Mattan på nytro x-ride..

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hej! Är det bara mattbyte som gäller för att få bukt med originalmattan som helt saknar fäste? Kammarna är ju så mjuka och böjer sig. Har någon provat kapa kammarna? Hur har det funkat isåfall? Hur mycket har ni kapat kammarna?

/M

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
japp bara byta eller kapa kapade ner min till 48mm funkade bra men köpte en camo extreme 57mm å de är en stor skillnad. men en kapad har bättre fäste än en icke kapad.

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
Ja den är rätt mjuk, kör man mycket led osv kan man prova peak 2.5 mattan, du får byta drivhjul till 2,86" delning, men sen har du nog en matta som biter bra i lite hårdare fören/spår.

fördelen med en riktigt mjuk matta, ta tex polaris pro rmk, är att de flyter väldigt fint i snön, matar bättre i lös fluffig snö, gräver inte lika djupt. men då på led är de snorhala..

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Jag drar familjen i pulka i helgen och det går knappt att köra om det går lite uppför.. Slirar konstant! Jag tror inte mattbyte är aktuellt än då det är rätt så dyrt och jag är less på att lägga ut pengar på denna ofärdiga maskin, men man får fundera på att kapa kammarna då!

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Har du ett isigt spår under så spelar de ingen roll vad du monterar för matta.. då gäller dubb...
Det var vanlig ledkörning med sladdad led, bra fäste för de andra som drog pulka med mindre kammar. Värdelöst fäste för mig.

Sommar75

Medlem
6 feb 2013
18
0
1
Jag har en M ride det är ju en annan matta men jag har märkt att på 80 mil så har en del kammar gått av kanske 5 mm från toppen! Fast det är ganska bra grepp på min tycker jag...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Måste ju dock finnas bättre mattor? Den här är ju så mjuk så att det bildats sprickor längst ut på kammarna. Måste ju vara bättre med en hårdare matta tycker jag.
En hårdare matta gräver i snön och kräver kraftigare kammar vilket väger mer etc. Vill man ha en väldigt lätt matta som skjutsar snö och ändå inte faller i bitar när man gasar så... man kan INTE få allt. De är överhuvudtaget inte avsedda att köra led med, till det finns det mer lämpade mattor.

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
En hårdare matta gräver i snön och kräver kraftigare kammar vilket väger mer etc. Vill man ha en väldigt lätt matta som skjutsar snö och ändå inte faller i bitar när man gasar så... man kan INTE få allt. De är överhuvudtaget inte avsedda att köra led med, till det finns det mer lämpade mattor.
Jag skulle tro att en mjukare matta är en billigare matta, men det är bara vad jag tror.. Kan inte tänka mig att viktskillnaden är särskilt stor. Jämförde igår med en matta som satt på en ny summit. Betydligt hårdare på summiten. Enligt återförsäljaren hade skidoo haft värdelösa mjuka mattor tidigare så jag tror priset skiljer en del,

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Vilken matta bör man köpa till en nytro x-ride, en som är hårdare och har bättre fäste? Vill helst inte byta drivhjul. Vad är det för delning på x-ride?

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Det är 3" delning på x-riden och det är väl Challanger Extreme mattan som dom flesta byter till.
Du behöver inte byta drivhjul heller.

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Det är 3" delning på x-riden och det är väl Challanger Extreme mattan som dom flesta byter till.
Du behöver inte byta drivhjul heller.
Tack för det! Jag håller på kapa kammarna nu men det blir väl annan matta i framtiden!