Märkes***eritråden...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Inget nytt???

Detta är ju nytt, finns inget liknande i skotervärlden!

Länk: http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=2675

Helt revolutionerande!!!
Gör hela skillnaden, hur har man kunnat åka utan en dämpare i lyftbågen tidigare, helt obegripligt.
Måste montera en på RMK:n...
Fan att du skulle ta upp denna... går ju som inte säga något dumt om Yamaha nu när dom har löst ett sådant stort problem.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
nån måste ju iaf testa göra nå nytt. yamaha har inte kommit med nå nytt alls sen dom slutade med 2t, och de är väl drygt 10 år sen
Inte kommit med nått nytt på 10 år ? Mig vetterligen har dem Servo på sina maskiner, och vad Jag kommer på så hade dem inte det för 10 år sedan.


'Behöver inte ändra på ett vinnande koncept' tyckte Jag någon sa när vi prata om att Scania är gammeldags och är nästan som dem var för 15 år sedan. ((((( Kanske inte exakt så du formulerade dig men ungefär den poängen)))))


:D :D :D
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Har Scania servo? :hmmmm2:


Påminner om ett reportage från 1976-78 någon gång, där man intervjuade amerikanska truckers. Ett citat fastnade i minnet: "-Jag skulle aldrig våga köra en lastbil som har bromsar på framhjulen." :loco:
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Nej citerade han enbart för att uppmärksamma alla dårar och höns att det var Yamaha Jag menade med har servostyrning!


Men visst Scania har även dem servostyrning.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Alltså servo på skoter?

Bara för att yamaha kommer med något nytt så betyder inte det att det är något bra...ImageUploadedByTapatalk1450293491.475129.jpg

Bilden ovan är ju också nytänk!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Inte kommit med nått nytt på 10 år ? Mig vetterligen har dem Servo på sina maskiner, och vad Jag kommer på så hade dem inte det för 10 år sedan.


'Behöver inte ändra på ett vinnande koncept' tyckte Jag någon sa när vi prata om att Scania är gammeldags och är nästan som dem var för 15 år sedan. ((((( Kanske inte exakt så du formulerade dig men ungefär den poängen)))))


:D :D :D
ok, servo har dom monterat, fast servo i sig har ju funnit hur länge som helst, så nytt är de inte.

visst sa jag att scania var ett vinnande koncept, och de är och har och kommer alltid vara ett vinnande koncept, och dumt att ändra det. men skillnaden mellan scania och yamaha är ju att yamaha aldrig haft ett vinnande koncept
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Fast yamaha på slutet av -70 och in till mitten av -80 var ju inga dåliga skotrar, gemfört med konkurenterna då kan jag tycka, -90 och 2000-tal är väll inget att hurra över, inget jag skulle gå att köpa =)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Då för vi bort det där med vikt från agendan, eftersom det inte stämmer. Det blev med ens väldigt tyst tycker jag, särskilt när det råkade saknas 40-50 hk i jämförelsen. Och effekten VAR ju så himla viktig tidigare... Fniss

Då har vi motorteknologin kvar då. Vi kan ju börja med E-tec och då föreslår jag en snabb googling på "Evinrude+problem" så ser vi varför det inte slagit alls i båtmotorvärlden. En annan googling kan ju tex vara "Rotax+problem" eller varför inte studera de enorma trådarna här på forumet med de oändliga Rotaxproblemen som varje år sedan 2001 påståtts ha varit lösta - likt BRP-s remproblem för övrigt. Stämmer ju inte på en fläck, utan problemen kvarstår år från år trots ett otal åtgärder från återförsäljare och generalagent. Likt övriga fordon så är amerikanskt = dåligt byggt och överprisat smäck som säljer enbart pga ej upplysta och av reklam förledda konsumenter som dessutom försvarar skiten med att "känslan" ju är bättre... jojo. :)
Njae det skiljer 152 hästar mellan våran Nytro och en 900 ACE av valfri modell. Det hade lika gärna kunna skilja 500HK bara jag slipper köra en Yamaha Nytro jämfört med Xtrim eller Renegade 900ACE. Varför åskådlig gör nästa Yamaha förare

Som gammal yamaha fantast måsta jag flika in. Numer finns det ingen annan motor än ace. Om man nu ska ha fyrtakt. Gången, känslan är nåt helt annat. Tysta som en smekning, variator som bara yamaha drömt om. Hade en venture mp förut. Bra på dålig led men dålig på det mesta annat. Och tro det eller ej men byttes in pga dessa ständiga småproblem den hade.
Vad är det som avgör om något är ett teknologiskt språng ? Det är naturligtvis vad folk köper. Vad köper folk och vad kommer man att köpa i framtiden ? Det är lätta fina maskiner som tex 600 etec vilket försäljnings statestik visar.

Framtidsspaning: Yamaha kommer att lägga ner all skoter tillverkning för att man inga pengar tjänar på sin tillverkning. Man har skrutit i annonser med att man inte lämnar ut viktig tillverkning till andra men men det var då det. I framtiden ser vi Yamaha skotrar på museum
 
Last edited:

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Min mormor hade med att åka med i symaskinen än vad ACE motorerna utvecklar.

Bara för att sänka nivån på disskutionen här tänkte jag..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
1. Yamaha säljer inte snöskotrar med turbo.
2. Problemet ligger i att firman som gör turbosatsen inte anpassat den till motorn.
3. De allra flesta Yamaha snöskotrar har inte turbo, och kommer inte att få det heller.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Nej nu är det bara nere på isen man kommer se nya Yamaha. Fjällsluttningar och branter får nog vara fredade från nya Yamahas.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
1. Yamaha säljer inte snöskotrar med turbo.
2. Problemet ligger i att firman som gör turbosatsen inte anpassat den till motorn.
3. De allra flesta Yamaha snöskotrar har inte turbo, och kommer inte att få det heller.
1. Yamaha borde inte sälja snöskotrar UTAN turbo.

2. Problemet ligger att Yamaha inte gjort en motor som inte är anpassad för turbo, inte tvärtom.

3. De allra flesta Yamaha snöskotrar som inte har turbo, påminner om mopeder.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är väl inte företaget som gjort turbo kitten som gjort fel? är ju svårt att montera turbo överhuvud taget om motorn inte ens tål turbo alls, och då är det ju väldigt svårt att anpassa, om man nu inte tänkt ha turbon som en avgasbroms istället
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är väl klart att det är de som gjort turbon som gjort fel eftersom de sålt samma turbokit till en annan motor... Har ni slutat tänka eller började ni aldrig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det är väl klart att det är de som gjort turbon som gjort fel eftersom de sålt samma turbokit till en annan motor... Har ni slutat tänka eller började ni aldrig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
det är ju samma motor, fast yamaha har snålat in på godstjocklek i det du kallar den nya motorn. garanterat att precis allt från den gamla passar i den nya, men yamaha insåg att dom måste börja banta maskinerna, tyvär tog dom och bantade motorn istället för allt annat.
sen är det ju självklart att det är yamahas fel, nu kommer det inte gå att montera turbo i den motorn, om man nu inte ska börja byta ut stakar och allt som dom nu bantat på till även det eftermarknads grejjer, så nu kommer inte ens motorn vara yamaha original.

känner även en som hade en 14:ns viper (tror jag, osäker på år), beställde en ny 16, men då det kom fram att motorn är för klen för turbo så åkte den raka vägen tillbaks och han skulle behålla den gamla