Lössnömaskin för 15-25k

jämtland1

Rookie sledder
20 mar 2013
7
0
0
Hej, jag vet att det finns flera trådar om det här men jag får liksom inte riktigt svar. Så jag undrar vilken lössnömaskin jag borde köpa för 15-25k, det blir mest åkning i lössnö och i skogen. Jag är lite Yamaha frälst men är inte negativ till andra märken. Jag har kollat på främst Yamaha mountain max och Yamaha srx ,ski doo summit 670, Polaris xc och Lynx enduro. Så vilken tycker ni jag borde köpa ? :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Om du ska åka i skogen är yamaha inget vidare alternativ.

Tycker du ska kolla efter en Arctic Cat med längre matta.
Powder special eller mountaincat... F6 ext eller F7 ext kanske med lite flyt och prut.

M-serie är dyrare men bättre, kanske värt att vänta tills du fått ihop en slant till(?).
Några M5:eek:r ligger iofs ute för runt 30 så testa å pruta, om du känner att det räcker med 80 hk.

Mvh Erland

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
En kompis gick från summit 700-00 till mountain max-01 sen tröttnade han på skoter... :)

Skämt å sido, mountain maxen gick väldigt mjukt och fint efter leden, men hade liksom ingen karaktär tycker jag. Det var som att åka limousine när man vill åka BMW M3.

Nu var det inte så mycket puder när jag testade den för en massa år sedan men den var väldigt svår att få omkull, den ville hela tiden ner på bägge skidorna och gå rakt fram. Den var betydligt tråkigare och besvärligare än den summit 600-99 jag åkte på då.

Tunga as är dom också. Så nån Mountain max kan då inte jag rekommendera.

Ska du åka puder ska du åka lite längre matta tycker då jag.

En annan kompis åker runt på min gamla 99:a den går fint som tusan och är riktigt rolig. Den svänger i pudret bara man tänker på det :) Alltså riktigt lättkörd.

Obeservera att detta är vad jag tycker du kanske har annan smak.

Lycka till!

http://www.blocket.se/jamtland/Summit_600__99_45931245.htm?ca=6&w=3

[video=youtube;CRYiSG4f1To]http://www.youtube.com/watch?v=CRYiSG4f1To&feature=share&list=UUs3am8qBnWpdqYkeEkjc58w[/video]

jämtland1

Rookie sledder
20 mar 2013
7
0
0
En kompis gick från summit 700-00 till mountain max-01 sen tröttnade han på skoter... :)

Skämt å sido, mountain maxen gick väldigt mjukt och fint efter leden, men hade liksom ingen karaktär tycker jag. Det var som att åka limousine när man vill åka BMW M3.

Nu var det inte så mycket puder när jag testade den för en massa år sedan men den var väldigt svår att få omkull, den ville hela tiden ner på bägge skidorna och gå rakt fram. Den var betydligt tråkigare och besvärligare än den summit 600-99 jag åkte på då.

Tunga as är dom också. Så nån Mountain max kan då inte jag rekommendera.

Ska du åka puder ska du åka lite längre matta tycker då jag.

En annan kompis åker runt på min gamla 99:a den går fint som tusan och är riktigt rolig. Den svänger i pudret bara man tänker på det :) Alltså riktigt lättkörd.

Obeservera att detta är vad jag tycker du kanske har annan smak.

Lycka till!

http://www.blocket.se/jamtland/Summit_600__99_45931245.htm?ca=6&w=3

[video=youtube;CRYiSG4f1To]http://www.youtube.com/watch?v=CRYiSG4f1To&feature=share&list=UUs3am8qBnWpdqYkeEkjc58w[/video]
Hej tack för svar. Kan det inte ha varit för att du va van med din summit som du tyckte den var svår att burka med ? Har läst att den går bättre i lössnö om man byter skidor på den. Har kollat på Skidoo summit också det ser ut att vara fina maskiner.

jämtland1

Rookie sledder
20 mar 2013
7
0
0
Om du ska åka i skogen är yamaha inget vidare alternativ.

Tycker du ska kolla efter en Arctic Cat med längre matta.
Powder special eller mountaincat... F6 ext eller F7 ext kanske med lite flyt och prut.

M-serie är dyrare men bättre, kanske värt att vänta tills du fått ihop en slant till(?).
Några M5:eek:r ligger iofs ute för runt 30 så testa å pruta, om du känner att det räcker med 80 hk.

Mvh Erland
Hej och tack för svar. Artic cat f6 och f7 är över vad jag har råd med. Det blir ganska mycket skogskörning.

jämtland1

Rookie sledder
20 mar 2013
7
0
0
finns det nån här på forumet som äger en Yamaha mountain max,Skidoo summit, Polaris xc och Lynx enduro som jan berätta lite mer om dom ? lössnöegenskaper, ledegensskaper och hur dom är allmänt

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Köp min lynx ranger mountain.. 25k... -04 strax över 400mil ;-)

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Visst kan jag ha varit ovan men polarn som hade mountain maxen tyckte min var roligare att åka på. Jag tyckte dessutom att trippeln kändes slö. Nu kanske det maskerar sig iom med att MM:en kändes så odramatisk eller tråkig eller limousine som jag sa tidigare... :) Summiten känns pigg och allert på allt du vill göra med den medans MM:en mera bara glider fram, kändes mer som den gick på räls eller vägde 2 ton. Summiten känns fjäderlätt. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.

Titta på min film... jämför hur summiten far fram och sen tittar du på Nytron. Nytron bara plöjer, ser tung, odramatisk och tråkig ut. Typ så.

Testa själv om du kan det är det bästa!

Vevaxelproblemen gäller bara 800cc vad jag vet.

Min gamla 600-99 närmar sig 600mil. Det är bara tanka och åka, aldrig varit några problem. Den hade gått 150mil när jag köpte den 2002, 2006 sålde jag den till polaren så jag har bra koll på den... :) Så slänga pengarna i sjön håller då inte jag med om.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Det är väl snarare så att jag aldrig hört om nått problem alls på 600:an. 800:an däremot har jag läst har endel bekymmer.

Jag åker tydligen Rotax serie 3 motor fortfarande fick jag reda på efter en snabb googling, inget strul än iaf, 600 SDI från 2008 har jag nu...

Innan summit 99:an åkte jag 250 mil MXZ 600-00 inge strul med den heller. Blir väl ca 700 mil 600cc serie 3 utan problem, peppar peppar :)

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
600 kan inte vara lika drabbad, min har gått 1100 orörda mil, går då lika bra som när jag köpte den då den gått 577 mil!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Enda felet på rotax nu förtiden är fettade vevlager, är de gjort riktigt ska dom gå runt 400-500 utan bekymmer. Så en ranger/adventure som jag åker med höga kammar är enligt mig en grym hybrid då det i princip är en 365 rave 800. Tål både led, hopp och lössnö, kan varmt rekommendera.

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Ja, vissa exemplar håller vissa inte. Har man otur så sitter man med en sketen vevaxel, man kan väl se om den har börjat trycka ut fett/olja vid packboxen?

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Ja, vissa exemplar håller vissa inte. Har man otur så sitter man med en sketen vevaxel, man kan väl se om den har börjat trycka ut fett/olja vid packboxen?
Men från en årsmodell så fick dom en bricka som håller in den yttre packboxen som riskerade att fara ut..

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Men om vi riktar oss på de gamla årsmodellerna som ligger runt 15-25k som ''jämtland'' är ute efter. Har de denna bricka som håller fast packboxen?

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Jag hade en summit800 -01a den hade gått 1500. Mil utan renovering när jag sålde den. Så slänga pengarna i sjön kan ja inte hålla med om. Men 04an ja åkte vilket skit

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ingen koll när de kom riktigt, men ja de syns om fett farit ut. Rätt lätt att göra egen stopp med hjälp av skruvar och stora brickor med. Syns i min projekttråd "Adventure 800 får en andra chans" hur jag gjorde.

Men då rangern var så pass ny som -04 borde de sitta på redan, kan inget lova dock.

jämtland1

Rookie sledder
20 mar 2013
7
0
0
Finns det ingen här på forumet som har kört/kör Yamaha mountain max,Yamaha srx ,ski doo summit, Polaris xc och Lynx enduro som kan berätta lite om dom ? hur dom är i lössnö,led, hur dom är allmänt och om dom drar mycket soppa ?