supertip vikter..

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hej!

Jag har satt in supertip vikter i min nytro x-ride för att hålla varvstoppen i schack eftersom jag har haft problem med övervarv. Jag har ju lyckats få till så den slutat övervara, men nu vill den istället varva lite för lite istället. Den varvar ju upp mot 9100v/min under acceleration, men när den har kommit upp i fart orkar den bara varva ca 8200 v/min. Den ska väl lägga sig runt 8700-8900 v/min för att det ska vara optimalt? Hur ska jag vikta för att få till detta?

Jag har i dagsläget viktat enligt följande på supertips 50g xy grundvikt: 14g i hälen, 6g i mitten och 4g på toppen.

Ska jag lätta på hälen eller toppen för att få upp "slutvarvet"?

Jag provade senast att ha 14g, 4g, 2g men då gick motorn hela tiden mot varvstoppen..

Verkar svårt att hitta nån optimal setup tycker jag.. vet inte hur många gånger jag skruvat i och ur dessa vikter.. dock har jag aldrig provat att ändra på viktningen i hälen utan alltid kört max där (14g) eftersom ntc i Arvidsjaur tipsade om det. Men vad kan jag vinna på att ta ner vikten litegrann i hälen?

/Micke
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Du behöver mer vikt i hälen om det går?
Tag bort 2g i topp&behåll mitten.
Du skall försöka att nå 8800 från start till topp. 9100 är för mycket.
Det ger en del skruvande men det fårman ta.
Se vikterna som att hälen är start&lågfart mitten mellan register toppen som slutvarv.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Enklaste är nog att stoppa i en primärfjäder med mjukare starttryck och hårdare sluttryck, mer än 14g kan man inte få i hälen.
Helt optimalt kan vara svårt att få utan att byta helix, men med fjäderbyte kommer du närmare i alla fall.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Du behöver mer vikt i hälen om det går?
Tag bort 2g i topp&behåll mitten.
Du skall försöka att nå 8800 från start till topp. 9100 är för mycket.
Det ger en del skruvande men det fårman ta.
Se vikterna som att hälen är start&lågfart mitten mellan register toppen som slutvarv.
Det går ju inte att gå dit mer vikt i hälen, 14g är max. Om jag då tar bort ett eller två gram i toppen så lär den väl varva ut ännu mer än 9100? Förmodligen går den mot stoppen oxå.. Går ju inte att få till optimalt, detta..
 
Reactions: hcrsweden

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Enklaste är nog att stoppa i en primärfjäder med mjukare starttryck och hårdare sluttryck, mer än 14g kan man inte få i hälen.
Helt optimalt kan vara svårt att få utan att byta helix, men med fjäderbyte kommer du närmare i alla fall.
Förslag på lämplig fjäder? Var köper man lämpligast såna?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Vilka rullar kör du med? Är det original rekommenderar jag att byta till 14.5mm
Det ger ett mjukare inslag&gör att vikten "blir tyngre aggresivare".
Jag kör själv alltid med dom rullarna.
Eller en dubbelslipad helix 43-39 Tex.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Vilka rullar kör du med? Är det original rekommenderar jag att byta till 14.5mm
Det ger ett mjukare inslag&gör att vikten "blir tyngre aggresivare".
Jag kör själv alltid med dom rullarna.
Eller en dubbelslipad helix 43-39 Tex.
Jag kör med original rullar. Det enda som jag bytt i variator är vikterna. Förslag på var man lämpligast köper rullar och fjädrar löst? Verkar ju oftast följa med i variatorkit av olika slag..

/M
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Detta fick ja som svar när jag frågade ulmer racing angående 55XY
The 55YX weights are very aggressive and cause traction to be an issue in snow and can be inconsistant due to the hard upshift of them. I like to run the 50Y weights myself.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Vilka rullar kör du med? Är det original rekommenderar jag att byta till 14.5mm
Det ger ett mjukare inslag&gör att vikten "blir tyngre aggresivare".
Jag kör själv alltid med dom rullarna.
Eller en dubbelslipad helix 43-39 Tex.
Hur tror du det skulle funka med en shockwave helix? Skulle man kunna få till variatorn bättre då tro?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Jag skulle prova med 14/6/3, dvs 2tungsten i botten 6brickor i mitten och 3brickor fram.
Var dock riktigt noga att du monterar brickorna så att längst fram där du har 3brickor totalt att du har 2brickor på samma sida på varje vikt så du inte får obalans!

Konstigt att din vill varva så pass högt ändå då du ej har turbo.. Jag kör 55g bas vikt sen 14/4/4 och en rak 43as helix istället för en rak 39a med 240hk, vore fanken om det inte skulle gå att få till utan fjäder byte :/
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Jag skulle prova med 14/6/3, dvs 2tungsten i botten 6brickor i mitten och 3brickor fram.
Var dock riktigt noga att du monterar brickorna så att längst fram där du har 3brickor totalt att du har 2brickor på samma sida på varje vikt så du inte får obalans!

Konstigt att din vill varva så pass högt ändå då du ej har turbo.. Jag kör 55g bas vikt sen 14/4/4 och en rak 43as helix istället för en rak 39a med 240hk, vore fanken om det inte skulle gå att få till utan fjäder byte :/[/QUOTE

Nu har jag just skruvat dit nya inställningen som blev 14g, 8g, 2g. Får se i morgon hur det blev. Jag är ruskigt less på att skotern inte vill gå som den ska. Köpte ju denna för att få en hyfsad ny och rolig skoter. Jag känner mig inte alls så nöjd med denna. Gamla rx1 mountain som jag hade tidigare var roligare. Mer lättkörd och inget variatorjusterande hela tiden.. enda fördelen hittills med denna är att den tar sig fram bättre, men den är ju ändå långt från 2-taktarna. Fast en turbo skulle nog göra hela skillnaden om man nu bara får till variatorinställningarna...
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Den gick inte alls med org vikterna då?
Min gick då bra med dom igår då den var original när jag provkörde innan besiktning :)
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Den gick inte alls med org vikterna då?
Min gick då bra med dom igår då den var original när jag provkörde innan besiktning :)
Nä, jag har som alltid haft problem med att den gått mot varvstoppen med originalvikterna, däremot drevade jag ju ner den för en vecka sedan till 20/40 så då träffade den ju varvstoppen ännu mera..
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Aha jo de går nog bra fortare med 2kugg mindre.

Får se imorrn hur det går med 14/8/2, vore fan om den övervarvar med det.
Gör den det har du fått nå värsting exemplar till nytro motor!!

Kusinens xtx 180kitt med shockwave kör 50g bas vikt med 14/4/2 om jag inte minns fel och den ligger perfekt i varv.