Köpa skoter för att dra upp offpiståkare på fjälltoppar

jkat

Medlem
18 jul 2013
34
0
1
Stockholm
Hejsan
Jag heter Johan och har inte så mkt erfarenhet av skotrar förutom en gammal 340 et från 80-talet. Jag går i köpartagen för att kunna ta mig och en kompis upp på fjälltoppar och få tillgång till orörd off-pist.
Har kollat lite på beggade i summit serien och har en rätt tajt budget (30-40 papp).
-Funkar exempelvis en summit 550f att dra upp på fjället i lösnsnö, motlut och en passagare eller är det bara att tänka om?
-Finns det mer prisvärda märken/modeller att ta i beaktning?
- Vilken bandlängd behöver man och vilken motorstorlek bör man ha?
ÄR EXTREMT TACKSAM FÖR ALLA RÅD

Mvh
/Johan

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Vore jag du skulle jag MINST ha köpt en skoter med 600 kubik. Helst 800. Nu vet jag ju inte hur pass branta backar du hade tänkt försöka ta dig uppför men det är nog inte helt lätt för en erfaren förare med den nyaste lössnömaskinen att köra upp till en topp med en kille bak + skidor i lössnö.

När det gäller puder vill du ha så lång matta som möjligt + höga kammar.

Rent spontant tror jag inte 30-40 papp räcker.

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
som eke antyder så räcker nog inte fläktis för detta... Men allt handlar ju lite om vad det är för fjälltoppar det handlar om och hur viktigt puder åkningen är :)

jkat

Medlem
18 jul 2013
34
0
1
Stockholm
Tackar :) Ok då strycker jag allt under 600 och höjer budgeten en aning, det är ganska ordentliga fjälltoppar, tror jag kommer köra mest runt vuoggatjålmetrakten mot norska gränsen och dom känns rätt höga.
och jo puderåkningen är viktig :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om du nu ska dra en åkare, eller om ni ska åka två på maskinen...
Köp så lång maskin som möjligt, nån 160 tum+ maskin.
Du klarar dig rätt långt på en 600.

jkat

Medlem
18 jul 2013
34
0
1
Stockholm
tackar så mkt för all input:) . H ar sökt runt och hittat dessa i modellväg: summit, rmk och mountain , finns det mer som är intressant eller ska kanske ngn bort?
/Johan

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Att pengarna inte räcker är skitprat. Folk tar sig upp för samma branter idag, som för 10 år sedan. Kanske inte lika fort men de tar sig upp.

Någon 800 snurra med minst 4 meter matta så är det inte skotern det sitter i sedan.

jkat

Medlem
18 jul 2013
34
0
1
Stockholm
Tack för den insikten, kan jag behålla lite pengar iallefall:)
Nu gäller det bara att hitta ngn, har inte hittat en enda 160+ än så länge under 50

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
tänk på att har du väl köpt en maskin för skidtransport så kommer skidorna oftare och oftare stanna hemma, så det du måste fråga dig är följande, är du beredd att byta hobby?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Tror aldrig du som nybörjare kommer behöva 160" eller mer, det är ju extrem klättrare som bara är gjordf för bottenlöst puder i branta sluttningar. Åkte själv 144" i vinter med 51mm kammar och 800cc och jag skulle vilja se en nybörjare som blir begränsad av den pga längden. Kliv ner till 150" iallafall, du kommer bli grymt imponerad ändå kan jag lova.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Precis leta något som är 150"+ så har du nog mer att välja bland. Sen 600 eller 800 spelar nog mindre roll om man ändå ska åka 2, man utnyttjar ändå inte en 800 speciellt bra när man är 2 på skotern...
Sen lär ni kanske inte köra upp exakt där ni ska åka ner heller så det går alltid hitta en enklare väg upp.

jkat

Medlem
18 jul 2013
34
0
1
Stockholm
fan va bra. jag kör på det. Har sett ett gäng i rätt prisklass och det känns även som 160 kan vara lite mer svårnavigerad för en rookie som jag och som sagts så kanske det slutar med att man lämnar skidorna hemma i större utsträckning efter ett tag. Tack som fan för all hjälp

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror aldrig du som nybörjare kommer behöva 160" eller mer, det är ju extrem klättrare som bara är gjordf för bottenlöst puder i branta sluttningar. Åkte själv 144" i vinter med 51mm kammar och 800cc och jag skulle vilja se en nybörjare som blir begränsad av den pga längden. Kliv ner till 150" iallafall, du kommer bli grymt imponerad ändå kan jag lova.
Betänk att han inte är själv på maskin, han ska ha en till person med sig,antingen på skotern eller tolkandes efter.
Åk med en passagerare i lössnö så ska du se vilken skillnad det blir på hur skotern tar sig fram...

Jag skulla skaffat så lång maskin som möjligt...

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
En som inte kört skoter sedan et340 tiden tror jag inte förstår framkomligheten dagens maskiner erbjuder, så jag tror att han kommer bli grymt imponerad av en 150" --->. Sedan att som "första" maskin lägga ut så mycket mer pengar bara för att få 10" extra då han satt på en et senast tror jag inte riktigt på.

Och OM han nu skulle mot all förmodan tycka som nybörjare att en 150" maskin inte räcker till efter en säsong (vilket jag har väldigt svårt att tro) så kan han ju bara byta upp sig.

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
hampus du måste ju tänka på att eftersom ha inte kört nått nyare än en et340 lär han vara dålig på att köra. Och att köra upp på en fjälltopp med passagerare + skidutrustning i pudersnö som nybörjare måste anses som jävligt svårt även utan passagerare så han behöver en bra pudermaskin.

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Men ekemeke; Han måste ju lära sig nån gång, han får väl ta några turer själv för att lära sig. Det är inte så svårt, man kommer lätt in i det. Finns folk som kommer långt upp på bergen med mycket mindre bandlängd.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jo meeen när han testat en 150+ matta å minst en 600 hur mycket vill man då åka skidor/bräda.
Dom där skidorna kommer ju att hamna i ett hörn i förrådet å samla damm.