Märkes***eritråden...

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Nu säljer väl både Honda, Yamaha och Suzuki motorer som räknas i miljoner per år, varav några också hittat ned i snöskotrar - utan några driftsproblem alls. Marknadens driftsäkraste motortyp i snöskotrar har inte varit tvåtaktare de senaste 15 åren, inte ens de med mycket låg litereffekt, såsom kalkonerna i Evinrudes motorprogram som har floppat rejält. De enda usla fyrtaktarna har faktiskt varit just BRP-s och Polaris ATV-konverteringar där märkliga elfel och undermåliga grundkonstruktioner tävlade om vad som skulle få stilleståndstiden att öka mest.

Men det är ju helt fantastiskt att två år gamla maskiner inte totalhavererat ännu... referenserna är verkligen annorlunda hos förespråkarna för amerikanskt skräp.

Ja Honda, Yamaha och Suzuki tillverkar miljoner motorer per år. Men i snöskoter världen är varannan motor en rotax av etec/ace modell. Finns etec/ace motorer med problem och även Yamaha motorer med problem men skulle säga att antalet problem mot antalet sålda skotrar är ganska lika. Men pratar vi om två taktare finns inget bättre motor än en etec ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Brorsans renagede hade mycket mer motorproblem på dom 400 mil den gick med honom än min nytro gick för mig.
Det var ECU box som gick sönder, det var variator som bara ramla isär, motorlampor som lysste här och där.
Men ja, den gick bättre i snön än min kort förlängda nytro gjorde.
Yamahas största problem är ju inte deras vikt, det är ju deras boogie som inte är gjord för att klättra upp på snön. Sedan att dom nu förstör AC chassit är ju en annan sak.
Dock gjorde dom bra 2 taktare och borde ha en 800 motor i phazer chassit eller nytro chassit.
Tyckte att nytron var bekvämare att köra än renegade/ alla andra brp jag har testat, dock är ju ac grymt mycket skönare att säga, dock kan jag inte säga något om polaris, för vågar inte ens testa någon kompis skoter, inte för att jag känner någon som kör med en heller, för dom bytte pga kolvar, vevstakar, lim, drive belt och en del andra anledningar också, sett även på en del fb forum om att deras A armar var väldigt böjda.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Om vi skiter i yamahasnacket ett tag nu då det är helt värdelöst.
Varför har arctic cat monterat plastdrev istället för stål på det nedre drevet i kedjehuset på alla?/vissa? 2016? Drevade om en sådan i helgen och blev väldigt förvånad måste jag säga... det drevet som monterades var dock i stål.
antagligen för att det ska rasa före deras odugliga kedjespännare, och man ska hinna se att den är på g att rasa. men hade ju varit bättre byta sträckare, så hade det hållit hur länge som helst istället.




förstår att nytrons a-armar håller, eftersom hela chassiet viker sig istället för a-armarna. iaf så är jag lagd så att jag byter hellre det som är lättast att byta än att byta sånt som är svårt, tar tid och man hinner bli jävligt förbannad innan det är färdigt.

hjälpte en kompis att byta olja på en 07:as phazer, vilket straff alltså, man var tvungen borra bort några nitar som håller om det nu var buken, damasken till styrstaget och bukskydd för att komma åt att precis få lös filtret. tog en hel jävla kväll bara att byta olja och filter. och kompisen ska inte byta filter på deras egna phazer, den får bara i sig en skvätt vid behov. skitkonstruktioner är vad de är
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Nu säljer väl både Honda, Yamaha och Suzuki motorer som räknas i miljoner per år, blablablabla
Jag tycker BMW gör trevliga motorer. =)
KTM har ju tillverkat oljeläkande motorer i alla tider, så är all 4T verkligen så tillförlitlig?
Sen måste väl ändå Scania eller Volvos lastbilsmotorer ändå vara bra mkt mer hållbara än en Nytro motor? JA menar tänk hur många mil dom går jämfört med en Nytro? Och tungt drar dom!

Relevant? Nä inte ett jävla skit, ungefär precis som dina bil,båt och mc historier är.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
antagligen för att det ska rasa före deras odugliga kedjespännare, och man ska hinna se att den är på g att rasa. men hade ju varit bättre byta sträckare, så hade det hållit hur länge som helst istället.
Måste ju vara någon sådan anledning. Men hur fasiken tänkte ac när man monterar plastdrev, skulle vara kul och veta om även yamaha har fått lättviktsdrev också då dom monteras under samma tak?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Måste ju vara någon sådan anledning. Men hur fasiken tänkte ac när man monterar plastdrev, skulle vara kul och veta om även yamaha har fått lättviktsdrev också då dom monteras under samma tak?
de svaret kommer vi nog aldrig att få veta, då dom som köpt yamaha har varit 4t turbo folk, men nu då dom inte tål turbo så lär ju ingen köpa nya yamaha. världens minsta skotertillverkare blev just ännu mindre
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vad tänkte Polaris med när dem gjorde Remdrift istället för kedja?

Vad tänkte Ski-doo när dem gjorde Powertek motorn som skar mer än vad dem gick?


Alla skotrar är skit, oavsett vad det står på huven....
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vad tänkte Polaris med när dem gjorde Remdrift istället för kedja?

Vad tänkte Ski-doo när dem gjorde Powertek motorn som skar mer än vad dem gick?


Alla skotrar är skit, oavsett vad det står på huven....
tanken med remdrift är inte dum egentligen, men den remmen är för klen, samt saknar sträckare. samt så ska man visst vara noga som fan med mattsträckningen, mattan ska vara sträckt så man inte får de där spelet vid broms/gassläpp och gaspådrag då inte remmar gillar tvärryck.

men sen är det ju inget nytt att skotrar är skit, men känns ju som fel tråd att säga det i
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.152
146
63
Säfsen
nån måste ju iaf testa göra nå nytt. yamaha har inte kommit med nå nytt alls sen dom slutade med 2t, och de är väl drygt 10 år sen
Det var taskigt sagt. De har ju monterat på servostyrning på några modeller, perfekt för touringmaskiner körda av pensionärer med whiplashskador. (min granne :bigsmile: )