Video.....som kommer att få mig att börja använda nödstoppssnöret

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Fick denna länkad till mig på facebook, inte en aning om vem stackaren är.
Fy Faan säger jag bara.

[video]http://www.facebook.com/photo.php?v=10151315287521157[/video]
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Kompisen som räddade honom har redan lagt upp den bland de andra länkade youtubefilmerna, helt otroligt obehagligt!!

Jag funderar helt klart på varför inte Polaris har nödstoppslina standard?! Måste ju vara ända i gänget som inte har det, bedrövligt.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Sett den där jag också. Från och med nästa år får nog alltid nödstoppen sitta i kläderna även om man friåker.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Kompisen som räddade honom har redan lagt upp den bland de andra länkade youtubefilmerna, helt otroligt obehagligt!!

Jag funderar helt klart på varför inte Polaris har nödstoppslina standard?! Måste ju vara ända i gänget som inte har det, bedrövligt.
Nya katterna har väll inte det heller.

Men ja de borde vara standard på alla, läste för ett tag sen om en kille på snowest som fick hela armen skalad på allt, endast benet som var kvar. Han fastnade i boggien när skotern fick gashäng.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.609
94
48
Örnsköldsvik
Kompisen som räddade honom har redan lagt upp den bland de andra länkade youtubefilmerna, helt otroligt obehagligt!!

Jag funderar helt klart på varför inte Polaris har nödstoppslina standard?! Måste ju vara ända i gänget som inte har det, bedrövligt.
Därför att du inte kan få gashäng med dom. (Inte ska kunna iaf)
Ja om du inte kopplar bort gashängsbrytaren som väldigt många gör. Men då får man skylla sig själv =)
Och nödstoppslina ger väldigt lite om man inte har den på sig. Som vi ser.

Förjävla tur att det gick såpasss bra ändå...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Därför att du inte kan få gashäng med dom. (Inte ska kunna iaf)
Ja om du inte kopplar bort gashängsbrytaren som väldigt många gör. Men då får man skylla sig själv =)
Och nödstoppslina ger väldigt lite om man inte har den på sig. Som vi ser.

Förjävla tur att det gick såpasss bra ändå...
Hamnar skotern uppochner liggandes på gasen hjälper inte nån gashängsgivare inte, brukar försöka använda linan men de slarvas endel tyvärr.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
det behöver ju inte vara gashäng...för det är väl det som systemen skyddar från. Om "gashandtaget" hänger sig pga att t.ex. snö/is eller man råkar tippa skotern så gashandtaget kommer mot snö/trä eller annat så klarar ju inte systemet av det.

Jag kör alltid med snöret fäst i jackan...
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Därför att du inte kan få gashäng med dom. (Inte ska kunna iaf)
Ja om du inte kopplar bort gashängsbrytaren som väldigt många gör. Men då får man skylla sig själv =)
Och nödstoppslina ger väldigt lite om man inte har den på sig. Som vi ser.

Förjävla tur att det gick såpasss bra ändå...
I det här fallet är det inte ens gashäng vi pratar om? Skotern hamnar ju upp och ner och gasen blir intryckt av snön, hur hjälper gashängsbrytaren mig där?!!

det behöver ju inte vara gashäng...för det är väl det som systemen skyddar från. Om "gashandtaget" hänger sig pga att t.ex. snö/is eller man råkar tippa skotern så gashandtaget kommer mot snö/trä eller annat så klarar ju inte systemet av det.

Jag kör alltid med snöret fäst i jackan...
Exakt.. Säkerhetslina blir det första jag monterar på nya Poon nästa säsong.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
rätt vidrigt, och samtidigt så är denna den 4de incidenten denna säsong som jag hör om (!!).
Jag gillar inte heller att använda min nödstoppslina, men använder den ofta. (inte alltid)

En lösning som jag har funderat på men prioriterat bort nu väldigt länge är denna.
http://sourceinnovations.ca/

[video=youtube;5t0veYJN6MY]http://www.youtube.com/watch?v=5t0veYJN6MY[/video]

Signal Strength: -12 dB TX., 1 - 10 metres, antenna length dependant. RX
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. Det finns många situationer snöret inte skulle hjälpa oavsett, inte heller Teth Air'en. De vet vi nog alla. Är det en bra produkt oavsett? Det tror jag. Ersätter den en nödstoppslina? Nej. inte på alla plan.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Rätt onödig grej enligt mig, en skoter kan hinna få upp bra fart på dom där meterna vid t.ex hänggas, säkert dyr också och hade ändå inte hjälpt killen i klippet som exempel. Finns nog inget som funkar lika bra och billigt som nödlina anser jag.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Fanns filmen på Youtube? Spelar inte Facebook så kan inte se den via den där länken. :(
Gissar att stackarn haka i gasen på nått höger?