Turbokit

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hejsan! Jag börjar bli riktigt sugen på mcx180 turbokittet. Men jag är dock lite orolig för att man skulle kunna hamna i en kontroll och åka på körförbud och ny typbesiktning/regbesiktning..

Ni som kör turbomaskiner, hur vanligt är det att man råkar ut för detta? För kontroller sker ju här och där, framförallt kring påsken i fjällvärlden.. Är det nån som tvingats till att ta bort turbon efter en kotroll?

/M
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Har aldrig hört talas om något sådant på 10år. Det är ju inte en trimmad moped. Detta har diskuterats tidigare. Personligen anser jag att det är ingen skillnad på om du byter pipor osv på en 2takt eller sätter turbo på en 4takt. Avsikten är samma, effekthöjning.

Kollar polisen om du satt på pipor och slutburk lr kanske kollar dom variatorn -NEJ. Vad är skillnaden kontra turbo.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Just en kontroll skulle inte jag vara så orolig för, kör i och för sig inte på samma platser som polisen brukar röra sig.

Däremot förstår jag inte riktigt hur ni turbo-åkare gör med försäkring? Kör försiktigt? :) För jag antar att försäkringbolagen lär vara måttligt intresserade av att ersätta en så pass modifierad maskin.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag vart stoppad i en kontroll för två veckor sedan och dom ville kolla så jag inte var på sniskan och att jag hade regskylten monterad väl synlig.
Jag kör iof kompressor så det syns eller hörs inte mera än original, det enda som sticker ut är att jag har en laddtrycksmätare och en afr-mätare.

Ser du till att köra nykter och ha regskylten väl synlig så klarar du dig i 90% av fallen skulle jag tro, men jag har känslan att polisen kommer att bli hårdare på kontrollen av slutburkar/allt som låter mer turbo ect.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
det snackandes endel om att polisen skulle va hårdare mot ljudnivå till iår. tex kontrollera märkningen på slutburken.
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
tror mest folk är nojjiga kör man inte över planteringar i förbudsområden/gatukvarter eller i fyllan så skiter nog dom flesta poliser om nån slutburk eller en snorkel där bak men kör du som en tomhylsa så vill dom ju självklart göra livet så surt för dig som möjligt,så har dom bara kunskapen om maskiner och lite insatta så
kan man nog få lite svettigare slut på månaden när räkningarna ska betalas.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Men det finns väl ingen lag som säger att jag inte får ha turbo lika lite som att det inte finns någon lag på 2takt för trimm/effektökning.
Vart går i så fall gränsen, variatorkitt men inte pipor. Slutburk men inte powercommander. 4takts Turbo men inte 2takt turbo. Eller byt plats med valfritt ord. Det går att dividera hur långt som helst
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Men det finns väl ingen lag som säger att jag inte får ha turbo lika lite som att det inte finns någon lag på 2takt för trimm/effektökning.
Vart går i så fall gränsen, variatorkitt men inte pipor. Slutburk men inte powercommander. 4takts Turbo men inte 2takt turbo. Eller byt plats med valfritt ord. Det går att dividera hur långt som helst
Japp, det finns lagar mot att fördubbla effekten på en skoter.
Helfordonsgodkännande innebär att man (om man ska hårddra det) nästan inte får ändra något alls.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Japp, det finns lagar mot att fördubbla effekten på en skoter.
Helfordonsgodkännande innebär att man (om man ska hårddra det) nästan inte får ändra något alls.
Vart går gränsen... Det verkar vara så att folk tror det är helt ok på en 2takt bara för att man gjort det i decennier. Jag ser inte skillnad att möta polisen med en vässad 2takt lr en turbomaskin.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
lagen säger väl max 10% effekt ökning i motorn.
sen går det ju att försäkra skotern med turbo och det har ni säkert redan läst här i någon annan tråd.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Antar att det är ganska lungt då.. Men risken finns ju alltid förstås. Skulle vilja veta om någon turboåkare fått problem med detta.. Angående försäkringen så antar jag att man kör bara med trafik ifall man turbokonverterar. Trafik måste väl funka ändå. Sen får man ta smällen ifall man kör sönder nåt..

Jag måste ju försöka få lite mer effekt i nytron, som det är nu så hänger man ju inte med en 2-takts 800.. och det svider ju lite grann... en turbo skulle ju råda bot på detta..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vart går gränsen... Det verkar vara så att folk tror det är helt ok på en 2takt bara för att man gjort det i decennier. Jag ser inte skillnad att möta polisen med en vässad 2takt lr en turbomaskin.
Sant! Det är lika för alla och det handlar om hur grinig polis man träffar.
 
Last edited:

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jag hörde från en som jobbar som skadereglerare på Länsförsäkringar angående turbo konvertering på yamaha skotrar.
Han sa så här: Om man medelar att man har turbo till dom så ersätter dom skotern som en standard skoter vid en eventuell krash OCH du får igen grejerna.

Om du inte medelar så är skillnaden att du inte får igen turbogrejerna.

Skulle inte bli någon högre premie och dom resonerade så här pga att turbokonvertering är så vanligt bland yammi åkare.

Jag har dock inte kollat sanningsgrejen i detta.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag hörde från en som jobbar som skadereglerare på Länsförsäkringar angående turbo konvertering på yamaha skotrar.
Han sa så här: Om man medelar att man har turbo till dom så ersätter dom skotern som en standard skoter vid en eventuell krash OCH du får igen grejerna.

Om du inte medelar så är skillnaden att du inte får igen turbogrejerna.

Skulle inte bli någon högre premie och dom resonerade så här pga att turbokonvertering är så vanligt bland yammi åkare.

Jag har dock inte kollat sanningsgrejen i detta.
Schlorven, det där skulle jag ta med en STOR nypa salt.

Mera troligt scenario är om du får en vagnsskada på skoten efter att du tex kör in i en sten så kör du som vanligt in skotern till repverkstaden, försäkringsbolaget skickar ut sin kontrollant för att titta på skadorna och ser/fattar han då att det sitter en turbo/kompressor så kommer garanterat INGEN ersättning utgå.

Ett annat scenario är att din skoter blir stulen, du är jävligt ledsen att din fina skoter med över 70.000kr investerat i turboprylar är borta, polisen ringer och säger att dom har hittat din skoter totalt krockad mot ett träd några kilometer bort. Ser försäkringsbolaget att din skoter är modifierad kommer dom INTE att ersätta dig för några skador. Jag har själv råkat ut för detta om det är någon som undrar (inte på skoter men motorcykel)

Värst av allt är om du kör in i någon/något och skadar dig eller någon annan och det sedan blir problem med trafikdelen av försäkringen, hur det är med detta kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har vart med eller hört om ett sådant ärende.
 

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
Är det någon som har försökt typa in en turbomaskin? Det skulle ju lösa alla ovanstående problem med huruvida en effektökad maskin är laglig att framföra och möjlig att försäkra. Skulle kunna vara ett bra projekt för Snowmobile att utröna i tidningen?
 

cornerlake

Medlem
17 feb 2011
14
0
1
Måste bara svara här (gör inte ofta det) men det verkar vara fruktansvärda vanföreställningar i detta ämne.
Är det anmält till förs bolaget att turbo sitter monterad på tex Nytro är det ca 1000:- dyrare premie.
Skiljer säkert en del mellan försäkringstagare men det är i alla fall 3st som jag VET som fick den ökningen i år/säsong.
Året innan var det ingen skillnad i premie.
Skotern ersätts som vilken vanlig skoter som helst MEN det blir ingen värde ökning vid en ev inlösen pga turbon.
Borde såklart skilja på olika bolag men vid skrivande stund så gäller detta på Länsförsäkringar Västerbotten.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ringde till folksam och hörde (pappas försäkringsbolag) om turbo då han körde nytro för några år sen. Då sa dem iaf att skotern var trafikförsäkrad men att turbon osv inte ingick i värderingen. Lika som dom skulle räkna på pipor/tillbehör.Men det har nog ändrats. Blev aldrig någon turbo för han dock, trotts påtryck av oss andra.

skickat via tapatalk från S3an
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har blivit stoppad i nykterhetskontroll av Polisen för ett par år sedan, dom såg mycket väl att det var turbokonverterat och kommenterade det med: "Den där går väl aningen bättre än våra turbomaskiner?"
(T660 körde dom)
Har aven knackt tunneln på ovanstående maskin.
Lämnade aldrig in den utan bytte själv-hittade en beg via NTC.
Klart att det hade blivit billigare att ta det på förs, men tänkte att jag "sparar" förs bolaget på den skadan utifall det skulle bli totalskrot nångång-vill helst inte ha med dom att göra öht.
En stund körde jag enbart med halv, men prisskillnaden mellan hel och halv var såpass liten att jag hellre betalar för hel och har en teoretisk möljighet att få den repad vid skada-än att inte ha ngn chans alls.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Jag lämnade in skotern på YC för nån dag sen (garantiärende trasig handtagsvärmare). Mekanikern frågade om jag hade Xenon-kit på skotern, vilket jag har. Enligt honom hade polisen blivit mycket hårdare och nu anmärker dom på allt utöver original - turbo, pipor.. Till å med Xenonljus och styrhöjare.. Var ska detta sluta? Han visste av flera verkstadskunder som råkat ut för detta.
 

thebear

Medlem
13 dec 2008
40
0
6
Mitt i naturen
Trasig handtagsvärmare är standard på Nytro! Usch för sånt. Man kanske ska bort snorkeln och sätta filtret under sadeln istället då så den inte väcker uppmörksamhet. Skulle bli så fantastiskt bökigt att plocka bort turbo och åka på regbesiktning. :(