Projekt Viper XTX 2014

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Ja man får väll hoppas på det! Det enda possitiva med den här soppan än så länge måste ju vara för Yamaha folket! Ni kan ju köpa en m800 och montera viper plast å vips har ni en trevlig SNÖ skoter med en RIKTIG skoter motor!
Hmm få se nu, nytro motorn kissar ju på arctic fyrtaktar motorn? Undra annars varför arctic vill ha den?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hmm få se nu, nytro motorn kissar ju på arctic fyrtaktar motorn? Undra annars varför arctic vill ha den?
Säger inte emot då det var några år sedan jag jobbade på Yamaha och skruvade nytro...

På vilket sätt spöar nytro motorn acn?

Åter igen, säger inte emot, blir gärna överbevisad så jag inte mår så dåligt över denna fusion.

Yamaha har mer effekt på pappret... Men att ta exempelvis 300hk på acn är ju enklare och framförallt billigare än Yamaha.

J

Jona$

looks like a genuine arctic cat. definitely not built in japan. self tapping torx head screws everywhere that will strip out after removing them 2 or 3 times.

chassis is all old technology riveted sheet metal, tubing welded and bolted....no precision lightweight cast aluminum bulkhead parts....really? Yamaha has incredible technology for this (so does polaris for that matter)

the gauge, key switch, 12v outlet, handlebar pad, switches scream made in china.

the header is a hack job

the japanese yamaha engineers must be ready to slit their wrists after looking at these pics

oh and don't forget your metric AND SAE tools when you pack your lightweight tool kit

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag tycker detta med nya viper är ur löjligt !det är ju en artic med yamaha motor och dekaler på och inte nån ny yamaha ? Varför ska den då säljas som en yamaha !

Isf borde ju artic heta suzuki lol. ,

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Jag tycker detta med nya viper är ur löjligt !det är ju en artic med yamaha motor och dekaler på och inte nån ny yamaha ? Varför ska den då säljas som en yamaha !

Isf borde ju artic heta suzuki lol. ,
Är en Lynx en Ski doo i din ögon också?

Tycker tvärtemot angånde nya viper, tycker den är frän :) Dock tycker jag att det är lite synd att Yamaha inte har egna reglage å så på styret osv, men om man får ge dem lite tid att landa så kanske det på sikt kommer att lösa sig. Kan också tilläga att japaner ser sina produkter i de närmaste heliga och de skulle absolut inte bara kasta ner en yamamotor i en AC utan att testa först och ha kvalitetskrav på ACs prylar.

ska dessutom bli kul å se nya vipern med turbokit åka åttor runt gamla nytron ;)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nä men denna är ju nästan 100% lik en artic :)
är det nått som skiljer i designen förutom dekaler och färgerna Och motorn då?

Men det blir säkert en grym skoter det tvivlar jag inte p :)
Men jag tycker att det är trist när ett märke tar grund designen från ett annant och slänger på egna dekaler och sen kallar den för sin nya modell.

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
I min värld är det enklare att byta ut delar, än att eftermontera.

Tror du det är lika enkelt att ta 250hk ur en 1,8 Audi, som en 1,8T Audi?
Jag trodde att du visste, jag vet, det är ingen lek att få ut 300hk ur en 1100T motor.
Och dessa s.k. 300hk kit får smisk av MCX270, så man ska inte tro på allt som påstås i försäljningssyfte.

Using Tapatalk on Android ICS pad.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tror inte på någon försäljare. Framförallt inte de som säljer AC då de överlag(av egen erfarenhet) ljuger, överdriver och snackar skit.

Vet inte alls hur en AC går mot en nytro då det gäller 4t turbo.

Vet däremot att köper jag en AC med nytro motor skulle jag aldrig köpa ett turbokitt av mcx, skulle hellre åka t660 turbo(och det kommer aldrig hända).

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nu är det ju så att arcticen kommer ur kartongen MED turbo,när det gäller yamaha,så är det sug motor som gäller ur kartong(än iallaf.)så alla vet ju vilken maskin som går bäst?,dock har man tjock plånka&vill spendera ett omotiverat antal tusen kronor på effektökning&div.modifikation,så kan man ju diskutera detta i oändlighet,det som är bättre nu(för dom som köper en yamacat)är ju att man behöver förmodligen endast satsa på motorn...inte på framvagn,boggie,tunnel mm.