Rem problem Freeride 2013

robert_58

Medlem
11 jan 2011
24
0
1
Nykarleby
Har kört 100mil på första remmen nu på Freeride 137" -13, och idag kom rem sprängningen. Är detta normalt att dom håller ungefär det? och vågar man lägga nånting annat änn orginal remmarna dit? har bara kört yamaha förut å där höll remmarna i evigheter..

Tackar för svar

bredmatta

Aktiv medlem
27 apr 2011
64
0
6
100 mil på en rem borde ju vara något slags rekord för att vara en Ski-Doo:blink1: ont det är rätt standard med 100 mil på en rem och jag skulle satsat på originalremmen

robert_58

Medlem
11 jan 2011
24
0
1
Nykarleby
100 mil på en rem borde ju vara något slags rekord för att vara en Ski-Doo:blink1: ont det är rätt standard med 100 mil på en rem och jag skulle satsat på originalremmen
Jo, alla säger det åt mig. och jag har alltid vetat att skidoo är en rem slukare. värsta är att dom är så dyra orginal remmarna men tror på ingenting annat jag heller ca 200euro alltså 2000kronor ligger dom på skulle jag säga... dyrt att ligga på topp :)

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
tja! det är väl 391 remmen som gäller på års -13 också elr?.
är ju en på blocket som säljer nya sånna för 1150 kr :)

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har kört 100mil på första remmen nu på Freeride 137" -13, och idag kom rem sprängningen. Är detta normalt att dom håller ungefär det? och vågar man lägga nånting annat änn orginal remmarna dit? har bara kört yamaha förut å där höll remmarna i evigheter..

Tackar för svar
100 mil är väl godkänt ifall man pumpat 1 meter puder, men kör man mest led och i lite snö ska den hålla betydligt längre. Har man variatorerna rätt linjerade och kalibrerade så är ju BRPs remmar nästan oförstörbara. Har du mycket gummirester på innerskivan av primären?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hade lite väl hög remförbrukning på nån av mina maskiner och då körde jag en rem som jag har för mig hette XS-803, Carlisle Extrem(?)

Finns på Laitis bl.a. och är betydligt billigare än 391:an hos handlaren.

robert_58

Medlem
11 jan 2011
24
0
1
Nykarleby
100 mil är väl godkänt ifall man pumpat 1 meter puder, men kör man mest led och i lite snö ska den hålla betydligt längre. Har man variatorerna rätt linjerade och kalibrerade så är ju BRPs remmar nästan oförstörbara. Har du mycket gummirester på innerskivan av primären?
man kan säga att det har varit blandad körning. har inte gjort nånting åt variatorerna eftersom jag tänkte att allt skulle funka när det är nytt. har inte kollat hur remmen eller nånting sett ut före sprägning. men nu har ja putsat bort allting igen. Kanske vore en ide att putsa variatorerna lite nu som då??

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Sett på dootalk tror jag det var att remmen är så hård att den till och med äter på skivorna.

min äter då inge rem men remmen börjar slira ibland vid ivrig puderlek, tror den får in snö från fotholken eller nånting. Men varmt blir det, så man inte ens kan lägga handen på skivorna.

Så blev det inte på nytron, hur hårt vi än busade ute på myrerna så var en handpåläggning inga problem, samma med 1200an.

En bekant som vi brukar åka med har en 1200a från -09 som gått 600mil (nått sånt) på orginalremmen.
Farsans har gått ca300a också på org remmen.

bostrom321

Välkänd medlem
12 mar 2012
134
0
6
Umeå
Hade samma problem, min åt up 2remmar på 1vecka, sen bytte jag variatorrullar i primären och nu har jag inte haft nå problem.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hade samma problem, min åt up 2remmar på 1vecka, sen bytte jag variatorrullar i primären och nu har jag inte haft nå problem.
På vilket sätt har ni samma problem?

Han har en splitt ny skoter som han kört 100 mil med innan den sprängde remmen.

bostrom321

Välkänd medlem
12 mar 2012
134
0
6
Umeå
På vilket sätt har ni samma problem?

Han har en splitt ny skoter som han kört 100 mil med innan den sprängde remmen.
Har jag med,

Håller han på att burka och dra res mycket med skotern så far remmen, därför han ska köpa nya variator rullar som gör att den blir stabilare.

Funkade för mig, så varför inte för han?.

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
En polare kör med en kina rem till sin Summit -11. Den har gått i runda slängar 100mil nu utan minsta fransning.

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Har jag med,

Håller han på att burka och dra res mycket med skotern så far remmen, därför han ska köpa nya variator rullar som gör att den blir stabilare.

Funkade för mig, så varför inte för han?.
Okej, så om man har en splitt ny maskin så ska man inte få burka och skicka skidorna för det håller inte den för när en rullar ut från fabrik????????

Helt otroligt om man tycker det är okej att man ska byta rullar på en ny maskin för den inte ska skjuta remmar.

bostrom321

Välkänd medlem
12 mar 2012
134
0
6
Umeå
Okej, så om man har en splitt ny maskin så ska man inte få burka och skicka skidorna för det håller inte den för när en rullar ut från fabrik????????

Helt otroligt om man tycker det är okej att man ska byta rullar på en ny maskin för den inte ska skjuta remmar.
yepps

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Börja att diska remmarna med yes å vatten, då 391 har limmad cord, som sätter sig på skivorna om man inte gjort detta, även bra att rugga skivorna med en vanlig disksvamp med den gröna sidan som river och gör detta i motsatt håll mot hur remmen löper mellan skivorna, min -13 summit hade även nån påsprayad skyddsfilm på variatorerna när den var ny så rengöring var ett måste då ÅF missat detta. Kolla även spelet på motorfästet framför primären, är tyvärr allt för vanligt att detta spel är fel/för stort, och resulterar i att de gäspar mellan primär å sekundär som resulterar i ryck i remmen.
Har nu åkt sammanlagt ung 2200mil på 5 Ski-doo maskiner å bytt rem 3ggr vilket är ett snitt på 275mil/rem å de minsta jag åkt är 196mil på samma rem, så detta har då funkat för mig !

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
tror det är brantare helix på -13 137 fr än -12. verkar bara vara kort fr som fransar onormalt rem -13.

robert_58

Medlem
11 jan 2011
24
0
1
Nykarleby
Man tackar för svaren! Men blir inte klokare hittar inga fel. efter förssta rem sprägningen lade ja dit ny 391rem körde 50mil så var den slut. bytte till 377rem för det tipset fick jag av en som verkade kunna saken. Men idag körde jag ungefär 20mil med denna rem och den har redan börjat franssa lite? detta kan ju inte vara normalt? är så less på allt så snart åker jag å byta märke.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Och du diskade av remmen och gjorde ren skivorna innan och körde in remmen 5mil? Är även jävligt viktigt att du har rätt remspänning annars blir de slir och har du kollat spelet på motorfästet?
Alltså vilka åtgärder har du gjort?

robert_58

Medlem
11 jan 2011
24
0
1
Nykarleby
Och du diskade av remmen och gjorde ren skivorna innan och körde in remmen 5mil? Är även jävligt viktigt att du har rätt remspänning annars blir de slir och har du kollat spelet på motorfästet?
Alltså vilka åtgärder har du gjort?
Jo remmen tvättat å skivorna. allting kollat. inga fel men remmarna går sönder. För tillbaka den till återförsäljaren imorron så får dom kolla. men jag tror ingen kommer att förstå sig på det.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
jo dom får väl kika linjeringen, men den har ju varit ok sen 2012 då dom förlängde sekundäraxeln!
Nån skrev ju tidigare att detta endast har varit på 137" så frågan är om dom är högre drevade än 146" då kan ju en nerdrevning hjälpa!