supertip vikter..

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Nu har jag testat igen.. Det gick hyfsat bra. Motorn varvade nån enstaka gång mot stoppen men inte mycket, dessutom var det halkigt före (isigt med lite nysnö på) så det gör ju oxå sitt till. Däremot varvar den inte mer än kanske 8300v/min i högre hastigheter. Jag hade därför tänkt testa med att ta bort 1g på toppen och 1g i mitten, alltså 14g/7g/1g

Funkar inte detta får jag prova nåt annat.. Nu är de mindre rullarna (14,5mm) beställda i alla fall.. Är sugen att beställa shockwave helix oxå då dessa går att justera.. Annars blir det ju dyrt att köpa ett gäng helixar innan man hittat rätt.. Men man vet ju inte hur bra shockwave funkar däremot.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Nu har jag testat på 14/7/1

Tyckte inte det blev så stor skillnad.. Motorn vill inte riktigt varva ut på hög fart, utan lägger sig på ca 8200 varv/min.

Nu har jag gjort en sista justering, tagit bort 1g på toppen, alltså 14/7/0 så får man se hur det går! Ids inte testa mer utan nu får det vara så här över helgen då jag far till ammarnäs! Förhoppningsvis funkar det att ha de så här.. Verktygslådan och supertip-kitet får dock följa med om man behöver justera! Man börjar ju kunna byta vikter i ett rasande tempo nu för tiden! Skulle nog fixa det med förbunda ögon skulle jag tro :)
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Tag med orginal vikterna om du hinner få rullarna,
Kompisen körde ifjol sin X-Ride med 14,5:rullar bort borrad yttre nit,dock med 22-40 drevning
det funkade bra.
Borde funka med 20-40 med niten kvar!
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Tag med orginal vikterna om du hinner få rullarna,
Kompisen körde ifjol sin X-Ride med 14,5:rullar bort borrad yttre nit,dock med 22-40 drevning
det funkade bra.
Borde funka med 20-40 med niten kvar!
Blev visst inte några rullar från yc.. De visste inte vad det var för storlek utan hade bara rullar till de olika modellerna, och då får jag ju samma som sitter på. Dessutom kostade de 450 kr styck.. Tyckte det var dyrt. Vet du av nån annan som säljer rullar, behöver väl inte vara original heller.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det finns inga eftermarknads rulla. Pratar du med Yamma center i Luleå så ve dom mycket väl vad
dom skall beställa. Dyra ja.

Part NR 8CR-17624-00-00
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
vet inte vad du har för sekundärfjäder, men prova att spänna den till 90 om du har den vita och kolla om den orkar hålla imot lite mer, så den inte växlar ut för fort. Den vita är ju Yamahas hårdaste sekundärfjäder.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Spänner du den mer får du problem med att den går mot varv stopp vid låga farter,
sen skall man aldrig höja toppvarvet med sekundär variatorn.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Spänner du den mer får du problem med att den går mot varv stopp vid låga farter,
sen skall man aldrig höja toppvarvet med sekundär variatorn.
Nä, jag fick oxå råd av ntc att inte röra sekundärvariatorn utan i stället justera i primären!
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
har jag inga problem med att den går på varvstoppen, men å andra sidan har jag ett helt V-kit, men annan helix också. Nu men snurra kör jag inte med 90 grader, men har inga problem med att göra det. men innan snurra körde jag med 90 grader.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Det finns inga eftermarknads rulla. Pratar du med Yamma center i Luleå så ve dom mycket väl vad
dom skall beställa. Dyra ja.

Part NR 8CR-17624-00-00
Tydligen hade Kn-racing eftermarknadsrullar (thunder products) som var billigare (950:- för tre) samt minst lika bra som oem enligt dom själva. Blev såna då Yamaha rullarna var slut.. Oem kostade 1050:-.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Du skall inte deppa för att du inte får ner varvet,jag brukar se det som ett angenämt problem,det
betyder att du har en stark motor.
Det är tyvärr ganska mycket skruvande för att få till en variator setup man e nöjd med.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Du skall inte deppa för att du inte får ner varvet,jag brukar se det som ett angenämt problem,det
betyder att du har en stark motor.
Det är tyvärr ganska mycket skruvande för att få till en variator setup man e nöjd med.
Vi kämpar på, Nytron å jag! Ibland sneglar man dock mot Apex xtx/mtx med styrservo!! Fast det blir nån annan säsong isf.