2-taktad Yamaha Nytro

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Tack för all cred!
Har monterat en phazer luftkylare nu för mer kylning eftersom tunneln är ganska hög så snön sprutar inte ända upp till snökylaren riktigt... (där ljuddämparen är orginal på 4-t) Har även monterat en fläkt på den men det värkar som man måste ha ett batteri för att fläkten ska orka snurra?
 

Nytro180

Medlem
1 nov 2013
38
0
6
Östersund
MEN GE DIG! Måste alla dina inlägg handla om att allt e skit utom din br250 och fyrtakts Yamahas. Han har byggt en skoter som e rolig att köra vilket inte fabriken lyckades med för det är en skit motor i den. Fins bara fördelar med tvåtakt! Mindre grejor som snurrar och den tänder på varje varv.
Om nytromotorn är skit så måste du vara helt jävla slut i skallen.
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Handlar verkligen den här tråden om huruvida tvåtakt hör till stenåldern eller inte? Jag trodde att detta var en sorts projekttråd, jag är förvånad att ingen moderator har modererat lite.... *suck*
 

Nytro180

Medlem
1 nov 2013
38
0
6
Östersund
Klart det är en fin motor men blev så vansinnigt irriterad på att rundvikaren alltid oavsett tråd kommenterar att br250 och Yamaha e bäst.
Ber om ursäkt om jag var otrevlig, nej absolut är inte Yamaha bäst! i kvalité ligger dom först utan tvekan men denna kvalité gör också att dom väger mer,tex nytron som väger 40kg mer än konkurenterna + plus mindre bränsletank :/ ska man bråka om vilka skotrar som är bäst så kommer ingen att vinna i slutändan :) men jag kan säga av egen erfarenhet att vill man ha en skoter som man kan lita på och som alltid håller så är det Yamaha som gäller! MEN, vill man komma först upp till toppen, köra i djupast snö eller visa vem som kan skråa bäst så är inte Yamaha något att åka då det absolut finns bättre skotrar till detta :) men en lättad nytro med turbo, då jävlar händer det grejer :D
Tillbaka till topic: grymt bygge :) fattar inte varför Yamaha ska vara tjurig och inte bygga en tvåtaktare :(
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Grymt bygge kan bara bli imponerad hur vissa lyckas pula ner vad som helst nästan
i ett skoterchassi och få det fungera som om det vore fabriksgjort och än en gång få
få höra skotervärldens skönaste ljud från dessa tripplar men att ha varit ett stort fan av
2T maskiner har jag fått vikit ner mej och acceptera 4T både vad det gäller skoter
samt utombordare är ett steg i rätt riktning, bara som en sån sak som stanken av
2T är befriande både sommar och vinter och sen även bränsleåtgången men nog
saknar jag min Viper Venture 600-04 alltid...........Gott Nytt år på er alla men vart
fan är snön.:eyebrows:
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Suck, tänkt att inte ens en projekttråd/byggtråd kan få va utan tjafset mellan 4T och 2T, båda har sina fördelar, och alla gillar olika, så är det bara. För en simpel grabb som mig som gillar SKOTRAR, och resonerar så att dom flesta märken (såsom AC, lynx, polaris, ski-doo, yamaha mfl) har gjort minst en skoter var som jag gladeligen skulle köra dagligen, och som gärna kör både 4T och 2T så tycker jag de är skojj när folk gör lite annorlunda grejjer, i princip oavsett vad det är.

lite Ontopic då, problem med kylningen? Prova montera isrivare på krängningshämjarna likt andra yamman på första bilden, då kanske du får ned tempen lite? :) gissar att du smiskar en heldel hårdpackad led och bana med denna maskin, o då lär de väl inte skada o riva upp lite snö :)
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Suck, tänkt att inte ens en projekttråd/byggtråd kan få va utan tjafset mellan 4T och 2T, båda har sina fördelar, och alla gillar olika, så är det bara. För en simpel grabb som mig som gillar SKOTRAR, och resonerar så att dom flesta märken (såsom AC, lynx, polaris, ski-doo, yamaha mfl) har gjort minst en skoter var som jag gladeligen skulle köra dagligen, och som gärna kör både 4T och 2T så tycker jag de är skojj när folk gör lite annorlunda grejjer, i princip oavsett vad det är.

lite Ontopic då, problem med kylningen? Prova montera isrivare på krängningshämjarna likt andra yamman på första bilden, då kanske du får ned tempen lite? :) gissar att du smiskar en heldel hårdpackad led och bana med denna maskin, o då lär de väl inte skada o riva upp lite snö :)
Problemet är det att eftersom orginal på en 4T nytro så är tunneln en bit upp ovandför mattan då det sitter ett avgassystem/ljuddämpare där istället för en snökylare, då hamnar kylaren lite högre upp än på vanliga 2 taktare och får inte upp tillräckligt med snö.

Har dubbla isrivare på bägge sidor nu, varit och testat lite uppe i funäsdalen senaste veckan, blev fortfarande lite varm i början men efter någon dag funkade det klockrent, något med glykol trycket att göra?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Tycker inte den borde bli så varm.
för på de äldre skotrarna med redtop motorerna så sitter kylarna på fotstegen.
så en kylare I tunnel oavsett avstånd borde väl kyla bättre kan man tycka.
jag tror nog att det är nånting annat som strular? tex nån luftficka i systemet eller liknande.
kan vara så enkelt som att kylarlocket inte är 100 tätt så du får dåligt tryck därmed dålig cirkulation
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Som sagt sista dagarna har det funkat klockrent. tror också på luft i systemet.

Kylaren i tunneln är ifrån en ski-doo freeride för övrigt
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Härligt att de funkar för dig nu :) kan ju varit nå så enkelt som en luftficka ja! :) uff, akta dig, då börjar den snart käka remm ;)
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Härligt att de funkar för dig nu :) kan ju varit nå så enkelt som en luftficka ja! :) uff, akta dig, då börjar den snart käka remm ;)
Haha faktiskt inte ätigt en enda rem än! ;)



Hade lite problem att köra den över påsken, då ville templampan tändas lite då och då.... :(
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
som sakt var det fortfarande strul med kylningen i påskas och tänkte om man skulle provat köra med en annan kylare?
Sitter en kortad ski-doo 137 kylare i tunneln just nu som inte värkar funka så bra i nytro chassit... Nån som har nån erfarenhet av vad för snö tunnelkylare som igentligen är "bäst"? Finns det nån eftermarknads kylare som ska vara bättre än en annan?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Min Ski doo kylare har funkat bra, såg jag att tempen började stiga så droppade den direkt jag vek av det hårda spåret.
Har ni fått ur all luft ? hissa upp den fram eller ställ den i en uppförsbacke så luften kan vandra till påfyllningen.
Kör den så termostaten öppnar och kläm upprepade gånger på olika slangar då kan man ibland höra/känna om det är luft som vandrar i slangarna.
Hur har ni kopplat kylarna? är det Nytrons eller rödtoppens termostat som används ?

Edit. gick tillbaks och kollade bilderna och ser att kylaren är kortad rejält då den börjar efter tanken, jag har ett par fotstegskylare (du får dom billigt) från en Polaris om det är något du vill prova.
Annars borde det gå att montera en längre kylare som passerar tanken med anslutningar i tunneln framtill det borde finnas plats med det.
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Nix, kylaren börjar längst fram i tunneln och slutar nästan längst bak, alldeles bakom baklyset, (vet inte vad för bild du sett men provade med en kort lynx re kylare först som satt så)

Termostat från rödtoppen som är bytt 1 gång då den smälte när han glödtände innan jag fått till varnings lamporna (sjuka motor att gå!)

Bör inte vara luft i systemet heller, funkat bra i vinter på kallsnö men på påsk när det inte fanns nån lös snö att veja ut i var det svårkört,vet folk som har problem å kyla en vanlig ski-doo då därför jag tänkte på tunnelkylaren
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Såg bilden nån sida bak i tråden.
Men det är klart att om föret är sånt att ingen snö kastas upp på kylaren då är det svårt att kyla.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tunnelkylare...
Har du bara den i tunneltaket eller har du den som sitter framför drivhjulen också?
Gissar att du bara har den i taket...
Den framför drivhjulen gör i mina ögon mest nytta då all snö som hamnar i tunneln kommer hamna på den kylaren till slut...

Pro-RMK som bara har kylaren i tunneltaket är väldigt känslig för varmgång.
De maskiner som har både och fungerar mycket bättre...

Vet inte hur mycket Phazer-kylaren gör...
Kan det vara piporna som gör att det är väldigt varmt under huven också?