Lynx Boondocker by Chris

s.o.s

Ny medlem
1 nov 2013
4
0
1
27
Jämtland
Funderar på att byta skidor till nästa säsong. Nån som har tips? ÄR det C&A BX som gäller eller?

Funderar också på att montera en sån låda på avgassystemet för att kunna få lite varm mat uppe på fjället. Nån som tips på en bra sådan?
Tjena, ännu en "stekare" till mobilen. Har tyvärr ingen aning om funktionen men vad ska gå fel :blink1:
(Tänkte mest på färgvalen)

http://www.hellwood.se/home/meny-hot-dogger-iv?acr=1

Annars, Grymt projekt!! Phazern också!!.
hade läst om phazern innan denna så visste ungefär vad att vänta :rolleyes:.
 
Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag planerar ju att montera in en 800 och ser på sprängskissen att primärvariatorerna inte är lika på 800 och 600. Så frågan är ska jag försöka få med originalvariatorn till 800 eller fins bättre alternativ om jag ändå måste köpa en ny?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Med risk för att låta tråkig...
Varför krångla med att stoppa i en 800:a?
Kostnaden för ett motorbyte blir säkert inge billigare mot att byta maskin.
Men nu har ju du fixat så mycket med din så det kan kanske vara försvarbart...

Var det ingen polare som berättade för dig att det är lika bra att köpa en 800 på en gång när du köpte maskin förra året ;-)

Skulle jag vart dig så skulle jag haft maskin kvar, skaffat v-kit och Mulle-fix, kört ett år och bytt upp mig sedan.
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Tror han tänkt så här --> köpa en komplett 800a stoppa i den och spara 600an och sen när det är dax för försäljning så stoppar han tbx 600an och säljer den som "original" och sedan säljer 800a motorn.

Det lär inte bli sån stor förlust och speciellt inte med tiden han lagt på maskinen :)

sry för offtopic
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skulle alla bara köra/köpa original skulle vi ju inte ha någon projektavdelning här på forumet ;)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Men i detta fallet lägger du ju bara ner en massa jobb för att bygga nånting som redan finns ;-)
Jag har dock inte sett nån Lynx som ser ut som min med en 800 i...så jag tror inte det "redan finns" :)

Byter jag till en 800 så får jag ju motor färdig men det övriga hamnar jag att fixa...nu behöver jag ju bara fixa i en 800 och har resten "färdigt".
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Nu vet jag inte om 800ans etec powercomander passar till 600an men om det gör det så skulle kanske ett 770 bygge vara rätt trevligt alternativ för att få det lite roligare i snön. Sen skulle du nog bli först med en 770 etec :) !
Annars en komplett 800 med låga mil är inte billigt eller roligt att bygga...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Planen om jag kan få alla bitar att falla på plats är att skaffa en komplett 800 etec som vi skulle skrämma upp lite, endera med ett 860BB kit eller bara med portning och ny topp.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Finns det "färdiga" 700 eller 770 kit för etec eller blir det att göra det mesta själv? Problemet är ju att jag bor en bit från snön och har inte riktigt möjligt att testa så mycket som behövs om jag bygger nåt eget...så därför skulle jag vilja nåt hyfsat färdigt kit som funkar utan att behöva tillbringa alltför myclet tid med utprovning och testning :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Finns inga färdiga 770 till etek som jag sett än.
Men räkna med att du får skruva och justera en hel del om du skaffar ett 860kit också, innan du får den att gå perfekt i motor och variatiors, så har du långt till snön så skulle jag avråda från allt för stora modifikationer i motorn.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ok så en original 800 är det "enklaste" som behöver minst tuning i snön med andra ord. Vet att det finns ju turbo till 600 också men gissar att det kräver minst lika mycket testning i snön som det andra......
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har några alternativ på G men just nu ligger allt på is då både jag och firmorna jag haft kontakt med har semester :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som har en beg "styraxel" alltså det röret som går från styret och genom motorrummet? Gör inget om det är lite krokigt.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nån som har byggt eget remkit att ha istället för kedjan? Känns ju inte som så svårt egentligen bara 2 kugghjul + en rem och en sträckare.

Eller är delarna dyra så det blir lika dyrt i delar som att köpa färdigt kit?