Dreva ner nytro x-ride

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hejsan! Jag skulle vilja höra om det är värt att dreva ner x-riden? Som standard är det ju 22/40 i drivning, jag hade tänkt byta kedja till en 68 länkars och sätta in ett 20 tänders drev, alltså då blir drevningen 20/40. Såg att det var 18/40 drevning i usa på samma maskin..

Vad är fördelarna med att dreva ned? Den blir väl rappare i accet men tappar i toppfarten, men hur blir skillnaden vad gäller lössnökörning/ledåkning?

Hur mycket tappar man i toppfart om man drevar ner två kugg? Som jag har nu så segar skotern nog sig upp till ca 140km/h men jag tror inte att den går särskilt mycket fortare än så på mätaren. Kommer man att tappa mycket i toppfart?

Sen har jag ju haft lite problem med att motorn går mot övervarv vid vissa fören, detta borde ju bli värre med neddrevning. Jag har dock ställbara supertips vikter så jag borde ju kunna justera detta.

Sen undrar jag vilken drevning som är bäst till mcx180 kittet eftersom jag förmodligen kommer att sätta dit ett sådant i framtiden?

/M
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
20/40 med 68 länkarn går inte! 19/40 går men inte 20/40. Fungerar jätte bra med framtida effekt. Lagom rapp och lagomt med fart när det behövs. Mkt snäll mot remmarna också.
Den som bestämde 22/40 på dessa maskiner måste ha varit på fyllan!!
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det går utmärkt med 68l till 20-40, Helt rätt drevning utan turbo.
Skulle köra med 22-40 med turbo.Har monterat flera 180 kit&fixat variatorerna med gott resultat.
Variatorerna måste fixas så att den varvar 8800-8900.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det går utmärkt med 68l till 20-40, Helt rätt drevning utan turbo.
Skulle köra med 22-40 med turbo.Har monterat flera 180 kit&fixat variatorerna med gott resultat.
Variatorerna måste fixas så att den varvar 8800-8900.
Det går inte med 68 länkars, testade senast i förra veckan! Kanske med våld och utan sträckare.
 

PFE

Medlem
22 jan 2012
20
0
1
Märkligt! Jag har 20/40 med 68länk på min x-ride. Monterat utan våld ;)
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Då kanske man låter bli att kosta på en neddrevning om man ändå ska på med turbo nästa säsong, om 22/40 funkar bra med lillturbon!
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Märkligt! Jag har 20/40 med 68länk på min x-ride. Monterat utan våld ;)
På min MTX gick det inte än hur ja försökte. Kör 20/40 med 70s kedja nu och det fungerar, så om man ska dreva ner till 20/40 behöver man inte byta kedja ialla fall. Man spara ju nästan 1000:- iaf;)
 

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Jag kör med 18/40 på min X-ride, topfart 120km varv 8900 vid de tillfället. Mkt rappare givetvis och helnöjd. Behöver ju inte så jävla fort, hellre att man vet att kraften finns där då den verkligen behövs :)
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Ett enkelt fix om du skall köra original är att köpa 14,5mm rullar&borra bort
yttersta niten.Mjukt inslag matar på lite bättre.
Rullarna rekommenderar jag till turbo kitten.
 

Tobbetok

Medlem
21 jan 2013
14
0
1
Gävle
Jag kör med 18/40 på min X-ride, topfart 120km varv 8900 vid de tillfället. Mkt rappare givetvis och helnöjd. Behöver ju inte så jävla fort, hellre att man vet att kraften finns där då den verkligen behövs :)
Vart har ni köpt dreven ifrån?
Funkar på både 18/40, 19/40 med orginalkedjan? Är ny på forumet och med nytro :)
 

Tobbetok

Medlem
21 jan 2013
14
0
1
Gävle
Vad är det iptimala att dreva ner en x-ride för att kunna smyga istället för aggressiv start?
Är det 22/40 orginaldrevning på den?
Funkar det att dreva ner till 20/40 med orginalkedja? Hur mycket skillnad kommer det göra?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är inte drevningen som gör att de hugger i hårt när du ska åka iväg.
Tror man brukar montera en primärfjäder med lägre starttryck för att man ska kunna smyga iväg på ett bättre sätt.
Nån av Yamaha-killarna här vet säkert vilken fjäder som kan vara lämplig.
 

Tobbetok

Medlem
21 jan 2013
14
0
1
Gävle
Ok, hittade någon som skrev om vit-blå-vit. Det i kombination med att dreva ner, för man får väl bättre vrid i motorn på lägre varv väl och förlorar topphastighet? Jag kommer aldrig rejsa men leka i led och lite skog mer. Då har jag ingen nytta av topphastighet, men av styrkan! Jag tar gärna emot tips, skruva gillar jag :)
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Du kan montera en primärfjäder från venture kommer inte ihåg start och sluttryck.
Jag hade det på min x-ride och den blev inte lika ryckig från start då.
 

Tobbetok

Medlem
21 jan 2013
14
0
1
Gävle
Du kan montera en primärfjäder från venture kommer inte ihåg start och sluttryck.
Jag hade det på min x-ride och den blev inte lika ryckig från start då.
Ok! Från vilken venture var den fjädern? Eller sitter det samma fjäder på dom alla? Kommer du ihåg färgerna på den?
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Ok! Från vilken venture var den fjädern? Eller sitter det samma fjäder på dom alla? Kommer du ihåg färgerna på den?
Ring Ntc modshop och fråga de vet precis vilken fjäder jag menar.
Trodde jag hade förpackningen kvar men icke !