Vems försäkring gäller?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Funderat över en sak.
Om jag har lämnat in skotern till en handlare för service/garantijobb/uppdateringar eller dyl, och skotern blir stulen från firman.

Är det min försäkring som drabbas eller är det företagets?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Fick inbrott i bilen när den stod på inhängnat område hos en verkstad och det fick jag ta på min egen försäkring.

Ringde runt och fick det bekräftat, tyckte själv att verkstaden/handlaren skulle vara ansvarig för bilen men så var inte fallet.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Det hade jag tyvärr så jag vet av egen bister erfarenhet att du har fel där...
Hände mig då jag lämnade in pappas bil på verkstad i sthlm. Inbrott och lite skador i kupen, blev pappas försäkring men verkstaden gick in och betalade självrisken och snällt nog stod för servicen.

skickat via tapatalk från S3an

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Har du lämnat in din skoter på firma och den blev stulen? Oavsett vad vilket försäkringsbolag säger så skulle jag kräva att få ut en nyservad XF800 imorgon utan att betala mer än vad servicen kostar!

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Det hade jag tyvärr så jag vet av egen bister erfarenhet att du har fel där...
Då skulle du inte behövt stå för de.
Kollade lite lätt i verkstads juridiken idag angående detta.
OBS detta gäller för bilverkstäder.
Om kunden lämnar bilen innan för inhägnad och bilen är olåst så är de verkstaden som har ansvaret, skulle den vara låst är de kunden.
Skulle kunden tala om att han har dyra saker verktyg etc så är de verkstadens ansvar.

Är väldigt håriga linjer där å svårt att veta kan scanna in de imorgon å lägga hit om de är någon som vill (hann inte med de idag)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Då skulle du inte behövt stå för de.
Kollade lite lätt i verkstads juridiken idag angående detta.
OBS detta gäller för bilverkstäder.
Om kunden lämnar bilen innan för inhägnad och bilen är olåst så är de verkstaden som har ansvaret, skulle den vara låst är de kunden.
Skulle kunden tala om att han har dyra saker verktyg etc så är de verkstadens ansvar.

Är väldigt håriga linjer där å svårt att veta kan scanna in de imorgon å lägga hit om de är någon som vill (hann inte med de idag)

Det som hände mig var att jag lämnade in bilen, fick den plockad ren på saker.
Pratade såklart först med firman som sa att det gick på min egen försäkring, snokade sedan reda på företagets försäkringsbolag som tyckte samma sak

Konsumentvägledaren sa samma sak.

Slutligen pratade jag med försäkringstagarnas förening som även dom efter visst överläggade sinsemellan höll med om att det var min egen försäkring som skulle användas.

Har detta inte ändrats de senaste åren så är jag stensäker på att detta gäller.
Ringde verkligen ALLA för att hitta något sätt att få företaget att stå för det, för även jag tyckte det var sanslöst att jag ska stå för kostnaden när dom har ansvar över bilen

K-len Det tråkigaste med historien och anledningen till att jag verkligen tryckte på och ringde varenda människa inblandad för att försöka får rätt var att bilen jag hade var trafikförsäkrad.

Var 23 då och helförsäkring på en Bmw 525 även fast det var en -91 var svindyr.
Bilen var inte värd många kronor så det blev trafikförsäkring.

Förlorade saker ur bilen för en bit över 10 lakan, inte fått en krona av detta på någon försäkring som företaget hade.

Kan ju va värt att kolla med handlaren vad som gäller när man lämnar in en skoter på service under "offseason" och man inte har den försäkrad.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har du lämnat in din skoter på firma och den blev stulen? Oavsett vad vilket försäkringsbolag säger så skulle jag kräva att få ut en nyservad XF800 imorgon utan att betala mer än vad servicen kostar!
Nä min har inte blivit stulen vad jag vet iaf :)
Dock intressant att veta ifall det skulle inträffa då det är mycket stölder nu för tiden.