Jag hörde från en som jobbar som skadereglerare på Länsförsäkringar angående turbo konvertering på yamaha skotrar.
Han sa så här: Om man medelar att man har turbo till dom så ersätter dom skotern som en standard skoter vid en eventuell krash OCH du får igen grejerna.
Om du inte medelar så är skillnaden att du inte får igen turbogrejerna.
Skulle inte bli någon högre premie och dom resonerade så här pga att turbokonvertering är så vanligt bland yammi åkare.
Jag har dock inte kollat sanningsgrejen i detta.
Schlorven, det där skulle jag ta med en
STOR nypa salt.
Mera troligt scenario är om du får en vagnsskada på skoten efter att du tex kör in i en sten så kör du som vanligt in skotern till repverkstaden, försäkringsbolaget skickar ut sin kontrollant för att titta på skadorna och ser/fattar han då att det sitter en turbo/kompressor så kommer garanterat INGEN ersättning utgå.
Ett annat scenario är att din skoter blir stulen, du är jävligt ledsen att din fina skoter med över 70.000kr investerat i turboprylar är borta, polisen ringer och säger att dom har hittat din skoter totalt krockad mot ett träd några kilometer bort. Ser försäkringsbolaget att din skoter är modifierad kommer dom INTE att ersätta dig för några skador. Jag har själv råkat ut för detta om det är någon som undrar (inte på skoter men motorcykel)
Värst av allt är om du kör in i någon/något och skadar dig eller någon annan och det sedan blir problem med trafikdelen av försäkringen, hur det är med detta kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har vart med eller hört om ett sådant ärende.