Märkes***eritråden...

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
När jag läser köprådsforumet så undrar jag varför i helvete alla ska köpa yamaha?
Ser ni några yamma's i skoterfilmerna?
Ja..dom kanske håller länge. Men sjukt tråkiga att köra!
Är de inte upp till var och en att avgöra vad man tycker är kul att köra och inte? Jag tycker då min yamaha är sjukt kul. + som du säger, den håller!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Körde Scania 620 2013 på förra jobbet men måste säga att volvo kickar Scania ass alla dar i veckan.
På vad? Och jag är fullständigt allvarlig.
Jag har levt senaste halvåret i en FH540 Globetrotter XXL (dvs den extralånga hytten) och har hittat 1 (EN) fördel med Volvon och det är värmen. Allt annat är sämre. Det är inte ens ståhöjd i skiten!

Volvo köper in begagnade elfel från andra märken och trycker in i alla öppna utrymmen...

Nu har jag bytt jobb och kör en FH500 Globe XL med 1500 mil på mätaren. Det är ju knappt benen ryms!

Någon här som levt i en Actros? Eller en Scania Topline? Då lever man iaf ett drägligt liv..
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
På vad? Och jag är fullständigt allvarlig.
Jag har levt senaste halvåret i en FH540 Globetrotter XXL (dvs den extralånga hytten) och har hittat 1 (EN) fördel med Volvon och det är värmen. Allt annat är sämre. Det är inte ens ståhöjd i skiten!

Volvo köper in begagnade elfel från andra märken och trycker in i alla öppna utrymmen...

Nu har jag bytt jobb och kör en FH500 Globe XL med 1500 mil på mätaren. Det är ju knappt benen ryms!

Någon här som levt i en Actros? Eller en Scania Topline? Då lever man iaf ett drägligt liv..
Kör scania topline, och stortrivs!

Edit : glömmde skrivat att, ja jag "bor" i den också :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jag ser på lastbilar från en annan sida eftersom jag är mekaniker .
Volvo är rena drömmen att skruva jämfört med Scania , och Merca snäppet sämre på allt .
Men som chaufför skiter man ganska fullständigt i hur det är att skruva i grejjerna :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Körde Scania 620 2013 på förra jobbet men måste säga att volvo kickar Scania ass alla dar i veckan.
inget är bättre på en volvo, förutom då det edvin sa, och det är att hålla värmen, så fort man saktar ner lite i en scania så sjunker tempen. men det är det enda. volvo går ju inte ens rakt efter vägen, man får sitta och styra mot hela tiden precis som med en yamaha. och volvos nya tandemare är ju totalt odugliga då man inte kan köra mittdiffat efter vägen utan att den ska rasa. sen är stolarna i en volvo ungefär lika sköna och sitta i som en parkbänk. jo nu kom jag på en till sak volvo är lite bättre på och det är ljudet i hytten, en scania lever om mer i hytten, men då kan man ju då få en vinkel 8 iaf så det kompenserar det
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Ja kan lika lite om lastbilar som Scania kan om design! Fan man skäms ju över Sverige när man möter dom :) Men åter till skoters. Yamaha e bajs!
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Och vise versa.....

Det lilla vi kör är in från parkeringen och sedan tillbaka ut igen , vissa bilar är inte ens
bekväma under den lilla biten....

Man sitter som en havande groda i skitande ställning :madgrin::madgrin::madgrin:
Blir lite ledsen i ögat dom gånger man lämnar in bilen på service, för det är helt jävla omöjligt att få in i skallen på dom flesta att INGA SKOR i lastbilen. :(

inget är bättre på en volvo, förutom då det edvin sa, och det är att hålla värmen, så fort man saktar ner lite i en scania så sjunker tempen. men det är det enda. volvo går ju inte ens rakt efter vägen, man får sitta och styra mot hela tiden precis som med en yamaha. och volvos nya tandemare är ju totalt odugliga då man inte kan köra mittdiffat efter vägen utan att den ska rasa. sen är stolarna i en volvo ungefär lika sköna och sitta i som en parkbänk. jo nu kom jag på en till sak volvo är lite bättre på och det är ljudet i hytten, en scania lever om mer i hytten, men då kan man ju då få en vinkel 8 iaf så det kompenserar det
Kör knappstoppat, då är de ganska tyst än fast man har veeåttta! fast man poppar ju mest musik ändå...
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Åhå, tänk att det tom finns dom med hjullastare som muppar på utan skor. Kör splitterny traktor själv men skulle aldrig falla mig in att ta av mig skorna. Det är ju förfan en arbetsmaskin inget prinsesslott.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Åhå, tänk att det tom finns dom med hjullastare som muppar på utan skor. Kör splitterny traktor själv men skulle aldrig falla mig in att ta av mig skorna. Det är ju förfan en arbetsmaskin inget prinsesslott.
Ren gissning: Du bor inte i traktorn va?

Skillnaden med oss lastbilsmuppar är att vi ofta bor i bilarna.
Jag HATAR folk som inte respekterar att min lastbil är mitt hem mer än hälften av mitt liv.
"Går du omkring i skor hemma också?" brukar jag säga till dom som ifrågasätter.


Vad fan hände. Lastbilsmuppar tog över och kapade tråden totalt?
Lastbilar och Yamaha har jämförts förut. :)
 
Last edited:

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Såklart bor jag inte i traktorn. Det gör nog inte dom som tar av skorna i sin traktor heller.
Och ja, jag klampar mer än ofta in i mitt hus med skor. Ganska lättstädat parkettgolv.

Men givetvis skulle jag respektera om nån sa att jag inte fick ha skor i deras lastbil om än det känns konstigt då det är en golvmatta man har fötterna på. Där sover knappast nån.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Såklart bor jag inte i traktorn. Det gör nog inte dom som tar av skorna i sin traktor heller.
Och ja, jag klampar mer än ofta in i mitt hus med skor. Ganska lättstädat parkettgolv.

Men givetvis skulle jag respektera om nån sa att jag inte fick ha skor i deras lastbil om än det känns konstigt då det är en golvmatta man har fötterna på. Där sover knappast nån.
Men om du hade provat bo i en lastbil hade du förstått :) Det dammar nå fruktansvärt från smutsen som blir på golvet. Har provat båda versionerna men trivs helt klart bättre när skorna stannar ute.

Sen är de ju betydligt bättre för fötterna att man sitter i sockar också, att sitta med skor på sig minst 10h/dag är inte nyttigt...
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Bara för att visa att jag inte är extremt pedantisk som det kan låta. Inte kliniskt rent, men inte massa grus som dammar ned hytten :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Men om du hade provat bo i en lastbil hade du förstått :) Det dammar nå fruktansvärt från smutsen som blir på golvet. Har provat båda versionerna men trivs helt klart bättre när skorna stannar ute.

Sen är de ju betydligt bättre för fötterna att man sitter i sockar också, att sitta med skor på sig minst 10h/dag är inte nyttigt...
Jaja alla är vi olika. Jag kör då med skor på iaf. Sen att ni lastbilskuskar bara jobbar halvdagar är ju en annan sak. I en traktor finns inga förhindrande färdskrivare. 10h är ju bara en halv plogsväng. . ;)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Blir lite ledsen i ögat dom gånger man lämnar in bilen på service, för det är helt jävla omöjligt att få in i skallen på dom flesta att INGA SKOR i lastbilen. :(..
De flesta bilar ser ut som ett grustag inuti på vintern och inne på verkstan
sopar vi golvet mellan varje bil så gruset kommer inte från oss......:eviltongue:

Skämt åsido är det helt underbart då man får ett "guldjobb" som elfel
eller montage av micro/TV/ backkamera inne i hytten .

Då tar man på en ny overall , lägger ut pappersmattor på hyttgolvet och
myser i strumplästen.....
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jaja alla är vi olika. Jag kör då med skor på iaf. Sen att ni lastbilskuskar bara jobbar halvdagar är ju en annan sak. I en traktor finns inga förhindrande färdskrivare. 10h är ju bara en halv plogsväng. . ;)
Har själv jobbat mkt med asfaltskörning och plogning (fast med lastbil), så nå halvdagar jobbar jag inte :) Kör numera på fjärren, och KÖR då typ 8-9h per dag + lastning o lossning ett antal timmar, så arbetspassen varierar väl mellan 10-30h.

De flesta bilar ser ut som ett grustag inuti på vintern och inne på verkstan
sopar vi golvet mellan varje bil så gruset kommer inte från oss......:eviltongue:

Skämt åsido är det helt underbart då man får ett "guldjobb" som elfel
eller montage av micro/TV/ backkamera inne i hytten .

Då tar man på en ny overall , lägger ut pappersmattor på hyttgolvet och
myser i strumplästen.....
Min ser aldrig ut som ett grustag, skorna åker av utanför, även när de är -40 :) Nå kan du få montera TV i min om du vill! hade tänkt göra det själv, men sen insåg jag att jag har fan ALDRIG tid att se TV när jag jobbar, har alltid med mig laptopen men de är jävligt sällan ja hinner plocka upp den..