Lynx Boondocker by Chris

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns inga färdiga 770 till etek som jag sett än.
Men räkna med att du får skruva och justera en hel del om du skaffar ett 860kit också, innan du får den att gå perfekt i motor och variatiors, så har du långt till snön så skulle jag avråda från allt för stora modifikationer i motorn.
Jag har pratat lite med Snoperformance och Oktan om SPI 860 e-tec och vad dom säger så är mappen till fuelcontrollern i det närmaste perfect så det är bara att skruva dit å åka.
Övriga BB tillverkarna Trygstads/RkTek/SHR mm kör helt utan extra controller och säger e-tec motorn fixar det bränsle som behövs. Men nog skulle jag vela se över bränslet lite ändå.
Så Dom "ska" bara vara att skruva dit och åka.
Alternativet är att åka till någon duktig person med bromsbänk T.ex Mulle som även kan mappa E-tec systemet utan fuelcontroller =)

Variatorerna vet jag inte om det finns något färdigt kitt till ännu. Men Mulle mm har ju även matt dyno så man kan justera in variatorerna i bänken också. Krävs säkert en del fin lir ute i snön men du kan ju alltid få den funktionsduglig så du vet att det går att köra när du kommer fram =)

Har en Skuren 800 e-tec liggandes som jag har lite våta drömmar om att bygga 860 på så jag inte behöver röra originalmotorn =)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu vet jag inte om 800ans etec powercomander passar till 600an men om det gör det så skulle kanske ett 770 bygge vara rätt trevligt alternativ för att få det lite roligare i snön.
SPI Fuelcontroller passar både 600/800.
Den med extra spridare i insuget. så man får en kombo av vanlig insprutning och direkt insprutning.
Vissa ratar iden helt medans jag tror det kan vara ganska nice att köra dubbelt.
Biltillverkarna börjar nu gå över till dubbel insprutning också då dom märker att direktinsprutningen inte är effektiv på låga varv. Vilket jag gissar alla E-tec ägare känt av?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vad jag kommit fram till är största problemet att få till rätt splines på remhjulen.
Vad är priset om du köper lösa remhjul från tex C3/TKI och bygger resten själv.

Nån som har byggt eget remkit att ha istället för kedjan? Känns ju inte som så svårt egentligen bara 2 kugghjul + en rem och en sträckare.

Eller är delarna dyra så det blir lika dyrt i delar som att köpa färdigt kit?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja den biten med inre splinesen är ju ett problem. Har inte kollat om det går att köpa bara hjul + rem från nån av dom som tillverkar...skulle ju gå att skicka ett mail och kolla

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är ju bara att sätta upp 2 gamla drev i svarven och svarva bort allt utom centrumen. Sen svarvar man ur centrumen från dom nya remhjulen så att dom gamla centrumen passar inuti. Sen stiftar man, alternativt svetsar ihop dom. Om ni hajar...

Alla delar finns hos Tools Momentum till en rimlig penning.

Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har varit inne på det men vill man inte helst ha remhjul i alu ?

EDIt : kollade just på C3:s hemsida 220$ bottendrev 130$ toppdrev 130$ för rem, remmen är nog billigare hos en industrileverantör.

Det är ju bara att sätta upp 2 gamla drev i svarven och svarta bort allt utom centrumen. Sen svarvar man ur centrumen från dom nya remhjulen så att dom gamla centrumen passar inuti. Sen stiftar man, alternativt svetsar ihop dom. Om ni hajar...

Alla delar finns hos Tools Momentum till en rimlig penning.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag är också inne på att ta ett drev som nav ifall jag gör eget. Alltså typ 500dollar + frakt och moms...mmm. Ska kolla om jag inte kan hitta "standardhjul" till en bra peng.

Nån som vet vilken bredd på remmen dom använder..ser ju typ ut som ca 40mm men antar det finns standarder inom remmarna. Sen gäller det ju att hitta en tillräckligt stark rem också :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Skrotade/begade drev bör väl gå få tag på, ska man ändå svarva bort kuggarna behöver dom ju inte vara fräsha.

Kommer du och hämtar dom kan du få en näve smådrev av mej =)
Piratdreven från Duells verkar vara skurna ur billematerial och inte pulversmide så dom kan ju tänkas gå bättre svetsa i... Bara en tanke...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sen gäller det ju att hitta en tillräckligt stark rem också :)
Momentum har samma remmar som C3 använder, så det borde inte vara nåt problem.

Edit: teknikprodukter.se har också både remmar och hjul. Bra pdfer att läsa i under Transmission...

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Momentum har samma remmar som C3 använder, så det borde inte vara nåt problem.

Edit: teknikprodukter.se har också både remmar och hjul. Bra pdfer att läsa i under Transmission...
Har ute lite trådar så få se vad jag kan få ihop :) Tack för tipset den sidan hade jag inte hittat.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har fått pris på den "Carbon" rem som C3 använder till sitt kit...drygt 2000kr :( Dock hittade jag samma fabrikat men dom har en modell som heter GT2 och skillnaden på den ochg Carbon varianten på effekttålighetetn är 30% och eftersom jag bara kör en 600 borde det ju funka...den varianten finns på ebay för typ 150kr :)

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Suck, varför gick jag in och läste här då? Nu blev jag genast intresserad av att slopa kedjan på summiten!

Har drev hemma och funderar hur jag också ska fixa remdrift :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Men att hitta lämpliga "standardhjul" i aluminium till en 36mm bred rem är inte lätt...och dom som tillverkar efter beställning är förståss inte intresserade av ett sånthär litet jobb....men fortsätter dammsuga nätet på firmor som jobbar med detta :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja jag tror nog att det är alu på både C3 och TKI kitten ..på RMK vet jag inte

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Frågan är då vad det är för dimensioner och pris på Polaris dreven om dom skulle gå att använda som utgångsämne :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
3222204 SPROCKET-21T BELT 36MM 15 SPL 1820,00

3222220 SPROCKET-44T BELT 36MM 15 SPL 2146,00

Enligt Motorhusets prislista för 2014.
Nästan gratis alltså. ;)