2-taktad Yamaha Nytro

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Eftersom Yamaha inte gör skotercross maskiner längre fick jag och min farsa ta och bygga oss en egen!

http://oi45.tinypic.com/2euoqp5.jpg
http://oi49.tinypic.com/2rxu355.jpg
http://oi48.tinypic.com/k3llq1.jpg

Speclist på denna maskin:

SXr redtop 700 motor
Nytro rtx se 08 chassi
Aeen trippel pipor
Ski-doo freeride kylare
51MM camoplast matta
Non slip drivhjul
C&A pro xtx skidor
Öhlins dämpare framm
Billet X vändhjul
Powermadd handskydd
Rox styrhöjare
Upphöjd dyna
Svart dynöverdrag
Svart Nytro 13 huv
Dekalkitt


Kan ha glömt något men jag tror det var allt! Otrolig skillnad att köra gämfört med en vanlig nytro, finns inte en likhet!
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Låter bra, men bilden funkar inte. Du kan inte länka till en bild som ligger på din C-drive, lägg upp den på Tinypic, forumbilder eller liknande först, sen länkar du.
 
J

Jona$

Kul folk testar, men varför peta ner ett gammalt rödblock med sönderkapade aaen pipor.. vart är vinsten mot org genesis 130 motorn förutom att lukta olja? ;)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kvalificerad gissning:
Originalmotor saknades, rödtopp fanns?
Cirkulerade ju ett helt gäng med Nytro utan motor för några år sedan-dom går väl iofs inte att få med papper då alla var importerade utan motor, men som crossmaskin eller bara som projekt för att se hur det funkar kan det ju vara kul.

Att kapa sönder en uppsättning Aaenpipor ser jag mest som en samhällstjänst, har inte sett mycket som imponerat från Olav sedan pipan till Phazer 1, som faktiskt lämnade hyfsat med effekt...jo, han hade nog twins till gamla V-max 540 som var bra också, om jag minns rätt?
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Kul folk testar, men varför peta ner ett gammalt rödblock med sönderkapade aaen pipor.. vart är vinsten mot org genesis 130 motorn förutom att lukta olja? ;)
Jo 4-takt har väll sina fördelar. Hadde en vanlig rtx nytro 09 förra året.
Vinsten? Mer hästar och en cirka 30-40 kilo lättare skoter, Som jag själv behandlar dubblet så änkelt än vad jag gör med den vanliga nytron om man ska hålla på att skutta och leka. Stor vinnst enligt mig :)

I denna video finns det några fåtal klipp på nytron http://www.youtube.com/watch?v=FAF0SpomdbQ
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tror faktiskt inte att det är motorn som står för viktskillnaden i så fall. Min Venture 700 med redtopmotorn väger på pricken lika mycket som en ny RS Venture (och lika mycket som SkiDoo GT583 från samma år som min).

Däremot kan ju upplevelsen vara helt annorlunda men några 30-40 kilo tar du inte bort, det är nog ungefär vad motorn väger...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Tror inte heller motorn är nå jätte mkt lättare. Men nått kilo kanske. Men sen har de ju avgassystem, kedjehus med back, elstart m.m. Många bäckar små. =)
Sen kan han ju ha lättat chassiet en gnutta?

Lite roligt är det ju ändå att en kille gör ett ascoolt projekt och det första som händer är att 4T groupies kommer in och gnäller på att det var onödigt att byta ut den fiiiina fina 4T Nytro motorn mot en hemsk rykanderedtopdrakemotorfrånhelvettemedgiftiga2Tavgaser!!!

Tycker det är ett häftigt projekt! Nödvändigt? Nja. Men hur nödvändigt är det t.ex. att tjonga ner en trippel i en REV m.m.? Det är Coolt! Pungt =)
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Själv tyckte jag det var ganska nödvändigt att hitta ett komplett chassi som hade allt frutom just motor som gått 0 mil för 15 tusen då man har tid över att lägga ner på tuffa projekt, sen har väll alla 4-takts gubbarna här andra åsikter som fin åker efter led ;)