Turbokit

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag lämnade in skotern på YC för nån dag sen (garantiärende trasig handtagsvärmare). Mekanikern frågade om jag hade Xenon-kit på skotern, vilket jag har. Enligt honom hade polisen blivit mycket hårdare och nu anmärker dom på allt utöver original - turbo, pipor.. Till å med Xenonljus och styrhöjare.. Var ska detta sluta? Han visste av flera verkstadskunder som råkat ut för detta.
Jag blev stoppad av Polisen för inte så länge sedan med xenonlysen. De kikade på lysena och tyckte de lös bra och undrade om det var roligare att köra i mörker nu med så bra lyse. Så mycket brydde de sig om xenon på skoter.
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Tror inte att smurfarna bryr sig om du har xeon på skotern. Är ju inte som efter vägen då man kan blända nån och ställa till en större olycka.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Jag har väldigt nyligen åkt dit för turbo på min nytro..
Åker imorgon 4/3 och regbesiktar..givetvis med skotern helt original förutom kompsänkningen :)

En skoter efter 1998 lr 1999 får du inte ens byta skidor eller en annan matta som tex har högre kammar pga att det förändrar skoterns acceleration, hanterbarhet ja listan kan göras lång, Iom att den är inte besiktigad/typgodkänd med dom grejerna OM lagens långa arm verkligen hård dra det...;/
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Jag har väldigt nyligen åkt dit för turbo på min nytro..
Åker imorgon 4/3 och regbesiktar..givetvis med skotern helt original förutom kompsänkningen :)

En skoter efter 1998 lr 1999 får du inte ens byta skidor eller en annan matta som tex har högre kammar pga att det förändrar skoterns acceleration, hanterbarhet ja listan kan göras lång, Iom att den är inte besiktigad/typgodkänd med dom grejerna OM lagens långa arm verkligen hård dra det...;/
Vad trist! Verkar som att det finns dom som åker dit då nu för tiden, tyvärr.. Hur mycket går reg. besiktningen loss på och hur mycket böter blev det? Var kan man utföra en reg. besiktning?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Du får inga böter eller meen personligen utan du får ett brev hemskickat från polisen om, Föreläggande om registreringsbesiktning och att den skall utföras inom 1månad.
Exakt vad det kostar vet jag inte hört 900-1250 ska snart dit, då vet jag vad det kostar.

För dig och jag som bor i Pite så är Luleå närmast (opus bilprovning storheten).
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Skulle det inte räcka med att ta bort tryckröret vid registreringsbesiktningen?
Att det sitter en roterande ljuddämpare samt ett förlängt insugningsör med insugskylare kan väl inte vara olagligt?
Eller kanske kanske dessa delar också är förbjudna även om dom inte ökar motoreffekten?
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Jag pratade med bilprovingen om detta, för man blir ju lite nervös när man åker turbo :) han sa att man måste även ha ett intyg från Yamaha att den är orginal. behöver du ett sådant eller går det bra ändå?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Regbesiktad UA 1250kr fattigare och det tog max 5min att göra det hela.
Skotern lämnade aldrig släpet änn heller spännbanden och var igång ca30sekunder för han ville bara lyssna på den.

Sen är det så att du måste ha ett intyg att skotern är återställd till ursprungskick/original. Beroende hur pass mycket din yamaha återförsäljare litar på dig ska det inte va något problem att du själv återställer den till original själv och dom skriver ett intyg åt dig så som jag gjorde.
Nu är skotern redan riven och Marklunds prylar ska tillbaka :)
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Jo de går till ljusare stunder nu!
Var en jävligt dyster och hektisk tid för nån vecka sedan.

Blir att passa på och göra en stor service innan man skruvar ihop den.
Ska prova CR9EK tändstift nu när tanken liks är borta, vilket påminner mig om hur jävulskt jävligare det är att montera trailtanken när man har den bakre kylaren..helt sjuk vad 2 kylarslangar extra kan ställa till det!
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Haha du får inte ge dig så enkelt!
Brukar gå fint att slå med en slägga på den uppvikta kanten på tanken intill bultarna.
Tycker annars även fast man har tanken så långt fram att bultarna är längst bak och att dynan passar precis med dess 2 bulthål så måste man ändå bli arg för att få dit huven?
Är det bara så att tankarna är lite sådär just i passform?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Även om du inte bytt topplockspackning måste det väl varit en hel del jobb med den där operationen med att demontera och montera turbokittet Wazabi? Räcker två dagars jobb?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Jo det är lite att ta tag i men de är inte så besvärligt egentligen.
Klart jobbigast är att montera luftburken och trailtanken.
Tömmer ingen olja eller glykol så man slipper allt de grisandet :)

Började idag med att "riva" isär den igen efter besiktningen vid 15.00 ungefär och slutade meka kl 18.00 och nu är det bara ogjort att plocka lös subframen.
allt som går till styre är löst, luftburken och även allt från styret och bakåt är helt borta.

Eftersom jag "jobbar" i ett kall garage så blir man lite ineffektiv mot kvällen nu när de är runt 15minus :)
Hade jag jobbat i ett varmgarage så hade det bara varit nå små skit grejjer kvar att göra imorrn så hade den varit klar, man har ju haft isär denna några gånger så man behöver inte fundera så mycket :)
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Lånade ett av Ntc.
Dom har bidragit till att det inte blev värre än lite skruvande så dom ska ha en grym feedback!

Så dom kan nog förvänta sig kanske en smörgåstårta som tack.