Lynx 3700 samt Lynx 3900

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Ni som äger/kört dem, hur upplever ni dem jämfört med andra lössnö maskiner?

Haft några fel?

För / Nackdelar med skotern?

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har bara kört 3900an, och jag gillar den. Sänkte styret till en nivå som passade mig och den blev riktigt lättkörd, jag är 175-176 och satte dit en 2tumshöjjare, orginal är 5tror jag. En Arctic åkare fick kliva av sin HCR800 för att testa Lynxen och upplevde den som väldigt lättkörd.
Man får tyvärr trampa bort snö från fotstegen ofta eftersom det är små hål, har bara varit ute när det varit ett par minusgrader och då fastnar det inte iaf.
Boggien gillar verkligen klättring. inte så jättemycket snö häromkring men jag upplever att den inte alls skulle ha några bekymmer i djupare snö. Den strävar efter att kliva upp ur snön när man ger på.

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Har en 3700 funkar klockren, jag tycker den går riktigt bra i snön men mycke är nog tack vare mattan den går att köra riktigt fort i djupsnö, även på led går den riktigt bra känns inte smal och vinglig som jag trodde den skulle göra. Har kört drygt 100 mil nu och är supernöjd, lättkörd,rolig och lätthanterlig.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Äntligen lite info.

Kan du jämföra den mot andra lössnömaskiner du kört.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Provat en 3700, kändes bättre än freeride 137 i boggien. Kändes som den strävade uppåt i lössnön medan jag tyckte att freeriden ville bara leka genom skidres och meterdjupa kanaler vid mattspinn.
Nu körde jag iof bara upp en myr och lite småklättring i en max 10meters mesbrant, men det räckte för dom intryck jag han införskaffa.

Kändes lite grand som samma skoter fast en annan boggie/boggiesetup.

antonmp

Aktiv medlem
13 dec 2011
54
0
6
Kiruna
Har en 3900 och den känns faktiskt grymt skön att köra, jag har kört ungefär 115mil med den.
Den paddlar på grymt bra i djupsnö och även i branterna, dock kan den kännas aningen "bångstyrig" när man skrå kör.
På leden törs jag lova att man kör ifrån vilken original skoter man vill i längderna 150" och uppåt tack vare pps boggien. Blade skidan känns klockren och i en klass för sig jämfört med BRPs andra skidor.
Däremot har finnarna inte tänkt till alls på vad dom har stoppat dit för fotsteg på en lössnömaskin, så dom är totalt värdelösa... Annars en riktigt fin maskin :)

figo

Aktiv medlem
1 feb 2011
92
0
6
Kiruna
Nöjd med 39an överlag. Lite "oxig" i skogen och när man sidehillar. Fin på leden för sin längd. Grym framkomlighet! Värdelösa fotsteg!

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Blade skidorna är mycke bra, jag har nyligen provat nya summit t-motion den var grym i snön, otroligt lättkörd inte det minsta nervös som min kan vara ibland i sidehill i skog, om man korsade andra spår så kändes det inget.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag tyckte också att 3900an var bångstyrig första provturen. Fixade lägre styre och lite fjädringsjustering enl finnarnas rekomendationer och nu upplever jag den som riktigt lättkörd. Visst är det troligtvis ingen summit XM eller Pro RMK dock är ju Lynxen Freeride bred över framvagnen och det känndes som att jag utan bekymmer kunde lämna övriga deltagare bakom mig när det gällde transport på gropig led. Alla märken utom Yama var representerade i helgen.

Små saker som jag gärna hade sett där redan från början:
Ski-doos nya styrspindlar
Lägre styrhöjjare, iaf en orginal som tillbehör
Ski-doos flex edge matta
Samma hål som orginal i fotstegen fast dubbelt så många placerade omlott.
Dyna som inte har den där humpen längst bak.
Skidorna skulle ha haft bortkapad ytterkant längst bak, lätt fixat.
Vill man ha den ännu smidigare så finns det ju smal framvagn att köpa till ett bra pris.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Nån som kan jämföra en 3700 med en summit 600 2013? JAG tror nog att summiten är snäppet bättre drevad och finare i lössnö, men jag börjar fundera på en 3700 nästan till nästa år, verkar redigt fina

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Köp en 800 i sånna fall? Skiljer inte jättemycket mellan dom. Samma drevning på summit 600 och boondocker 600 (19-49). Hade valt lynx om du inte BARA kör offpist/puder.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
nej hojja inte 800 tar ju bara rem och vibrerar sjukt mycket i chassiet/styrstång... men tror nog inte det blir byte skulle dock vart kul men inte större skilnad på dem ändå

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
nej hojja inte 800 tar ju bara rem och vibrerar sjukt mycket i chassiet/styrstång... men tror nog inte det blir byte skulle dock vart kul men inte större skilnad på dem ändå
Ligger på uppåt 100 mil på min Bd 3700 och min 800 tar då Inge rem alls, kör en hel del puder. Durrar lite i chassiet pga mattan med 60 mm kammar, annars anser jag att motorn är klockren! (helnöjd än)

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Känner flera som kör brp 800 å ingen har tagit rem och inga större vibbar så brp:s 800 är betydligt bättre nu än förut i och med e-tec.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
okej är bara lite rädd för 800 för flera kompisar har 800 e-tec 2012 och dem har tagit nån rem sen ser man när dem har på tomgång att styrstång/fotstöd vibrerar mycket, verkar vara en del som tar rem och andra inte, antar att det är för att dem inte pressar maskinerna

ivaron

Aktiv medlem
10 nov 2012
64
0
6
Vad varvar era maskiner. Har ni ställt om variatorn... Man kan ju ställa om den. Min står på 2an men känns lite seg till 8000