Mäta skidtryck?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag gissar att jag har lite för högt skidtryck på min skoter. Det är väldigt tungstyrd speciellt i låg fart.

Jag antar att det är bara att sätta en våg under varje skida och under mitten på mattan för att få fram skidtryck kontra mattryck?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Vad sitter det på för styrstål?
Om styrstålen är väldigt "aggressiv" kan det bli svårsvängt i låga farter om mattan inte är dubbad

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Den är inte svårsväng...utan det går tungt att vrida styret om man säger så.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad sitter det på för styrstål?
Om styrstålen är väldigt "aggressiv" kan det bli svårsvängt i låga farter om mattan inte är dubbad

Vad gör dubbar i mattan för skillnad?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag gissar att jag har lite för högt skidtryck på min skoter. Det är väldigt tungstyrd speciellt i låg fart.

Jag antar att det är bara att sätta en våg under varje skida och under mitten på mattan för att få fram skidtryck kontra mattryck?
Vad ska du göra med de siffror som du får fram på vågarna?
Justera fjädrar/dämpare tills du är nöjd, enkelt.

Reactions: Mr snow

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Skidtryck och den vikt du får under skidorna stillastående är i min värld inte samma sak...
Hur du än ställer dämpare och fjädrar bör vikten på skidorna vid stillastående bli densamma.

Folk pratar om tungstyrda skotrar titt som tätt på de här forumet...
Man undrar om det inte är dags för gymkort för dessa, en annan lösning kan ju vara att skaffa ett bredare styre eller varför inte skaffa snowhawk...

Mvh Erland

Reactions: Mr snow

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag körde några andra skotrar i helgen som var betydligt lättare att styra. Så jag tänkte jämföra viktfördelningen helt enkelt för att kanske se om det är det som är problemet.

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
tror mycke sitter i just styrstålen du har på dina skidor, jag har modiferat mina stål så de är betydligt mindre "betta" i dom:D

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Betyder styrstålen så mycket även utanför leden? Jag körde som sagt både en Polaris Assault 144" och en Pro RMK 155" på samma område om dom var betydligt lättare att styra. Dock vet jag ju inte vilka styrstål som satt på dom...det var ju 2014 demomaskiner

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Som någon var inne på.. Det gör ingen nytta att placera vågar under skidorna. Du kommer få samma resultat oavsett hur du skruvar på dämparna.

Det ända jag kan tänka mig att mäta med våg är främre och bakre delen på mattan. Om du tex spänner centerdämparen kommer det ju bli högre tryck framtill på matten vilket leder till lägre skidtryck. Men hur man ska gå tillväga vette tusan! Är nog enklast att justera balatarem eller dämpare och testa sig fram.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Eller förresten så går det nog med vågar ändå..
Om man tar 4st vågar. En på varje skida, en fram på mattan, och en bak på mattan.
Viktigt då att alla vågar är lika höga.
Då kan man justera den främre vågens vikt genom att justera centerdämparen och på så vis få ut ett värde att gå efter. Men det är ju lite väl avancerat för att justera skidtrycket? :)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Betyder styrstålen så mycket även utanför leden? Jag körde som sagt både en Polaris Assault 144" och en Pro RMK 155" på samma område om dom var betydligt lättare att styra. Dock vet jag ju inte vilka styrstål som satt på dom...det var ju 2014 demomaskiner
Det närmar sig skoterbyte alltså? :)
Det hade varit kul att se dig bygga på en riktig mountainmaskin! :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tror inte du kan mäta skidtrycket på det viset ändå...
Skidtrycket varierar ju beroende på hur mycket gas/broms man har för tillfället...
Det handlar ju om en inställning av boggien som märks under körning.
Kan möjligen vara skillnad på lite vikt i stillastående men hur boggien kommer bete sig vid körning kan man knappast förutspå genom denna mätning...

Det gäller helt enkelt att testa olika setuper, the old fashion way...
Mvh Erland

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Ingen större vits att att mäta skidtrycket på detta sätt. Som det nämnts ovan så har boggiens funktion när maskinen körs större betydelse än hur tung den är på skidorna på garagegolvet.
Och boggien du har kopierat är ju en boggie som ska hålla nere skidorna. Så det är nog bara prova sig fram med att justera boggien och om inte det hjälper så får man prova flytta upp/ner boggen i infästningarna för att ändra vinkeln på den, inte helt lätt att få till perfekt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ingen större vits att att mäta skidtrycket på detta sätt. Som det nämnts ovan så har boggiens funktion när maskinen körs större betydelse än hur tung den är på skidorna på garagegolvet.
Och boggien du har kopierat är ju en boggie som ska hålla nere skidorna. Så det är nog bara prova sig fram med att justera boggien och om inte det hjälper så får man prova flytta upp/ner boggen i infästningarna för att ändra vinkeln på den, inte helt lätt att få till perfekt.
Tackar blir att testa det då.