar,

Nu så även alla förstår, smartare och osmartare: Jag är själv inte Renskötare, så jag försöker inte "försvara" dem på något sätt om det var det ni trodde,
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Klart renskötare måste ha bra skotrar, dom kör ju där det är som mest snö! och då finns det ett märke som slår det mesta, och att e-tec 600 motorn är en dålig motor kan inte ens den mest extreme AC fanatikern säga!

Fast detsamma gäller nog med AC's nya 600 :)